H COVID-19 έφερε πολλές αλλαγές στην ανθρώπινη ζωή, με τις οποίες εξοικειωνόμαστε όλο και περισσότερο. Μεγαλύτερες όμως αλλαγές έφερε στις επιχειρήσεις.
Σύμφωνα με έρευνα που έγινε από το facebook, OECD & World Bank Group, η πιο σημαντική πρόκληση που αντιμετώπισαν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις από την πανδημία, ήταν η μείωση της ζήτησης, με την Ευρώπη να έχει το δεύτερο μεγαλύτερο ποσοστό παγκοσμίως, φθάνοντας σε μία πτώση της τάξεως των 51%. Στην Ελλάδα το κλείσιμο των μ/μ επιχειρήσεων υπολογίζεται ότι έφτασε έως το 31%. Οι επιχειρήσεις που έκλεισαν αλλά και εκείνες που βρέθηκαν πιο αδύναμες μετά την πανδημία, αφήνουν κενά στην αγορά, τα οποία ήδη αρχίζουν να καλύπτονται από τις πιο δυνατές εταιρίες που βρήκαν εύφορο έδαφος να διεισδύσουν σε νέες αγορές.
Εάν η απάντηση για το υγειονομικό πρόβλημα της COVID είναι το εμβόλιο, πιο είναι το εμβόλιο για την ανταγωνιστικότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων από τις επιπτώσεις της πανδημίας;
Μία άμεση και σαφής απάντηση είναι: το marketing.
Η υλοποίηση στρατηγικών marketing μοιάζει πολύ μακρινή για την πραγματικότητα των μ/μ επιχειρήσεων; Σκεφτείτε το ξανά.
Πως μία μ/μ επιχείρηση μπορεί να ανταγωνιστεί μεγάλα brands σε μια τόσο μεταλλασσόμενη αγορά;
Πως μία επιχείρηση θα μπορέσει να κερδίσει, έστω και το ίδιο κομμάτι της αγοράς που είχε πριν την πανδημία, όταν η «πίτα» έχει συρρικνωθεί δραματικά;
Στην πραγματικότητα καμία επιχείρηση δεν έχει ανάγκη από επαγγελματικό marketing, μέχρι που ο ανταγωνιστής της αποφασίσει να έχει.
Ορισμένα βασικά χαρακτηριστικά που θα συναντήσουμε στις επιτυχημένες στρατηγικές marketing στην μετά COVID εποχή, είναι:
Positioning. Ο σαφής και εύστοχος επαναπροσδιορισμός της θέσης της εταιρίας, των προϊόντων και των υπηρεσιών στην νέα αγορά. Η παρουσία της εξακολουθεί να είναι επίκαιρη σήμερα; Οι ανάγκες που εξυπηρετούσε, εξακολουθούν να υπάρχουν, να ικανοποιούνται με τον ίδιο τρόπο, όπως πριν την πανδημία; Η αξιολόγηση αυτή θα είναι ένα σημαντικό crash test για τις τοπικές, κυρίως, επιχειρήσεις που θα αναδείξουν την πραγματική δύναμη του brand τους, την ποιότητα και την ισχύ των χαρακτηριστικών που την κρατούν στην αγορά.
Branding. Πρόκειται για την ικανότητα των επιχειρήσεων, μεγάλων και μικρών, να διαχειρίζονται την αντίληψη που έχουν για αυτήν, οι παρόντες ή οι μελλοντικοί πελάτες και εργαζόμενοι. Ποτέ οι επιχειρήσεις δεν υπήρξαν μόνο τα προϊόντα τους αλλά κάτι πολύ περισσότερο από αυτά. Είναι οι ιδέες, οι αξίες και τα συναισθήματα με τα οποία συνδέονται. Όταν αυτά δεν εκφράζονται αποτελεσματικά στους πελάτες αλλά και στην ευρύτερη κοινωνία, τότε η επιχείρηση χάνει μέρος της ανταγωνιστικότητας της.
Storytelling. Η πανδημία προκαλεί τα brands να δείξουν πιο ανθρώπινα χαρακτηριστικά. Να αλληλεπιδρούν με την κοινωνία και τους άλλους ανθρώπους, περίπου ως ανθρώπινες οντότητες. Να γίνουν πρωταγωνιστές ανθρώπινων ιστοριών. Το storytelling είναι ένα ισχυρό επικοινωνιακό εργαλείο, που εκφράζει αλλά και διαμορφώνει την εταιρική ταυτότητα, επικοινωνεί στοχευμένα μηνύματα, με άμεσο και ρεαλιστικό τρόπο αλλά ταυτόχρονα μπορεί να εμπνεύσει και, γι’ αυτό, να αποτυπώσει τα μηνύματά πιο αποτελεσματικά στο μυαλό των ακροατών του. Επίσης είναι απόλυτα συμβατό με τα σύγχρονα εργαλεία του digital marketing.
Differentiation. Η έννοια της διαφοροποίησης διέπει τις στρατηγικές marketing και αποτελεί βασικό στόχο και των ενεργειών του. Σε μία τόσο ανταγωνιστική και συρρικνωμένη αγορά, η ιδιαιτερότητα ενός brand, ορίζει την μοναδική του θέση και τον λόγο ύπαρξής του σε αυτήν.
Digital. Πολύ πριν την πανδημία, η digital επικοινωνία αποδείχθηκε εξαιρετικά αποδοτική, αφού είναι μετρήσιμη, διαχειρίσιμη και αναλογικά οικονομικότερη της συμβατικής. Σήμερα τα digital κανάλια έχουν μπει πιο δυναμικά στην ζωή μας, αφού όλο και περισσότερες αγορές μας γίνονται online ή εμπλέκονται online κανάλια στην διαδικασία αγοράς.
Στην νέα εποχή μετά την COVID ίσως να μην μπορέσουμε να προσαρμόσουμε την πραγματικότητα στις ανάγκες της επιχείρησής μας, μπορούμε όμως να προσαρμόσουμε το marketing στην πραγματικότητα.