Σάββατο, 26 Οκτωβρίου, 2024

Το ελαιόλαδο στον δρόμο του μεταξιού

Οπως έχουμε γράψει σε πρόσφατη αρθρογραφία μας, οι  τρεις Δρόμοι του Μεταξιού (χερσαίος, θαλάσσιος και ψηφιακός), θα ενώνουν την Αφρική, την Ασία, την Μέση Ανατολή και την Ευρώπη δημιουργώντας τρία νέα κανάλια επενδύσεων και εμπορίου μεταξύ 60 χωρών και των 4 δισεκατομμυρίων ανθρώπων των εμπλεκόμενων χωρών. Η Κίνα ονομάζει τους Δρόμους του Μεταξιού: “Μία Ζώνη ένας Δρόμος” [One Belt One Road (OBOR)].
Η  χώρα μας έχει το πλεονέκτημα ότι μπορεί να συμμετάσχει και στους τρεις παραπάνω Δρόμους του Μεταξιού.
Από τη Μινωική εποχή, η χώρα μας ήταν βασικός διακινητής εμπορευμάτων και υπηρεσιών στη Μεσόγειο. Ο Δρόμος του Μεταξιού είναι ευκαιρία να ανακτηθεί και πάλι αυτός ο ρόλος για τη χώρα μας και παράλληλα να  αποτελέσει διεθνές εμπορικό κέντρο.
Κυρίως η χώρα μας πρέπει να επικεντρωθεί στην αντίστροφη ροή του δρόμου του μεταξιού για να προωθήσει τα δικά μας προϊόντα και υπηρεσίες αλλά και να προσελκύσει τουρίστες από τις χώρες αυτές.
Η χώρα μας κατέχει τόσο την ιστορική κληρονομιά, όσο και την εγγύτητα σε αρχαιολογικούς χώρους και εγκαταστάσεις, ώστε να θεωρείται και «φυσικός οικοδεσπότης» για προγράμματα κλασικών σπουδών.
Τα πανεπιστήμια μας με το διδακτικό/ερευνητικό προσωπικό, μπορούν να προσφέρουν τέτοια προγράμματα συχνά σε συνδυασμό με φοίτηση στην Ελλάδα ή εξ αποστάσεως, προσελκύοντας υψηλής ποιότητας φοιτητών από τις χώρες που εμπλέκονται στους Δρόμους του Μεταξιού.
Η ευκαιρία για την Ελλάδα εντοπίζεται στη θέσπιση παγκόσμιας εμβέλειας προγραμμάτων, στην πρόβλεψη για προγράμματα σπουδών σε εναλλακτικές γλώσσες (π.χ. αγγλικά, κινεζικά), στη δημιουργία και ενδυνάμωση των δεσμών με διεθνώς αναγνωρισμένα πανεπιστημιακά ιδρύματα και στην επιτυχή προώθηση των προγραμμάτων, ως τμήματα μιας συνολικής τουριστικής στρατηγικής.
Η χώρα μας διαθέτει περισσότερα από 50 προϊόντα τα οποία διαθέτουν πιστοποίηση ΠΟΠ (Προστατευόμενη Ονομασία Προελεύσεως) είτε ΠΓΕ (Προστατευόμενη Γεωγραφική Ένδειξη).
Ενδεικτικά παραδείγματα είναι: ο κρόκος Κοζάνης, φάβα Σαντορίνης, μαστίχα Χίου, αυγοτάραχο Μεσολογγίου κ.λπ. Τα προϊόντα αυτά παρέχουν σημαντικό συγκριτικό πλεονέκτημα, που μπορεί να αξιοποιηθεί μέσα από το Δρόμο του Μεταξιού.
Βασική προϋπόθεση είναι η χάραξη ολοκληρωμένης στρατηγικής προώθησης από την Πολιτεία, προκειμένου να “επικοινωνεί” αποτελεσματικά το “value proposition” του κάθε προϊόντος στις διεθνείς αγορές, με στόχευση στις 60 χώρες που εμπλέκονται στον Δρόμου του Μεταξιού.
