Κύριε Διευθυντά
Φρόντισα να ενημερωθώ αρκετά καλά για το πρόβλημα που έχει προκύψει (όχι ότι δεν υφίστατο και από παλαιότερα) για τις πηγές νερού των Αρμένων που είναι από τις μεγαλύτερες, σε ποσοτική απόδοση, στην περιοχή του Δήμου Αποκορώνου.
Αναβλύζουν στο κέντρο του χωριού Αρμένοι όπου υδρεύουν και αρδεύουν ολόκληρη την αστική και ευρύτερη περιοχή των Καλυβών, ολόκληρη την περιοχή του πρώην Δήμου Βάμου και το χωριό Αρμένοι.
Αμέσως μετά τις πηγές σχηματίζονται παραπόταμοι ενώ παράλληλα αντλούνται μεγάλες ποσότητες νερού για τις ανάγκες ύδρευσης και άρδευσης στις αναφερόμενες αστικές και μη περιοχές σε χωριά του Αποκόρωνα.
Ο ΖΩΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ των πηγών έχει δημόσιο χαρακτήρα και αυτό δεν είναι διαπραγματεύσιμο, πόσο μάλλον που η ίδια η Ελληνική και Ευρωπαϊκή νομοθεσία ΔΕΝ ΕΠΙΤΡΕΠΕΙ οποιεσδήποτε παρεμβάσεις, αυθαιρεσίες, υπερβάσεις κατασκευών επάνω ή εγγύς του περιβάλλοντα χώρου των πηγών!
Η πρόθεση ιδιοκτήτη όμορου εγγύτατου πέριξ των πηγών χώρου, να ανεγείρει επιχειρηματική δομή ξενοδοχειακής μονάδας ή μονάδας φιλοξενίας που θα εξυπηρετεί τις ανάγκες και επιθυμίες των πελατών ενός ξενοδοχείου, είναι πέρα από κάθε λογική περιβαλλοντική σκέψη και μακράν κάθε νομοθετικής πρόβλεψης, αφού, η μονάδα φιλοξενίας θα παράγει αναπόφευκτα απόβλητα διαφόρων ειδών, τα οποία δεν θα μπορούν να απομονωθούν επαρκώς και μέρος τους θα καταλήγει στις πηγές ύδρευσης των κατοίκων χωριών, ενώ παράλληλα θα προκαλούνται επιβαρυντικές περιβαλλοντικές συνέπειες για όλη την ευρύτερη περιοχή ροής των ποταμών μέχρι τις εκβολές στην θάλασσα των Καλυβών!
Ουσιαστική και σημαντική παράμετρος είναι Η ΑΠΟΥΣΙΑ ΑΠΟΧΕΤΕΥΤΙΚΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ στο χωριό Αρμένοι, αλλά και στην ευρύτερη περιοχή! Αυτό καθιστά ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΑΠΑΓΟΡΕΥΤΙΚΗ την εγκατάσταση ξενοδοχειακής ή άλλης μονάδας στον χώρο των πηγών!
(Αναρωτιέμαι, στον βωμό της τουριστικής ή άλλης ανάπτυξης θα κτίζουμε τώρα και πάνω σε πηγές, λίμνες και παραλίες; Την ενδοχώρα θα την δούμε με σεβασμό και ποιοτική ανάπτυξη;)
Πέραν των παραπάνω αναφερόμενων, υπάρχουν και ισχύουν νομοθεσία, κανόνες και αποφάσεις.
1ον Ελληνική και Ευρωπαϊκή νομοθεσία οδηγιών, με υποχρέωση εναρμόνισης
2ον Απόφαση από την Γενική Διευθύντρια Χωροταξικής και Περιβαλλοντικής Πολιτικής της Αποκ. Διοίκ. Κρήτης με θέμα τους Περιβαλλοντικούς Όρους, για το έργο: «Λειτουργία Υφιστάμενης πηγής στη θέση «Πλάτανος», Τοπ. Κοινότητας ΑΡΜΕΝΩΝ, για την κάλυψη των υδρευτικών αναγκών των κατοίκων των Δ.Ε. Αρμένων και Βάμου».
