Τα τελευταία χρόνια, συνεχείς ήταν οι αναφορές από τη γειτονική μας μεγάλη πόλη, το Ρέθυμνο, αναφορικά με σημαντικά έργα που άλλαξαν ριζικά την εικόνα του, αναβαθμίζοντας την ποιότητα ζωής των κατοίκων. Από το παραλιακό μέτωπο, μέχρι τις αναπλάσεις κεντρικών πλατειών και τις πεζοδρομήσεις με σύνοδα έργα τα μεγάλα πάρκιγνκ που έχουν δρομολογηθεί.
Την ίδια ώρα, είχαμε συνηθίσει να “παρηγορούμε” τη χανιώτική μας στασιμότητα, με τον… μύθο του «άσχημου Ηρακλείου». Οι τελευταίες εξελίξεις όμως, έρχονται να μας προσγειώσουν στην πραγματικότητα.
Το Ηράκλειο, αφού προχώρησε στην ανάπλαση του παραλιακού μετώπου και σε σημαντικά έργα στο παλιό και νέο λιμάνι του, είδε το κέντρο της πόλης να αλλάζει ριζικά μέσα από την εφαρμογή κυκλοφοριακής μελέτης. Είδε, ενδεικτικά, την ανάπλαση στο πάρκο Γεωργιάδη (με τα στραβά της βέβαια) και τώρα περιμένει ένα εξαιρετικά σημαντικό έργο, το πάρκο 60 και πλέον στρεμμάτων που θα αναβαθμίζει ριζικά τα νότια προάστια της πόλης.
Την ίδια ώρα, τα Χανιά παραμένουν δέσμια της ανυπαρξίας οραματικού σχεδιασμού από τη δημοτική Αρχή. Παρατηρητές της ανάπτυξης των άλλων πόλεων. Στα μεγάλα έργα, “απαντάμε” με μπογιές και κλαδέματα.
Απέναντι στην πρόοδο, τα Χανιά παρατάσσουν την οπισθοδρόμηση.
Πολύ σωστά τα λέει το αρθρο.. και λίγα αναφέρει. Τα Χανιά δεν έχουν μεγαλα εργα αναπλασης, όσα ξεκινήσαν έχουν αφεθεί και δεν φροντίζουν ούτε καν τις γειτονιές και τα μικρά πάρκα… Ειμαστε τουριστική πόλη αλλά ολοένα και ασχημαίνουμε…
Γεια σας, είμαι Αθηναία και ο άντρας μου Χανιώτης και ζούμε στα Χανιά τα 2 τελευταία χρόνια. Στο Ρέθυμνο με πήγε για πρώτη φορά πέρυσι το καλοκαίρι και μας έκανε μεγάλη εντύπωση η διαφορά με τα Χανιά που ζούμε. Ο άντρας μου είχε να πάει από παιδί και δεν σταματούσε να μου λέει πόσο εντυπωσιασμένος ήταν ειδικά με τα μεγάλα πεζοδρόμια και τις διαβάσεις για τους πεζούς και πώς σταματούσαν από μόνοι τους οι οδηγοί στις διαβάσεις μέχρι που κάναμε και πλάκα να μετακομίσουμε στο Ρέθυμνο! Ελπίζουμε όμως μιας και είμαστε ένα νησί, πως σιγά σιγά θα μιμηθούν και τα Χανιά τις πετυχημένες λύσεις των γειτόνων μας!
Και που να δείτε στα Μεγάλα χωράφια, όπου στο παλιό σχολείο υπήρχε μια παιδική χαρά, μας είχαν υποσχεθεί αναβάθμιση της για να μπορούνε να παίζουν τα μικρά παιδιά μας (3 Με5 χρόνο τότε) ,ήρθαν την κατέστρεψαν και έριξαν τσιμέντο σε όλο το περίβολο χώρο. Ακόμα και σήμερα 15 χρόνια μετά τα παιδιά στα Μεγάλα χωράφια δεν έχουν Μία παιδική χαρά για να παίξουν.
