Στο Lugoj πόλη στη νοτιοδυτική Ρουμανία, μετά από πρόσκληση του σχολείου LICEUL TEHNOLOGIC AUREL VLAICU, βρεθήκαν από τις 21 έως τις 25 Μάρτιου 2022, ομάδα 5 μαθητών και οι καθηγήτριες Κορέλη Αλεξάνδρα και Χαλακατεβάκη Ειρήνη.
Στο πλαίσιο «Συμπράξεις ανταλλαγών μεταξύ σχολείων ΚΑ229», Τομέας Σχολικής Εκπαίδευσης, Erasmus+ 2020 με κωδικό αριθμό 2020-1- RO01-KA229-079907_3 και τίτλο «STEAM iSTEAMwork» οι καθηγητές των συνεργαζόμενων σχολείων της Ελλάδας, Τουρκίας, Ρουμανίας, Λιθουανίας, Ισπανίας και Πορτογαλίας, συμμετείχαν σε εκπαιδευτικές δραστηριότητες, που είχαν τίτλο «Science Ιdols» (Είδωλα της Επιστήμης).
Οι εργασίες της πρώτης ημέρας ξεκίνησαν με επίσημη συνάντηση με τους τοπικούς φορείς και τον δήμαρχο του Lugoj, με κύριο θέμα συζήτησης την εκπαίδευση, τα σχολεία που υπάρχουν εκεί και τον τρόπο λειτουργιάς τους. Ακολούθησε περπάτημα στο κέντρο της πόλης, που είναι η δεύτερη μεγαλύτερη και πιο σημαντική πόλη στην κομητεία Timiş, κτισμένη στις όχθες του ομώνυμου με ξενάγηση στα κτίρια –παλάτια που τα περισσότερα χτίστηκαν προς τα τέλη του 19ου αιώνα, τη σιδερένια γέφυρα του 1902 και σε κάποιες από τις εκκλησίες όπως ο ελληνοκαθολικός καθεδρικός ναός αφιερωμένος στην Κάθοδο του Αγίου Πνεύματος.
Πραγματοποιήθηκε επίσκεψη στη δημοτική βιβλιοθήκη όπου εκτός των άλλων αναγνωστήκαν αποσπάσματα ποιημάτων Ρουμάνων ποιητών (επειδή η 21η Μαρτίου είναι η Παγκόσμια Ημέρα της Ποίησης).
Στη συνέχεια έγινε άφιξη στο σχολείο και επίσημη έναρξη του έργου, με ομιλία της διευθύντριας του σχολείου Silvia Ghelesian, παρουσίαση του σχολείου, των τομέων εκπαίδευσης που παρέχει αλλά και των υποδομών, των χώρων και των τεχνικών εργαστηρίων του. Κατόπιν ακλούθησαν δραστηριότητες γνωριμίαs για τους συμμετέχοντες μαθητές και καθηγητές για τη συνοχή της ομάδας καθώς και πρακτικές STEAM δραστηριότητες, όπου δημιουργήθηκαν διακρατικές ομάδες μαθητών και κάποιες από αυτές εμβαθύνοντας στη χημική διεργασία έφτιαξαν σαπούνια και κάποιες ασχολήθηκαν με τη κατασκευή ξύλινου καταπέλτη και την ενίσχυση της βλητικής ισχύς του από φυσικής προσέγγισης. Η ημέρα τέλειωσε με επίσκεψη στο Museum of History, Ethnography and Fine Arts (Μουσείο Ιστορίας, Εθνογραφίας και Καλών Τεχνών) χώρο με μια ενδιαφέρουσα συλλογή από λαϊκές φορεσιές, μουσικά όργανα και οικιακά αντικείμενα, προβάλλοντας τον εθνογραφικό πλούτο του ρουμανικού χωριούκαι την τοπική ιστορία.
Η δεύτερη μέρα, με σκοπό την γνωριμία με τη περιβαλλοντική, πολιτιστική και ιστορική κληρονομιά της χώρας, περιελάμβανε οδική επίσκεψη στη Deva πόλη της Τρανσυλβανίας και περιπατητική ανάβαση στη πλαγιά μέσα στο δάσος για το Φρούριο της Ντέβα, ακρόπολης που κατοικήθηκε από τον 13ο αιώνα, με το οχυρό που βρίσκεται στην κορυφή ενός εξαφανισμένου ηφαιστείου στο Poiana Ruscă, οροσειρά στα δυτικά Καρπάθια. Έπειτα η ομάδα επισκέφτηκε το Shopping City Deva, σύγχρονο μεγάλο εμπορικό πολυκατάστημα της περιοχής.
Ακολούθησε επίσκεψη στην πόλη Hunedoara και στο Corvin’s Castle ένα από τα μεγαλύτερα κάστρα της Ευρώπης, από τα καλύτερα έργα γοτθικής – αναγεννησιακής αρχιτεκτονικής που παρουσιάζεται ως ένα από τα επτά θαύματα της Ρουμανίας και που έχει μια ρομαντική παραμυθιού εμφάνιση. Τέλος πραγματοποιήθηκε επίσκεψη στο Prislop Monastery, κοντά στη πόλη Hațeg, στη κομητεία Hunedoara, η μονή Πρίσλοπ είναι ένας από τους πιο αγαπημένους θρησκευτικούς προορισμούς για τους Ρουμάνους, ένα από τα παλαιότερα και σημαντικότερα εκκλησιαστικά μνημεία της Τρανσυλβανίας, σε υψόμετρο 580 μέτρων όπου το τοπίο κόβει την ανάσα αφού το ελληνοκαθολικής εκκλησίας μοναστήρι περιβάλλεται από λόφους, δάση και μια ιαματική πηγή βρίσκεται κοντά του, ένα μέρος όπου η ανέγγιχτη φύση συναντά το προσκύνημα και τη γαλήνη.
