«Την ενότητα της πίστεως και την κοινωνία του Αγίου Πνεύματος…»
(Θ. Λειτουργία Ι. Χρυσοστόμου)
Μέσα στον λειτουργικό μας χρόνο στις λειτουργίες μας και τις Ιερές Ακολουθίες, στα μυστήρια και στις προσευχές μας επικαλούμαστε το Αγιον Πνεύμα. Χωρίς το Αγιον Πνεύμα δεν υπάρχει σωτηρία. Αλλωστε, “το πνεύμα εστί το ζωοποιούν”, όπως είπε ο Χριστός (Ιωάννη 6, 62). Ο ίδιος μετά την Ανάστασή Του, είπε στους μαθητές Του “λάβετε πνεύμα Αγιον” (Ιωάν. 20, 22)
“Πάντα χορηγεί το πνεύμα το Αγιον…”. Το Αγιον Πνεύμα θα πρέπει να είναι η αναζήτησή μας. Πρέπει να μπει στη ζωή μας. Να μας φωτίζει, να μας καθοδηγεί να μας στηρίζει. Πάντα εν Αγίω Πνεύματι και διά του Αγίου Πνεύματος.
Πολλοί διερωτώνται, “μα πώς θα έλθει το Αγιον Πνεύμα στην ζωή μου;”. Πάνω σ’ αυτό το εύλογο ερώτημα αφήνω τον Αγιον Γρηγόριον τον Σιναΐτη να απαντήσει: “Την ενέργεια του Πνεύματος, την οποία έχομε λάβει μυστικά στο βάπτισμα, την βρίσκουμε με δυο τρόπους. Και πρώτον, να πούμε γενικά, η δωρεά αποκαλύπτεται με την εργασία των εντολών με πολύ κόπο και χρόνο, όπως λέγει ο άγιος Μάρκος ο Ασκητής. Και, όσο εργαζόμαστε τις εντολές, τόσο φανερότερα ακτινοβολεί πάνω μας τις μαρμαρυγές της.
Δεύτερον, φανερώνεται μέσα στην ζωή της υπακοής με την επιστημονική και συνεχή επίκληση του Κυρίου Ιησού, δηλαδή με την μνήμη του Θεού. Με τον πρώτο τρόπο βρίσκεται πιο αργά, με τον δεύτερο συντομότερα, αν βέβαια κανείς μάθει να σκάβει την γη με κόπο, ψάχνοντας για τον χρυσό.
Αν θέλομε, λοιπόν, να βρούμε και να γνωρίσουμε την αλήθεια και να μην πλανηθούμε, ας ζητήσουμε να έχομε μόνο την καρδιακή ενέργεια ολότελα χωρίς μορφή και σχήμα, μη ζητώντας να βλέπομε με την φαντασία μορφές και όψεις δήθεν ή διάφορα φώτα. Γιατί η πλάνη έχει στην φύση της, και μάλιστα στις αρχές, να εξαπατά με τέτοια ψεύτικα φαντάσματα τον νουν των απείρων. Αλλά να αγωνιστούμε να έχουμε μόνο την ενέργεια της προσευχής μέσα στην καρδιά μας, η οποία να θερμαίνει και να ευφραίνει το νου μας και να φλογίζει την ψυχή για την ανέκφραστη αγάπη Θεού και ανθρώπων.
Ετσι, μπορούμε να δούμε να προξενείται και ταπείνωση και συντριβή όχι λίγη από την προσευχή. Αφού προσευχή και συντριβή στους αρχαίους είναι η αεικίνητη νοερή ενέργεια του Αγίου Πνεύματος στην αρχή ως φωτιά ευφροσύνης που ξεπηδά από την καρδιά και στο τέλος ως φως που ευωδιάζει θεία ενέργεια”.
Λόγια Αγίου Πατρός. Λόγια για όλους μας.
Λόγια αφυπνίσεως και αναζητήσεως του Αγίου Πνεύματος, ικετεύοντες μαζί με τον Δαβίδ τον Θεόν “και το πνεύμα σου το Αγιον μη αντανέλης απ’ εμού” (Ψαλμ. 50,13). Και είναι πλούσιοι και σωτήριοι οι καρποί του Αγίου Πνεύματος, που αναφέρει ο απόστολος Παύλος, και που πρέπει να εκζητούμε “αγάπη, χαρά, ειρήνη, μακροθυμία, χρηστότης, αγαθoσύνη, πίστη, πραότης, εγκράτεια” (Γαλ. 5, 22)
Το μόνο αίτημα στην καρδιά και στην ζωή μας το Αγιον Πνεύμα. “Αγιον Πνεύμα, ελθέ και σκήνωσον εν ημίν”.
* θεολόγος – τ. λυκειάρχης