Η ΑΠΟΦΑΣΗ είναι ήδη ιδιοκτησία του ΔΗΜΟΥ ΑΠΟΚΟΡΩΝΟΥ της Π.Ε. ΧΑΝΙΩΝ.
Υπάρχουν και άλλοι λόγοι, αξιοσημείωτοι και σοβαροί , που αφορούν τον χώρο των πηγών των Αρμένων και αυτοί είναι:
Α. Ο χώρος των πηγών είναι μοναδικός απαράμιλλου φυσικού κάλλους
Β. Ο χώρος των πηγών χρησιμοποιείται (διαχρονικά αιώνων, ετησίως) για την ρήψη του σταυρού την ημέρα της θρησκευτικής εορτής των Θεοφανείων από κατοίκους των Αρμένων και της ευρύτερης περιοχής αυτών.
Γ. Ο χώρος, εγγύτατα των πηγών, έχει ιδιαίτερη ιστορική σημασία καθώς στο σημείο έστεκε, μέχρι την περασμένη δεκαετία, ο πλάτανος κάτω από τον οποίο υπογράφτηκε το πρώτο Σύνταγμα της Επαναστατημένης Κρήτης το 1822. Εκεί ακριβώς η ιδιωτικοποίηση έχει ήδη αρχίσει να επιφέρει αλλοιώσεις στο σημείο το οποίο αποτελεί την καρδιά του χωριού!
Δ. Για την πρόσβαση στον χώρο των πηγών υπάρχει μοναδική δίοδος που ο ιδιώτης αγοραστής – επενδυτής προσβλέπει σε δικαστική απόφαση και κατοχύρωση (οικειοποίηση) του δρόμου πρόσβασης στις πηγές, δίοδος που διαχρονικά (αιώνων) είναι ελεύθερη για κατοίκους και επισκέπτες περιπατητές.
Ε. Στις 2/6/2004 το Δημοτικό Συμβούλιο του (τότε) Δήμου Αρμένων με την ΑΠΟΦΑΣΗ αριθ. 50 αποφάσισε την αγορά ή (αν χρειαστεί) απαλλοτρίωση του οικοπέδου που περιβάλλει τις πηγές και αμέσως μετά την κατεδάφιση των κτισμάτων με στόχο να αποδοθεί στους δημότες και στην Δημοτική Αρχή. Προφανώς Η ΑΠΟΦΑΣΗ ποτέ δεν υλοποιήθηκε!
Ζ. Η Πολεοδομία Χανίων έχει επιβεβαιώσει υπερβάσεις και παρανομίες στα έργα που εκτελούνται από τον (άγνωστο στο ευρύ κοινό) επενδυτή και διέταξε μερική κατεδάφιση και προσωρινή παύση των εργασιών!
Στ. Οι διαμαρτυρίες κατοίκων των Αρμένων και της ευρύτερης περιοχής, συλλόγων και συλλογικοτήτων καθώς και αναποτελεσματικές δικαστικές προσφυγές του Δήμου Αποκορώνου, ΔΕΝ ΦΈΡΝΟΥΝ ΕΠΙΛΥΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ, ενώ είναι καθολικές οι απαιτήσεις του Συλλογικού αιτήματος για ΚΑΜΙΑ ΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΣΗ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΗΓΕΣ ΤΩΝ ΑΡΜΕΝΩΝ.
ΟΙ ΧΩΡΟΙ ΤΩΝ ΠΗΓΩΝ ΑΝΗΚΟΥΝ ΑΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΤΑ ΣΤΟ ΚΡΑΤΟΣ.