Εξαιρετική ευκαιρία για να σταματήσει η απώλεια της υπεραξίας από την πώληση του χύμα ελαιόλαδου, μπορεί να είναι η διάθεση του, ως συσκευασμένου προς τις χώρες του Δρόμου του Μεταξιού. Το ελαιόλαδο αποτελεί μόνο το 5% μεταξύ των φυτικών ελαίων στην παγκόσμια διατροφή και η τιμή του είναι σχεδόν διπλάσια από πολλά από τα άλλα φυτικά έλαια. Η διατροφική του αξία όμως, είναι υψηλότατη και τα τελευταία χρόνια έχει συνδεθεί άρρηκτα με τη Μεσογειακή Δίαιτα και την Κρητική Διατροφή. Έχει λοιπόν και θα έχει για πάντα τα χαρακτηριστικά ενός gourmet προϊόντος και ως τέτοιο πρέπει να αντιμετωπίζεται τόσο στο επίπεδο της παραγωγής και τυποποίησης όσο και της κατανάλωσής του.
Παγκοσμίως παράγονται περίπου 3.000.000 τόνοι ελαιόλαδου με σχετικά αντίστοιχη ζήτηση και κατανάλωση. Το 50% της παγκόσμιας παραγωγής παράγεται από την Ισπανία και ακολουθεί η Ιταλία με το 20% και τρίτη η Ελλάδα με παραγωγή περίπου 350.000 τόνους (11,5%). Οι Έλληνες είναι μακράν οι παγκόσμιοι πρωταθλητές στην κατά κεφαλή κατανάλωση ελαιόλαδου με περίπου 18 κιλά όταν οι Ισπανοί ακολουθούν με 12. Αυτό σημαίνει ότι ένα πολύ μεγάλο μέρος της παραγωγής μας ιδιοκαταναλώνεται διότι χρησιμοποιείται σε πάρα πολλά φαγητά και σαλάτες. Η ποιότητα του Ελληνικού ελαιόλαδου είναι κορυφαία παγκοσμίως.
Η παγκόσμια αγορά ελαιόλαδου κυριαρχείται από το Ιταλικό και Ισπανικό μάρκετινγκ πράγμα το οποίο καθιστά δύσκολο να εισέλθουμε στις παραδοσιακές αγορές, όπου οι χώρες αυτές κυριαρχούν. Ο Ελληνικός τουρισμός φέρνει στην Ελλάδα, εκατομμύρια εν δυνάμει καταναλωτών τόσο του ελαιόλαδου αλλά και των λοιπών προϊόντων μας. Η προσέλκυση τουριστών οι οποίοι θα ζήσουν την εμπειρία της γεύσης του ελαιόλαδου είναι το κλειδί για να ανταγωνιστούμε τις χώρες αυτές. Σε αυτούς πρέπει να απευθυνθούμε με υπευθυνότητα, να γνωρίσουν και να γευτούν το ελαιόλαδο (αλλά και άλλα προϊόντα μας) και να τους κάνουμε να το αγαπήσουν κατά τη διάρκεια των ξένοιαστων διακοπών τους. Λόγω της μεγάλης ιδιοκατανάλωσης ελαιόλαδου μπορούν να ζήσουν την εμπειρία της γεύσης του σχεδόν σε κάθε γεύμα τους.
Εάν οι τουρίστες συνδέσουν στο θυμικό τους τις καλύτερες στιγμές της ζωής τους που είναι πάντα οι διακοπές με τα εξίσου υψηλής ποιότητας ελαιόλαδο, είναι βέβαιο ότι θα το αναζητήσουν και στην πατρίδα τους. Οπότε για να το βρουν στην πατρίδα τους, μένει η ανάπτυξη ενός  ηλεκτρονικού συστήματος παραγγελιών μέσω διαδικτύου και ενός συστήματος παράδοσης του ελαιόλαδου σε καλαίσθητες και ασφαλείς συσκευασίες ώστε να κεφαλαιοποιείται η προστιθέμενη αξία του από εμάς. Ο ψηφιακός δρόμος του Μεταξιού μπορεί να αποτελέσει μια πλατφόρμα για τη διάθεση του ελαιόλαδου (αλλά και των άλλων προϊόντων μας) στις πατρίδες των τουριστών που θα έρχονται από τις 60 χώρες των 4 δισεκατομμυρίων ανθρώπων των χωρών οι οποίες εμπλέκονται στο Δρόμο του Μεταξιού.
Υπολογίζεται ότι στα επόμενα πέντε χρόνια η Κίνα θα εισάγει αγαθά αξίας πάνω από 10 τρισεκατομμύρια δολάρια, οι κινέζικες επενδύσεις στο εξωτερικό θα ξεπεράσουν τα 4 δισεκατομμύρια δολάρια και θα ταξιδέψουν πάνω από 500 εκατομμύρια Κινέζοι τουρίστες.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα