Μεγάλη συζήτηση γίνεται και θα γίνει για τις ψυχοκοινωνικές επιπτώσεις της κρίσης που ζούμε. Σίγουρα κάθε προγνωστικό μοντέλο δεν μπορεί να μας δώσει μια ασφαλή απάντηση.
Κρίσεις τέτοιου μεγέθους, σε παγκόσμια κλίμακα, με ευθεία απειλή στα δεδομένα της ζωής όπως τα ξέραμε μέχρι σήμερα, μπορούν να βρουν αντιστοιχίες μόνο σε περιπτώσεις γενικευμένων πολεμικών συγκρούσεων, ίσως των δύο Παγκοσμίων Πολέμων του 20ου αιώνα. Η διαφορά εδώ είναι ότι «ο εχθρός» πλανάται στον αέρα και σκορπά πριν από τον θάνατο τη ματαίωση, με σταγονίδια και όχι με βόμβες. Δεν είναι ορατός ούτε και παίρνει τη μορφή κάποιου κράτους ή προσώπου που εκπροσωπεί το «κακό». Και στις δυο περιπτώσεις όμως, ο πραγματικός εχθρός δρα ύπουλα, εσωτερικά, εκεί απ’ όπου αντλείται η ουσία της ύπαρξής μας, η έμπνευση, η δημιουργικότητα, ό,τι δίνει νόημα στη ζωή μας. Στην ουσία η κρίση επιταχύνει και πιέζει για αποφάσεις, φέρνοντας στο προσκήνιο ζητήματα που είτε αφήναμε για μια άλλη συγκυρία είτε αποφεύγαμε εντελώς, κρυμμένοι πίσω από «το τρέξιμο» για την κάλυψη των αναγκών της καθημερινότητας.
Ο Rollo May γράφει: Συμφωνώ με τον Σαρτρ όταν τονίζει: «Εμείς είμαστε οι επιλογές μας», αλλά θα πρόσθετα, «μέσα στα όρια του δεδομένου κόσμου μας». Όλοι γεννιόμαστε από γυναίκα, παλεύουμε στις φάσεις της ανάπτυξης, όσο καλύτερα μπορούμε και στο τέλος πεθαίνουμε. Ό,τι γνώμη κι αν έχουμε γι’ αυτό, τα γενικά στοιχεία παραμένουν τα ίδια. Εκείνο όμως που αλλάζει τρομαχτικά είναι το πώς αντιμετωπίζουμε τα εβδομήντα χρόνια της ζωής μας…
Σ’ αυτό το ερώτημα ακριβώς, στο «πώς», είναι που κρύβονται οι απαντήσεις που μπορεί να βοηθήσουν να δούμε πιο καθαρά κάποιες πτυχές της ζωής. «Μόνο το εύκαμπτα δημιουργικό άτομο μπορεί να κυβερνήσει στ’ αλήθεια το μέλλον του, μόνο εκείνος που μπορεί να αντιμετωπίσει το καινούργιο με εμπιστοσύνη και χωρίς φόβο. Πιστεύω ακράδαντα ότι ένα μεγάλο μέρος αυτού που αποκαλούμε σήμερα ψυχολογία είναι η μελέτη των τεχνασμάτων που χρησιμοποιούμε για να αποφύγουμε το άγχος του απόλυτα νέου, πείθοντας τον εαυτό μας ότι το μέλλον θα είναι σαν το παρελθόν», λέει ο Abraham Maslow.
Στη σκιά του φόβου
Η υποταγή της ζωής στο φόβο δεν έχει ως γενεσιουργό παράγοντα την κρίση που βιώνουμε λόγω της πανδημίας του ιού. Ο φόβος έχει για χρόνια καλλιεργηθεί μέσα από τη βιομηχανία του θεάματος, την πολιτική επικοινωνία, τη μαζική διαφήμιση. Οι ψυχολόγοι της χειραγώγησης εργάζονται σχετικά και με επιτυχία. θα σταθούμε μόνο σε δύο σημεία:
α) Οι ευθύνες των ιθυνόντων κάθε φορά περνούν σε δεύτερη μοίρα: για παράδειγμα, το γεγονός ότι οι πολίτες παγκόσμια πληρώνουν φόρους για να έχουν δημόσια και δωρεάν υγεία υψηλού επιπέδου, ενώ οι κυβερνήσεις ιδιωτικοποιούν τα «φιλέτα της υγείας», αφήνοντας τα δημόσια νοσοκομεία υποστελεχωμένα και χωρίς βασικές υποδομές.
β) Η ενοχοποίηση όμως της κοινωνίας ως συλλογικά υπεύθυνη για τη διάδοση του ιού θα έχει πολύ βαρύτερες επιπτώσεις που ξεπερνούν τα παιχνίδια πολιτικής επικοινωνίας των κυβερνήσεων. Η κοινωνία «πρέπει» να καταστεί αποκλειστικά υπεύθυνη για το διαμοιρασμό του ιού και τους θανάτους, καθώς «δεν ακολούθησε τις υποδείξεις!». Το «μοντέλο» φορέθηκε με επιτυχία και στην περίοδο της πρόσφατης οικονομικής κρίσης. Η συλλογική ενοχοποίηση της κοινωνίας έθεσε σε δεύτερο πλάνο της ευθύνες επιχειρηματικών κύκλων, την ευθύνη συγκεκριμένων πολιτικών που εφαρμόστηκαν, καθώς και τις δομικές λειτουργίες του συστήματος που γεννούν και μεταδίδουν την οικονομική κρίση.
Στρατηγικές επιβίωσης
Σε τέτοιες συνθήκες, όπως αυτές που ζούμε, η ψυχική ισορροπία κλονίζεται. Η προσαρμογή στις συνθήκες ζωής – ενός κόσμου έτσι κι αλλιώς αλλοτριωμένου, που πλέον δεν μπορεί να προσδώσει καμιά ασφάλεια για τα στοιχειώδη – γίνεται πιο δύσκολη και ο άνθρωπος μηχανεύεται διάφορες στρατηγικές επιβίωσης για να αντεπεξέλθει σε μία «αβίωτη κατάσταση».
«Σε πάνω από 100 περιπτώσεις όπου μελετήσαμε τις πραγματικές συνθήκες γύρω απ’ το κοινωνικό γεγονός κατά το οποίο ένα άτομο καταντά να θεωρηθεί σχιζοφρενικό, γράφει ο Ronald Laing, νομίζουμε ότι χωρίς εξαίρεση η εμπειρία και η συμπεριφορά που χαρακτηρίζεται σχιζοφρενική είναι η ειδική στρατηγική που επινοεί το άτομο για να ζήσει σε μία αβίωτη κατάσταση».
Ο Laing θέτει όμως και ένα άλλο καίριο ερώτημα, ένα ερώτημα που δεν κουκουλώνει την πραγματική φύση του υποτιθέμενου «φυσιολογικού κόσμου»: «Προσαρμογή σε τι; Στην κοινωνία; Σ’ έναν τρελό κόσμο; Στον πόλεμο του Βιετνάμ; Σ’ έναν κόσμο όπου οι πόλεις δηλητηριάζουν βιολογικά τους πολίτες τους με την ατμοσφαιρική μόλυνση και συρρικνώνουν τη συνείδηση του ατόμου; Σ’ έναν κόσμο που οι μηχανές τα καταφέρνουν ήδη καλύτερα να επικοινωνούν μεταξύ τους απ’ ό,τι οι άνθρωποι με τους ανθρώπους; Η κατάσταση είναι ειρωνική. Μας απασχολεί όλο και περισσότερο η επικοινωνία και έχουμε λιγότερα πράγματα να αναμεταδώσουμε».
Και συνεχίζει: “Είμαστε μια γενιά ανθρώπων τόσο αποξενωμένων από τον εσωτερικό μας κόσμο, ώστε πολλοί υποστηρίζουν πως δεν υπάρχει. Και πως και να υπάρχει δεν έχει καμιά σημασία».
Πολλοί επιστήμονες και συγγραφείς που βίωσαν την κόλαση των στρατοπέδων συγκέντρωσης, όπως ο Ιάκωβος Καμπανέλλης, ο Πρίμο Λέβι, ο Βίκτορ Φρανκλ και πολλοί άλλοι, συμφωνούν στο γεγονός ότι η εμπειρία αυτή, εκεί όπου η ανθρώπινη ζωή συντρίβεται και απαξιώνεται, εκεί που μοιάζει να χάνει κάθε νόημα, παραμένει μπροστά στον άνθρωπο μία βασική επιλογή: «Η ελευθερία να διαλέξεις μόνος σου τη στάση που θα πάρεις απέναντι στη μοίρα σου. Η στάση αυτή μπορεί να μην αλλάζει τη μοίρα, αλλάζει όμως βαθιά το άτομό σου», όπως γράφει χαρακτηριστικά ο Rollo May.
Στις σημερινές δύσκολες καταστάσεις που διέρχεται και βιώνει η ανθρωπότητα, εξαιτίας της γνωστής πανδημίας και, που κλονίζεται σίγουρα και η ψυχική ισορροπία των συνανθρώπων μας προς τα χειρότερα, το ανωτέρω σπάνιο -συγκλονιστικό θα έλεγα- κι άκρως επίκαιρο κοινωνικό – επιστημονικό δοκίμιο του κ. Χρήστου Τσαντή έρχεται και χτυπά στην καρδιά του παγκόσμιου πια προβλήματος και με τις σωστές και τεκμηριωμένες απόψεις και τα αγωνιώδη ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ του, ταρακουνά συθέμελα Ιστορία κι ανθρώπινες συνειδήσεις της Παγκόσμιας Κοινότητας, που οφείλει να δώσει απαντήσεις, όσο αφορά, κυρίως, τη συντελούμενη αλλοτρίωση κι αποξένωση του ανθρώπου.
Ο άξιος αρθρογράφος των “Χ.Ν.”, επιστήμονας και ειδικός άνθρωπος της ψυχικής υγείας των συνανθρώπων μας, επικαλείται και προσθέτει -κατά μοναδικό κι εύστοχο τρόπο- και τις απόψεις, θέσεις και τα ερωτήματα του αειμνήστου πια φημισμένου Σκωτσέζου Ψυχίατρου Ronald Laing, που για χρόνια πολλά αντιμετώπιζε με τον δικό του μοναδικό τρόπο θεραπείας και μεγάλη αγωνία την αλλοτρίωση κι αποξένωση των ανθρώπων – ασθενών της εποχής του, όσο αφορά τον ψυχικό τομέα.
Αγαπητοί φίλοι κι αναγνώστες των “Χ.Ν.”, συγχωρέστε με, αλλά οφείλω να διευκρινίσω, ότι δεν τυγχάνω ειδικός της ψυχικής υγείας: ΩΣΤΟΣΟ, σαν άνθρωπος κάποιας ηλικίας [78], με τα πολλά εφόδια των εμπειρικών γνώσεων -δύσκολα κοινωνικά βιώματα παιδιόθεν και μέσα στην πανέμορφη φύση του τόπου μου [μας] και των μετέπειτα επιστημονικών μου γνώσεων [θητεία κι ενασχόληση στις Κοινωνικές Επιστήμες της Νομικής, της Κοινωνιολογίας, της Εγκληματολογίας και της Εφαρμοσμένης Οικονομίας] και με τις όποιες δυνατότητες μου επιχειρώ με το απλό σχόλιό μου σύντομη [όσο γίνεται αυτό] κοινωνιολογική προσέγγιση των θέσεων, απόψεων και των καίριων ΕΡΩΤΗΜΑΤΩΝ, τόσο του διάσημου Σκωτσέζου Ψυχίατρου, όσο και του ανωτέρω αρθρογράφου, που στοχεύουν – κεντρίζουν τον πυρήνα του κοινωνικού προβλήματος της αλλοτρίωσης κι αποξένωσης του ανθρώπου.
ΓΙΑΤΙ, και πώς συντελείται αυτή η αλλοτρίωση κι αποξένωση των απανταχού του πλανήτη μας ανθρώπων;
Είναι, πράγματι, συγκλονιστικές κι άκρως αποκαλυπτικές οι ανωτέρω θέσεις, απόψεις αλλά και τα αγωνιώδη ερωτήματά τους.
Ο διαφορετικός Σκωτσέζος Ψυχίατρος ανακαλύπτει αλλά και μπαίνει στην καρδιά του προβλήματος, που οφείλεται στην ΕΓΩΚΕΝΤΡΙΚΗ συμπεριφορά ημών των ανθρώπων, να μη σεβόμαστε και να μην εκτιμάμε το ΜΟΝΑΔΙΚΟ, το ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟ και ΑΝΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΟ πρόσωπο των άλλων, των τρίτων, των έτερων συνανθρώπων μας, που αυτό το πρόσωπό τους είναι συνέπεια και δημιούργημα του Απόλυτου μεγέθους της ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ [καμία σχέση με την Πολιτική Ελευθερία], δηλ. της αυτοσυνειδησίας, της αυτογνωσίας, της ελεύθερης απόφασης και της ηθικής επιλογής – εκλογής και της ταυτόχρονης συνειδητότητα της ευθύνης.