Η τρίτη μέρα περιελάμβανε δραστηριότητες, που βασίζονταν κυρίως στην επιστήμη και τους επιστήμονες, Στο χώρο του σχολείου οι μαθητές από κάθε μια από τις έξι συμμετέχοντες χώρα της συνάντησης, παρουσίασαν εργασίες, που είχαν ετοιμάσει πριν την κινητικότητα, χρησιμοποιώντας μια ποικιλία ψηφιακών εργαλείων (όπως το Padlet ή το Prezi), για τους 5 κορυφαίους επιστήμονες της χώρας τους όλων των εποχών, Η επιλογή ήταν με βάση την δική τους κρίση οπότε δόθηκε έναυσμα για συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων.
Στη συνέχεια οι μαθητές παρουσίασαν αφίσα, που είχαν επίσης εκ των προτέρων δημιουργήσει με χρήση Web2 εργαλείων με μια τις μεγαλύτερες επιστημονικές ανακαλύψεις όλων των εποχών, αιτιολογώντας την επιλογή τους. Ακολούθησε συζήτηση. Μετά το μεσημεριανό διάλειμμα, οι μαθητές συμμετείχαν σε Art Workshop Εργαστήριο Ζωγραφικήs σε καμβά με αριθμούς, χωρίστηκαν σε πολυπολιτισμικές ομάδες, ενισχύοντας τις κοινωνικές τους σχέσεις, και με τη χρήση αριθμημένων επιφανειών (προσχεδιασμένα τελάρα) συνεργάστηκαν και βάφοντας με πινέλα και χρώματα δημιούργησαν όμορφους πίνακες.
Παράλληλα οι συμμετέχοντες καθηγητές μοιράστηκαν μια ποικιλία ψηφιακών εργαλείων με σκοπό την ένταξη τους στην εκπαιδευτική διαδικασία, εργαλεία που θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην καλλιέργεια δεξιοτήτων STEAM για τους μαθητές.
H τέταρτη ημέρα περιλάμβανε οδική επίσκεψη στη πόλη της Timișoara (Τιμισοάρα), τη δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της Ρουμανίας γνωστή σαν «Μικρή Βιέννη», λόγω των αυστριακών επιρροών. Εκεί οι συμμετέχοντες είχαν αρχικά την τύχη να επισκεφτούν το Muzeul Upt ExperimentariumTM, το πειραματικό κέντρο για διαδραστική παρουσίαση φυσικών φαινόμενων, που δημιουργήθηκε μέσω συνεργασίας του Πολυτεχνείου Polytechnic University of Timisoara και του Δυτικού Πανεπιστημίου της Τιμισοάρα. Οι δύο συντονιστές, καθηγητές φυσικής, με πολύ πάθος, κάνοντας την επιστήμη πιο ορατή και πιο προσιτή πραγματοποίησαν διάφορα πειράματα φυσικής, μέσω των οποίων οι συμμετέχοντες, που έγιναν και οι ίδιοι ενεργοί εξερευνητές, πειραματίστηκαν και συνειδητοποίησαν φυσικά φαινόμενα και νόμους.
Ακολούθησε περιήγηση εξερεύνηση στο πεζοδρομημένο κέντρο της Τιμισοάρα, με τις μουσικές παραστάσεις του δρόμου να σε συνεπαίρνουν και επίσκεψη στον Ορθόδοξο Καθεδρικό Ναό των Τριών Ιεραρχών, στη παλιά μπαρόκ πλατεία Unirii (ενώσεως) και τη πλατεία Ελευθερίας. Στη συνεχεία πραγματοποιήθηκε επίσκεψη στο Muzeul Național de Artă Timișoara (Μουσείο Τέχνης) στου οποίου τις αίθουσες εκτίθενται δημιουργίες καλλιτεχνών που εικονογραφούν τους στιλιστικούς καθοριστικούς παράγοντες της κάθε εποχής από την Αναγέννηση μέχρι το σήμερα. Τέλος η ομάδα επισκέφτηκε το Iulius Mall ένα εμπορικό χώρο και όχι μόνο, που αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες εισροές ιδιωτικών κεφαλαίων στον τομέα που έγιναν ποτέ στη Ρουμανία.
Η πέμπτη και τελευταία μέρα της κινητικότητας, περιελάμβανε αποχαιρετιστήρια εκδήλωση, όπου έγινε παρουσίαση παραδοσιακής ενδυμασίας και χορών από την διοργανώτρια χώρα αλλά και παρουσίαση και εκμάθηση παραδοσιακών χορών από τις περιοχές τους κι από τις άλλες χώρες που συμμετείχαν. Στη συνέχεια έγινε επίδοση των βεβαιώσεων στους συμμετέχοντες και προσφέρθηκε παραδοσιακό μεσημεριανό γεύμα.
Ακολούθησε συζήτηση ανατροφοδότησης σχετικά με τις δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν στη Ρουμανία για αξιολόγηση του επιπέδου επίτευξης των στόχων που τεθεί αρχικά, παιχνίδι ερωτήσεων με χρήση του Web2 εργαλείου Kahoot που με ερωτήσεις από τα θέματα που θίχθηκαν αυτή την εβδομάδα, προβολή βίντεο και φωτογραφιών με εικόνες που τραβήχτηκαν τις ημέρες της επίσκεψης στο Lugoj δίνοντας ένα τόνο συγκίνησης στην κατά γενική ομολογία καλή εμπειρία της δεύτερης κινητικότητας του προγράμματος «STEAM iSTEAMwork».