Ο Δήμος Αποκορώνου οφείλει να πάρει ΑΠΟΦΑΣΗ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΓΙΑ ΑΜΕΣΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΣΕ ΔΙΕΥΘΕΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΚΟΥ ΚΑΘΕΣΤΩΤΟΣ ΤΩΝ ΠΗΓΩΝ ΚΑΙ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΑ ΣΕ ΑΥΤΕΣ ΧΩΡΟΥ ΤΩΝ ΠΗΓΩΝ.
Πρόσφατα, σε συνεδρίαση του δημοτ. Συμβουλίου κατατέθηκε πρόταση για αγορά του χώρου των πηγών από τον Δήμο ή διαφορετικά απαλλοτρίωση.
Η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Κρήτης, η Περιφέρεια Κρήτης, το αρμόδιο Υπουργείο θα πρέπει να παρέμβουν στην κατεύθυνση ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ ώστε να παρακαμφθούν οι παρελκυστικές ενέργειες μιας δικαστικής διαμάχης, με αμφίβολα αποτελέσματα, για την επίτευξη του στόχου που είναι η ΚΑΤΟΧΥΡΩΣΗ ΤΩΝ ΠΗΓΩΝ ΑΡΜΕΝΩΝ ΣΤΟΝ ΔΗΜΟ ΚΑΙ Η ΑΠΟΔΟΣΗ ΤΩΝ ΧΩΡΩΝ ΣΕ ΚΑΘΑΡΟ ΚΑΙ ΥΓΙΕΙΝΌ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ.
Υστερόγραφο:
ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ περί προστασίας και διαχείρισης υδάτινων πόρων, εκτός των Υπουργικών αποφάσεων, είναι:
ΟΔΗΓΙΑ 2000/60/ΕΚ ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ της 23ης Οκτωβρίου 2000 για τη θέσπιση πλαισίου κοινοτικής δράσης.
Οδηγία 79/869/ΕΟΚ “Περί μεθόδων μετρήσεως και περί της συχνότητας των δειγματοληψιών και της αναλύσεως των επιφανειακών υδάτων τα οποία προορίζονται για την παραγωγή πόσιμου ύδατος στα Κράτη μέλη” 3 Οδηγία 80/778/ΕΟΚ “Περί της ποιότητας του πόσιμου νερού”
Νόμος 1739/1987 «∆ιαχείριση των υδατικών πόρων και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ Α’ 201/19-20.11.1987)
6 Νόμος 3199/2003 «Προστασία και διαχείριση των υδάτων – Εναρµόνιση µε την Οδηγία 2000/60/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συµβουλίου της 23ης Οκτωβρίου 2000». (ΦΕΚ Α΄ 280/9.12.2003)
Ν 608/1948 άρθρο 1 «Το νερό στο ελληνικό δίκαιο θεωρείται δημόσιο αγαθό.
Η ΚΥΑ 140384/19.8.2011 (ΦΕΚ Β’ 2017) «Ορισμός Εθνικού Δικτύου Παρακολούθησης της ποιότητας και της ποσότητας των υδάτων με καθορισμό των θέσεων (σταθμών) μετρήσεων και των φορέων που υποχρεούνται στη λειτουργία τους, κατά το άρθρο 4, παράγραφος 4 του Ν.3199/2003»
Το μέτρο Μ 13Β0401 «Καθορισμός και οριοθέτηση ζωνών ή / και μέτρων προστασίας σημείων υδροληψίας ύδατος, που προορίζεται για ανθρώπινη κατανάλωση από υπόγεια υδατικά συστήματα» ‘όπως προβλέπεται στο εγκεκριμένο ΣΔΛΑΠ του ΥΠ Κρήτης με την κατ΄ αρχήν «εφαρμογή της απόλυτης ζώνης προστασίας των 10 μέτρων περιμετρικά των σημείων υδροληψίας»
Γιάννης Μ. Γαβριλάκης
Πρώην πρόεδρος Κοινότ. Στύλου