Κατοικώ στην Αθήνα όμως βρίσκομαι συχνά στα Χανιά .Οποίος κυκλοφορεί στην εθνική Χανιων-Ρεθυμνου και σταματήσει σε κάποιο πάρκινγκ θα αντικρίσει ένα φοβερό θέαμα. Σκουπίδια παντού. Και ρωτάω.Γινεται ποτέ καθαριότητα;;
Πολύ σωστά! Ηράκλειο πήγα πρόσφατα και εντυπωσιάστηκα από τις αλλαγές. Από τον ΒΟΑΚ, την παραλιακή, τα τείχη και τις πεζοδρομήσεις στο κέντρο κ.α. Ρέθυμνο δεν το συζητώ όμορφες αλλαγές. Εδώ στασιμότητα, ευτυχώς που υπάρχει το Ενετικό λιμάνι και η παλιά πόλη…
Ζουσα Ηρακλειο ως φοιτητης 5 χρονια περιπου. Οι αλλαγες που ειδα να γινονται στην πολη ηταν τεραστιες. Παραλιακη, Καραβολας, Πεζοδρομηση κεντρου, Διαβασεις, Κυκλικοι κομβοι, Αναπαλαιωση τοιχους της πολης, Κομβος γιοφυρου και δρομος τελειος απο Ηρακλειο προς Χερσονησο. Ολα γρηγορα και ομορφα. Εδω στα Χανια εχουμε τοσα να κανουμε και δεν φτιαχνεται τιποτα. Κανενα κομματι πισα και βαψιμο δυστυχως
Δυστυχώς αυτή είναι η σκληρή πραγματικότητα. Το Ρέθυμνο και το Ηράκλειο είναι έτη φωτός μπροστα σε νοοτροπία και σεβασμό στον πεζό. Στα Χανιά αν τολμήσεις να περάσεις σαν πεζός από διάβαση δεν πρόκειται να σταματήσει κανείς. Στο Ρέθυμνο σταματάνε όμως. Είναι άλλοι κόσμοι? ΄Φυσικά και όχι απλά οι άνθρωποι συνηθίζουν στο καλό και στο κακό. Όταν ένας οδηγός απολαμβάνει υποδομές, καλό οδόστρωμα και επαρκείς θέσεις πάρκινγκ οδηγάει πιο ήρεμος. Στα Χανιά που είναι εντελώς άναρχα δομημένα βασιζόμενα σε ληγμένη κυκλοφοριακή μελέτη του 2004 τι περιμένει κανείς να αλλάξει? Τι από την στιγμή που έπρεπε να σκοτωθούν δυο φοιτητές έξω από το Πολυτεχνείο?!! Πόσοι άνθρωποι πρέπει να σκοτωθούν ακόμα στα Χανιά από τροχαία προκειμένου να μπουν φανάρια και κυκλικοί κόμβοι σε σημεία καρμανιόλα? Ο κυκλικός κόμβος της Σούδας έμεινε στα χαρτια άραγε? Αλλά φυσικά ο μέσος Χανιώτης θα σου πει τι με νοιάζει μωρέ αρκεί να καλύψω την πάρτυ μου. Να καβαλάω πεζοδρόμια σαν να μην υπάρχει αύριο. Τι και αν μια μητέρα με καρότσι αναγκαστεί να περπατήσει στον δρόμο? Αρκεί να παρκάρω την Μερσέντα μου όπου γουστάρω. Δυστυχώς ή ευτυχώς οι τουρίστες δεν είναι χαζοί. Βλέπουν και συγκρίνουν. Ένας φάρος δεν σώζει την πόλη την στιγμή που υπάρχει τόσο θράσος, αγένεια και ψευτομαγκιά στον δρόμο. Δεν νοείται ο καθένας να παίρνει ένα τιμόνι και να αποφασίζει για τις ζωές των άλλων επειδή δεν ξύπνησε καλά. Αυτά είναι τα Χανιά που θέλουμε? Αλλά βέβαια πάντα φταίνε οι άλλοι ποτέ εμείς. Όλοι μας είμαστε ένοχοι και παράνομοι είτε ως πεζοί είτε ως οδηγοί αλλά δεν είναι εκεί το θέμα. Όταν η αγένεια και η παρανομία γίνονται τρόπος ζωής μην περιμένετε τα Χανιά να πάνε μπροστά. Ένας ποδηλατόδρομος στην Χ. Γιάνναρη και Σκαλίδη δεν θα αλλάξει την νοοτροπία του μέσου Χανιώτη που διεκδικεί με βρισιές και τσαμπουκά το δίκιο του στον δρόμο. Δεν γίνεται να μας φταίει ο κάθε Δήμαρχος των Χανίων όταν εμεις οι ίδιοι φερόμαστε με τον χειρότερο τρόπο στον συνάνθρωπό μας. Πρέπει οπωσδήποτε να μπει υποχρεωτικό μάθημα η οδική ασφάλεια στα σχολεία των Χανίων…τώρα πριν είναι αργά. Δεν νοείται να φεύγουν νέοι άνθρωποι από την ζωή! Γνωρίζω ότι τα επιχειρήματά μου θα δυσανασχετίσουν αρκετούς Χανιώτες και ενδεχομένως να τους βγάλουν έξω από τα ρούχα τους, αλλά λυπάμαι πολύ που το λέω αλλά αυτή η νοοτροπία μας έφτασε όχι μόνο στον πάτο της Κρήτης αλλά ολόκληρης της Ευρώπης. Πείτε με γραφικό, υπερβολικό ότι θέλετε αυτή είναι η αλήθεια και έχω το θάρρος της γνώμης μου και σε όποιον αρέσει.
Δυστυχώς ή ευτυχώς, έτσι όπως τα λες ειναι. Σε βρίσκω πολύ σωστά σκεπτόμενο και χαίρομαι όταν υπάρχουν τέτοιοι συνειδητοποιημένοι άνθρωποι στην μονοτονία των “για όλα φταίνε οι άλλοι” και των “ψεκασμένων”. Πολύ σωστός!