Κυριακή, 1 Σεπτεμβρίου, 2024

«Το εφημεριδάκι μας»

«Η γραφή δεν έχει νόημα παρά μόνον όταν υποχρεώνεται κανείς να προστρέξει σε αυτήν για να μεταδώσει τη σκέψη του εκεί που δε φτάνει η φωνή του, πέρα από τα όρια του σχολείου του»
(Φρενέ, 1977).

«Η Σχολική Εφημερίδα θέλει να αντικατοπτρίσει την παιδική έκφραση, τα ενδιαφέροντα, τα ερωτήματα, τις αναζητήσεις, τη δουλειά του παιδιού. Είναι  ο χώρος του αληθινού παιδικού και νεανικού λόγου»
(Bachy, 2002, 12).

Με πολλή μεγάλη χαρά κρατάω στα χέρια μου ένα τετρασέλιδο, πολύχρωμο εφημεριδάκι του 11ου Νηπιαγωγείου Χανίων. Παρουσιάστηκε το Σάββατο 20 Μαΐου 2017, στο Μουσείο Σχολικής Ζωής , με την ευκαιρία της διεθνούς ημέρας Μουσείων, από τους πρωταγωνιστές, τα νήπια του Νηπιαγωγείου, τους γονείς τους και τις εξαίρετες  Νηπιαγωγούς τους:  Μαρία Σκορδύλη. Ελένη Βλησίδη και Φωτάκη Μαρία.

Είναι  μια ενδιαφέρουσα και σπάνια απόπειρα δημοσιογραφικής εργασίας κι  ένα πολύ ωραίο  project  για μικρά παιδιά Ωστόσο με την εμψύχωση των δασκάλων τους,  τα παιδάκια τόλμησαν και παρουσίασαν ένα αξιοθαύμαστο αποτέλεσμα! Είναι αλήθεια ότι όταν ενθαρρύνονται τα παιδιά και καθοδηγούνται σ’ ένα στόχο κάνουν θαύματα!  Διαβάζουμε στο πρώτο φύλλο τα περιεχόμενα της εφημερίδας: Τα σχήματα παίζουν, μια επίσκεψη στο  σπίτι του Ελ. Βενιζέλου, εντυπώσεις από τη χριστουγεννιάτικη γιορτή του Νηπιαγωγείου, οι χάρτες και η χαρτογράφησή τους, η χιονόμπαλα που έλιωσε, η ιστορία μας, μια μέρα με λίγο χιόνι, η σχολική άρνηση! Η γραφιστική επεξεργασία και η καλαισθησία της εφημεριδούλας των μικρών μας φίλων είναι ένας φωτεινός φάρος που δείχνει το δρόμο και για άλλα Σχολεία προσχολικής αγωγής στο νομό μας! Από την ηλικία αυτή τα παιδιά αναλαμβάνουν ρόλους, μαθαίνουν να εργάζονται και να συνεργάζονται, να γίνονται υπεύθυνα στην ομάδα τους, να εκφράζονται και να παρουσιάζουν τη δουλειά τους! Εξοικειώνονται με την μικρή έρευνα, διερευνούν και αποκαλύπτουν, μπαίνουν αβίαστα στον κόσμο της επικοινωνίας και αποκτούν κοινωνικές δεξιότητες. Τα παιδιά, με την καθοδήγηση των Νηπιαγωγών, ακολούθησαν τα παρακάτω στάδια για να φτάσουν στο επιθυμητό αποτέλεσμα:

Στάδιο Προετοιμασίας- Ευαισθητοποίηση, διερεύνηση και ενεργοποίηση του ενδιαφέροντος των μαθητών
Χωρίστηκαν σε ομάδες και διερεύνησαν τα ερωτήματά τους, παρατηρώντας εφημερίδες. Έμαθαν πώς είναι μια εφημερίδα, τι μπορεί να περιλαμβάνει, πως λέγονται τα κείμενα (με λεζάντες που είχαμε στον περιβάλλοντα έντυπο λόγο), πώς επιλέγονται οι φωτογραφίες (οι αντιπροσωπευτικότερες), τι είναι δίστηλα, τι μονόστηλα (τα εντυπωσίασε), εντόπισαν τον τίτλο και  είδαν τι γράφεται κοντά σε αυτόν (έτος έκδοσης, αριθμός φύλλου) και ποιοι γράφουν στην εφημερίδα. Με αυτόν τον τρόπο, αντελήφθησαν τη λογική παρουσίασης μιας εφημερίδας.

