Οι μαθητές που συμμετείχαν στην εκπαιδευτική επίσκεψη του εγκεκριμένου προγράμματος «Πολιτιστικές διαδρομές» ταξίδεψαν στις αρχές του Απρίλη στο Βερολίνο. Είχαν προγραμματισμένη επίσκεψη στο θόλο και στην επισκέψιμη ταράτσα του Ομοσπονδιακού Κοινοβουλίου Bund estag. Το κτήριο έχει πλούσια ιστορία, παράλληλη με την άνοδο της Γερμανίας στην ευρωπαϊκή σκηνή, τις κρίσιμες στιγμές της νεότερης γερμανικής ιστορίας και την ανάπτυξη του κοινοβουλευτισμού.
Ακολούθησε περιπλάνηση και εξερεύνηση στην Πύλη του Βρανδεμβούργου κεντρικό και χαρακτηριστικό μνημείο της πόλης, στο Soviet war memorial Berlin/Το Σοβιετικό Μνημείο Πολέμου. Πρόκειται για μνημείο που κατασκεύασαν οι Σοβιετικοί για να τιμήσουν τους 80.000 στρατιώτες τους που χάθηκαν στην μάχη της κατάληψης της πόλης με τους Γερμανούς (Μάης 1945)
Στην συνέχεια επισκέφτηκαν την Tiergarten, The Victory Column – «Στήλη της Νίκης» ένα εντυπωσιακό μνημείο 67 μέτρων, αφιερωμένο στις νίκες της Πρωσίας τον 19ο αιώνα και ακολούθησε επίσκεψη στο Μνημείο του Ολοκαυτώματος, στην οδό Cora-Berliner όπου βρίσκεται το Μνημείο για τους δολοφονημένους Εβραίους στην Ευρώπη κατά τη διάρκεια του ναζιστικού καθεστώτος. Έχει έκταση 19 χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων και οι πυλώνες κατασκευάστηκαν από τον αρχιτέκτονα της Νέας Υόρκης Peter Eisenmann
Topography of Terror – Η Τοπογραφία του Τρόμου. Στο κέντρο του Βερολίνου, υπάρχει μία μεγάλη έκταση που μετά το τέλος του πολέμου, παρέμεινε γιαπί. Σε ετούτο το σημείο υψώνονταν κάποτε τα κτήρια της Γκεστάπο και των Ες Ες, το διοικητικό κέντρο του Χίτλερ και των συνεργατών του. Οι βομβαρδισμοί των συμμάχων το ισοπέδωσαν. Μερικά χρόνια αργότερα, πέρασε από δίπλα του και το τείχος που χώρισε το Βερολίνο σε δυτικό και ανατολικό. Πίσω από το τείχος, παραμένουν κάποια από τα κτήρια του ανατολικού ολοκληρωτισμού, σε μία πόλη με πολλαπλές ταυτότητες. Σήμερα ο χώρος στεγάζει την “τοπογραφία του τρόμου” Από αυτό το μνημείο όλοι και όλες βγήκαμε συντετριμμένοι αλλά εξαιρετικά σίγουροι ότι η ιστορική μνήμη είναι βαρύ καθήκον των λαών.
Την δεύτερη ημέρα πραγματοποιήθηκε επίσκεψη στο Νησί των Μουσείων. Πρόκειται για το «νησί των θησαυρών» της γερμανικής πρωτεύουσας. Το Museumsinsel (μουζέουμσίνζελ), στο κέντρο του Βερολίνου βρίσκεται μέσα στον ποταμό Σπρε που διασχίζει την πόλη και φιλοξενεί 5 μουσεία. 6000 χρόνια ιστορίας, από την αρχαία Βαβυλώνα μέχρι και τον 20 αιώνα, πρόκειται για τη μεγαλύτερη συγκέντρωση ανεκτίμητων εκθεμάτων στον κόσμο σε τόσο κοντινή απόσταση μεταξύ τους. Η ομάδα περιηγήθηκε στο Μουσείο Νόγες Νέο Μουσείο που ξαναλειτούργησε το 2009 μετά την καταστροφή του στον πόλεμο. Έμφαση στο αιγυπτιακό στοιχείο με την προτομή της Νεφερτίτης να αποτελεί μαγνήτη για τους επισκέπτες.
Στο Μουσείο Perga monmuseum το Das Panorama Πέργαμος, Αριστουργήματα από την αρχαία Μητρόπολη οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν μια ψηφιακή αναπαράσταση της πόλης σε 360 μοίρες μέρα και νύχτα, έργο του διάσημου για τα Πανοράματα του Ιρανό-Γερμανού αρχιτέκτονα Yadegar Asisi. Το πανόραμα ταξιδεύει τους επισκέπτες πίσω στο έτος 129 μ.Χ., που δείχνει την αρχαία πόλη της Περγάμου στη δυτική ακτή της Μικράς Ασίας. Ο Γιαντεγκάρ Ασίσι ανακατασκευάζει την πόλη όπως ήταν κατά την εποχή της Υψηλής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας υπό την κυριαρχία του αυτοκράτορα Αδριανού (μ.Χ. 117–138).
Ακολούθως περπάτησαν διπλά στον Καθεδρικό Ναό του Βερολίνου – Berliner Dom, στον Πύργος της Τηλεόρασης (Φέρζεντουρμ) Berliner Fernsehturm στην Πινακοθήκη της Ανατολικής Πλευράς -East Side Gallery, Gendarmenmarkt και στο τέλος επισκέφτηκαν το τμήμα του περίφημου τείχους του Βερολίνου που έχει διατηρηθεί κατά μήκους ενός μιλίου και βρίσκεται στην Calle Bernauer, στη μέση της πρωτεύουσας. Δίνει μια ιδέα για το τι ήταν το τείχος που χώριζε την πόλη μέχρι το τέλος της δεκαετίας του ‘80. Στα απομεινάρια του , καλλιτέχνες έχουν αφήσει το στίγμα τους και μέσα από την τέχνη τους περνούν μηνύματα στους επισκέπτες.
Γεμάτοι τέτοια μηνύματα επέστρεψαν οι συμμετέχοντες μαθητές και μαθήτριες που στα πλαίσια του προγράμματος σχεδίασαν ψηφιακά την ιστορική διαδρομή του Δήμου Πλατανιά που αρχίζει από το Γερμανικό Νεκροταφείο, συνεχίζει και περνάει στο Κοντομαρί, τόπο εκτέλεσης των πρώτων αμάχων στο νησί μας και φτάνει στον Πάνω Πλατανιά στο γερμανικό καταφύγιο – μουσείο ως ιστορικό τεκμήριο μνήμης και αναστοχασμού.