Εγκλωβισμένοι στο καβούκι του ΕΓΩΚΕΝΤΡΙΣΜΟΥ μας κι αφού δεν αφήνομε καμιά χαραμάδα, φυσικό είναι να μη βλέπουμε, ότι εκεί έξω στον κόσμο υπάρχουν -συνυπάρχουν και συμβιώνουν και οι άλλοι συνάνθρωποι μας, που κι αυτοί έχουν χαρίσματα, τις ίδιες φυσικές και ηθικές ανάγκες με μας, πολλά χαρίσματα, ικανότητες, επιτηδειότητες κι αρετές που ενώνουν τους ανθρώπους: ΩΣΤΟΣΟ, εμείς επιμένομε με τον άκρατο εγωκεντρισμό μας ν’ αποκλείομε και ν’ αρνούμαστε πεισματικά την παραπάνω μοναδικότητα, ετερότητα και διαφορετικότητα των συνανθρώπων μας και για να τους ξεφορτωθούμε τους κολλάμε την ετικέτα και την κοινωνική ρετσινιά της “τρέλας”, της “σχιζοφρένειας” και “κατάθλιψης”.
ΩΣΤΟΣΟ, με ένα ευρύτερο ¨κοινωνικό μάτι”, στη δημιουργία – γέννηση του ανωτέρω προβλήματος, παρατηρούμε ότι μεσολαβούν κι άλλοι κοινωνικοί παράγοντες [π.χ. η υψηλή Τεχνολογία του Διαδικτύου συντελεί στη σίγουρη ΑΠΟΞΕΝΩΣΗ του ανθρώπου από τη Φύση και την κοινωνική επαφή -επικοινωνία με τους συντοπίτες του κ.λ.π]. Ένα σπουδαίο ερώτημα είναι: Είναι εύκολο να διαταραχθεί η Συμπαντική Αρμονία και Τάξη; Και τα ανθρώπινα όντα, που από τη φύση τους είναι καλά δημιουργήματα, είναι δυνατόν με τις πολλές -έστω- αστοχίες και τις αποκοτιές τους [να ‘ταν μονάχα αυτές!!] να διαταράξουν τη φυσική αρμονία;
Έτσι, αναγκαίως φτάσαμε στο γνωστό κοινωνικό φαινόμενο του “Ελλείμματος της Ψυχικής Ωριμότητας”, σαν νομοτελειακή συνέπεια κι αποτέλεσμα της χαώδους – χαοτικής ΑΣΥΜΜΕΤΡΙΑΣ [άνοιγμα ψαλίδας] ανάμεσα στα δύο βασικά δομικά στοιχεία του ανθρώπου: Τον Νού [γνώση – λογική] και την Ψυχή [συναίσθημα – ηθική]. Και το παράδοξο είναι -παρά την υψηλή Τεχνολογική Πρόοδο- ότι ο μεν Νους του ανθρώπου ΓΙΓΑΝΤΩΘΗΚΕ, η δε Ψυχή του παρέμεινε στάσιμη, νανοποιήθηκε θα έλεγα: κι αυτό οφείλεται στο ότι την Ψυχή του ανθρώπου την ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΝ πολλοί [για πολλούς και διάφορους λόγους].
Ωστόσο, αυτά τα θέματα είναι πολλά κι ανεξάντλητα, “όσο υπάρχουν άνθρωποι΅FROM HERE TO ETERNITY”, για να θυμηθούμε εμείς οι κάπως ηλικιωμένοι την αξέχαστη Αμερικάνικη ταινία.
Αξίζουν τα πιο θερμά μας συγχαρητήρια και οι έπαινοι μας στον αξιόλογο δοκιμιογράφο κ. Χρ. Τσαντή για το σπάνιο και τόσο σημαντικό για την κοινωνική μας ζωή άρθρο του. Με εκτίμηση και φιλική αγάπη Γιώργος Καραγεωργίου ΧΑΝΙΑ.
Υ.Γ. Συγχωρέστε τα όποια λάθη ή παραλείψεις γραμμάτων, που οφείλονται στην ταχύτητα της γραφής και το … έξυπνο κομπιούτερ δεν… προλαβαίνει και τρώει μερικά γράμματα. Πού να ξεμπερδέψεις εύκολα με τους… δαίμονες;
Παρακαλώ, αντί ΑΝΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΟ, διαβάστε “ΑΝΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΤΟ. Με την αγάπη σας, διορθώστε κι όποια άλλα λάθη υπάρχουν στο κείμενο του σχολίου μου. Με εκτίμηση Γιώργος Καραγεωργίου.