Στάδιο εφαρμογής
Λήψη πρώτων αποφάσεων, συζήτηση για τους ρόλους και τα καθήκοντα
Σε αυτό το στάδιο τα νήπιά μας μπήκαν στη διαδικασία σχεδιασμού, δημιουργίας και μορφολογίας των άρθρων, αποφασίζοντας ποιος θα αναλάβει ποιον ρόλο. Διευκρινίσαμε ότι όλοι μπορούν να είναι αρθρογράφοι – συντάκτες, ρεπόρτερ, φωτορεπόρτερ, σκιτσογράφοι αλλά για αρχή ας είμαστε μόνο αρθρογράφοι-συντάκτες  κι ότι μπορούν να συνεργαστούν και δύο ή και περισσότεροι στην σύνταξη. Συντακτική επιτροπή θα είναι η ολομέλεια. Εξηγήσαμε ότι δεν θα απορρίπτεται καμία πρόταση. Όμως ποιος θα είναι ο τίτλος της εφημερίδας; Με καταιγισμό ιδεών προέκυψε «το Εφημεριδάκι», αυτού του μικρού εγχειρήματος από μικρούς δημιουργούς.

Καταμερισμός καθηκόντων
Ως αρθρογράφοι-συντάκτες αποφάσισαν ελεύθερα τι θα συντάξει το καθένα από όσα είχαν υλοποιηθεί στο σχολείο μας. Δημοκρατικά και χωρίς παρεμβάσεις. Αφού ανατρέξαμε σε όλα όσα είχαμε υλοποιήσει, επέλεγε καθένα νήπιο το θέμα του στο ένα βασικό τμήμα, το οποίο θα το παρουσίαζε στους γονείς του και οι γονείς θα παρείχαν γραμματειακή υποστήριξη στα παιδιά. Στο δεύτερο τμήμα συναποφάσισαν στην ολομέλεια τη σύνταξη δύο άρθρων με ρόλο συντάκτη όλα τα νήπια και γραμματειακή υποστήριξη της νηπιαγωγού

Σύνταξη άρθρων- Πληκτρολόγηση
Οι μικροί αρθρογράφοι με υπευθυνότητα επαγγελματία συνέταξαν τα άρθρα τους. Άλλα μεταβαίνοντας ξανά σε σημεία που είχαμε πραγματοποιήσει εκπαιδευτική επίσκεψη για να επικαιροποιήσουν το άρθρο τους όπως η περίπτωση του Δημήτρη και άλλα γράφοντας κυριολεκτικά μια δική τους ιστορία με τους γονείς μόνο σε υποστηρικτικό ρόλο όπως έκανε η Ζωή μας. Και άλλα απλά ανακαλώντας στη μνήμη την πρόσφατη δράση ή γεγονός όπως η περίπτωση της  Εμμανουέλας. Τελική συνεδρίαση συντακτικής επιτροπής.
Η ολομέλεια ενέκρινε όλα τα άρθρα. Η διαδικασία της δημιουργίας της εφημερίδας μας παρείχε πολλές δυνατότητες στα νήπιά μας. Ο γενικός σκοπός όμως της έκδοσης ήταν να αντιληφθούν ότι είναι ένα ενημερωτικό έντυπο, ένα ΜΜΕ που παρέχει πληροφορίες για τη σχολική ζωή και πράξη με τη μορφή ενός πολυτροπικού Στάδιο στοιχειοθέτησης- τελικής μορφοποίησης του τεύχους κι εκτύπωσης
Σε αυτό το στάδιο ανέλαβε μία μητέρα, επαγγελματίας γραφίστρια την οποία και θεωρούμε θείο δώρο, τύχη μεγάλη για το 11ο Νηπιαγωγείο.

Στάδιο εκτύπωσης
Η εκτύπωση δόθηκε σε τυπογραφείο.

Στάδιο ολοκλήρωσης- αξιολόγηση
Παραλαμβάνοντας το Εφημεριδάκι μας, στην ολομέλεια συζητήσαμε την προσπάθειά μας, αναφερθήκαμε στις δυσκολίες που συναντήσαμε αλλά και πως θα εκδώσουμε το επόμενο φύλλο μας. Η δημοσιοποίηση της εφημερίδας μας τα γέμισε υπερηφάνεια και ικανοποίηση και τώρα ετοιμαζόμαστε για το δεύτερο φύλλο.
Ανάγνωση της εφημερίδας και μέσα από τον ιστότοπο του σχολείου
Η εφημερίδα έχει σταλεί και με mail σε όλους τους γονείς εκτός από εντύπως. Παράλληλα έχει αναρτηθεί και στην ιστοσελίδα του σχολείου μας για όλους όσοι επιθυμούν να μας διαβάσουν. Αξιοσημείωτο είναι ότι δόθηκε και στους εταίρους μας και πέρασε τα σύνορα της Ελλάδας , ταξιδεύοντας στην Εσθονία, Λετονία, Κροατία και Πορτογαλία.
Η εφημερίδα προβλέπεται από το Πρόγραμμα Σπουδών του Νηπιαγωγείου και εντάσσεται στη μαθησιακή περιοχή της Γλώσσας, την ενότητα «παραγωγή προφορικών κειμένων» και «παραγωγή γραπτού λόγου» με μαθησιακούς στόχους:
Να εφαρμόζουν στρατηγικές οργάνωσης του λόγου τους, πριν μιλήσουν.
Να χρησιμοποιούν συμβάσεις που παρέχει ο γραπτός λόγος κατά την παραγωγή κειμένου.
Να παραγάγουν περιγραφικά κείμενα.
Στη μαθησιακή περιοχή Τεχνολογίες της Πληροφορίας & της Επικοινωνίας (Τ.Π.Ε.), την ενότητα «Γνωρίζω τις Τ.Π.Ε και δημιουργώ» και με στόχο:
Να αναπτύσσουν και να εκφράζουν ιδέες με ψηφιακά μέσα.
Και την ενότητα «Επικοινωνώ και συνεργάζομαι με τις Τ.Π.Ε.» με στόχο:
Να επικοινωνούν και συνεργάζονται με τη χρήση ψηφιακών μέσων
Και στη μαθησιακή περιοχή Προσωπική και Κοινωνική Ανάπτυξη
Να συνεργάζονται σε ομαδικές δραστηριότητες.

Επίλογος
Η έκδοση μιας σχολικής εφημερίδας συμβάλλει στην ολόπλευρη ανάπτυξη των παιδιών Αναπτύσσουν τον προφορικό αλλά και τον γραπτό λόγο, ενισχύουν την ομαδοσυνεργατικότητα σε δημιουργικό περιβάλλον με ενεργητική μάθηση που τους δίνει τη δυνατότητα να λειτουργήσουν ως δρώντα υποκείμενα που τα ίδια καθορίζουν τη μαθησιακή τους εξέλιξη . Ως πολυτροπικό κείμενο παρέχει την ευκαιρία αποκωδικοποίησης των χαρακτηριστικών της και ερμηνείας των σημειωτικών τρόπων έκφρασης, προβαίνοντας σε διαδικασίες ενίσχυσης της κριτικής δυνατότητας και αναστοχαστικού τρόπου σκέψης (Μαρτίδου & Σεμεντεριάδης, 2016).
Ήταν ένα μικρό ταξίδι, λοιπόν, με την παρέα των λιλιπούτειων φίλων μας , γεμάτο χρώματα, εικόνες, λογάκια, χαρούμενα προσωπάκι! Ευχόμαστε, από καρδιάς , αυτό το ταξίδι να συνεχιστεί, να εκδώσετε πολλά πολλά εφημεριδάκια ακόμα, που θα κρατήσετε στην βιβλιοθήκη σας.  Τα θερμά μας συγχαρητήρια σε όλους που συνέβαλαν με κάθε τρόπο για να εκδοθεί το εφημεριδάκι!


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Ειδήσεις

Χρήσιμα