Δευτέρα, 23 Δεκεμβρίου, 2024

Το σχολείο Φουρφουρά ανοίγει «χαραμάδα» για την ιστορία του μέλλοντος

«Το σχολείο της φύσης και των χρωμάτων» δεν θα μπορούσε να απουσιάζει από την πρώτη εκδήλωση του σχολικού μουσείου του Δήμου Ρεθύμνου με τίτλο «Σχολεία και εκπαιδευτικοί που έγραψαν ιστορία». Το Σχολικό Μουσείο που μπορεί να αναδεικνύει πρωτοποριακά σχολεία, εκπαιδευτικούς και στοιχεία από το παρελθόν, δεν παρέλειψε να τιμήσει το Σχολείο Φουρφουρά και τον εμπνευστή του, που αναμφίβολα αποτελεί τον θεμέλιο λίθο για τα σχολεία του μέλλοντος που θα μείνουν στην ιστορία. Ένα σχολείο που βρίσκεται μάλιστα στην παγκόσμια λίστα των σχολείων εναλλακτικής εκπαίδευσης και το οποίο παρουσιάστηκε στο κοινό του Ρεθύμνου, την Τετάρτη, στο Σπίτι του Πολιτισμού.
Ο Πρόεδρος του σχολικού μουσείου κ. Μίνως Αλεφαντινός σε δηλώσεις του στο goodnet ανέφερε: «Το Σχολικό Μουσείο της Αμνάτου είναι ένα παράδειγμα εθελοντισμού και δημιουργικότητας. Από τη στιγμή που περιήλθε στην εποπτεία του Δήμου Ρεθύμνου προσπαθούμε και εμείς με το ίδιο μεράκι να το αντιμετωπίζουμε και να βοηθάμε όσο γίνεται να επιτελεί αυτό το έργο το οποίο έχει ξεκινήσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Στα πλαίσια της εξωστρέφειας που θέλουμε να έχει το Σχολικό μουσείο της Αμνάτου εγκαινιάζουμε μια σειρά εκδηλώσεων για να μας γνωρίσει ο κόσμος και εμείς να γνωρίσουμε εκείνους ή να γνωρίσουμε εμείς κάποιους αξιόλογους ανθρώπους στο κοινό. Κάνουμε μια πρώτη εκδήλωση για να γνωρίσει ο κόσμος μια πραγματικά σοβαρή προσπάθεια που έχει γίνει στο σχολείο του Φουρφουρά που ελπίζουμε να έχει συνέχεια και ότι θα εφοδιάσει με τις καινοτόμες δράσεις του όλα τα σχολεία του τόπου μας».
ΤΟ «ΦΟΥΡΦΟΥΡΙΑΝΟ ΘΑΥΜΑ»
Ο λόγος για το 4/θέσιο σχολείο Φουρφουρά που μέσα σε λίγα χρόνια μετατράπηκε σε έναν πρωτότυπο εναλλακτικό χώρο, όπου τα παιδιά επέλεξαν, έμαθαν και δημιούργησαν από το μηδέν αξιοποιώντας τις δυνατότητες που μπορεί να δώσει το φυσικό περιβάλλον στο οποίο κατοικούν. Μαθητές και γονείς πολύ γρήγορα αγκάλιασαν την πρωτοβουλία του δασκάλου Άγγελου Πατσιά και της ομάδας των εκπαιδευτικών του σχολείου, να δώσουν «φωνή» στα ίδια τα παιδιά, να βγουν από τις σχολικές αίθουσες και βιώσουν όλα όσα μέχρι σήμερα έπρεπε να μάθουν αποκλειστικά μέσα από τις σελίδες των βιβλίων τους. Ένας δάσκαλος, ο οποίος αρκέστηκε στο να χαράξει το «δρόμο» για τα παιδιά, να τα καθοδηγήσει και να τα αφήσει να ξεδιπλώσουν το δικό τους όραμα με σημείο αναφοράς τον ρεαλισμό και τη δημιουργικότητα. Πολύ γρήγορα, οι καρέκλες στα σχολικά θρανία αντικαταστάθηκαν από μπάλες πιλάτες με έμφαση στην υγεία, τη σωστή αναπνοή και την αποτίναξη της «καθιστικής ζωής». Οι επετειακές εκδηλώσεις πραγματοποιήθηκαν σε παλιά κτήρια της εποχής, που έκαναν το μάθημα της ιστορίας ένα απολαυστικό ταξίδι. Αξιοποιήθηκαν οι νέες τεχνολογίες για επικοινωνία και μάθηση ενώ τα παιδιά φύτεψαν τον κήπο τους και ξεκίνησαν να τρώνε πρωινό με φρέσκα υλικά δικής τους παραγωγής! Σύντομα, το σχολείο έγινε γνωστό για τους εναλλακτικούς τρόπους μάθησης, τη χαρά των μαθητών του και ονομάστηκε εύλογα το «Φουρφουριανό θαύμα».
«ΟΛΑ ΟΣΑ ΚΑΝΑΜΕ ΕΚΕΙ ΗΡΘΑΝ ΚΟΙΤΑΖΟΝΤΑΣ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΠΟΥ ΕΧΟΥΜΕ ΓΥΡΩ ΜΑΣ»
Με έμφαση, στον λόγο που πρέπει να έχουν τα παιδιά στη διαμόρφωση της σχολικής τους καθημερινότητας, τις επιλογές αλλά και τα μαθήματα ζωής που πρέπει να πάρουν πριν την ένταξή τους στην κοινωνία των ενηλίκων, ο εμπνευστής των παραπάνω και η ομάδα εκπαιδευτικών του σχολείου απέδειξαν ότι τα παιδιά μαθαίνουν «όταν είναι χαρούμενα». Ο κ. Άγγελος Πατσιάς μίλησε στην εκδήλωση για όλα όσα έγιναν στο σχολείο ενώ τιμήθηκε για την προσφορά του από το σχολικό μουσείο μιας και από την επόμενη χρονιά, πιθανόν δεν θα διδάσκει πλέον στο σχολείο του Φουρφουρά.
Ο Άγγελος Πατσιάς σε δηλώσεις του ανέφερε: «Όλα όσα κάναμε εκεί ήρθαν πολύ αυθόρμητα, κοιτάζοντας το περιβάλλον που έχουμε γύρω μας, κοιτώντας ποια είναι τα παιδιά μας, οι γονείς μας και φτιάξαμε αυτό που έχουμε. Σε οτιδήποτε γίνεται οι άνθρωποι είναι πολύ σημαντικός παράγοντας. Είναι πολύ σημαντικό τα παιδιά να είναι χαρούμενα. Αν δεν είναι χαρούμενα δεν μπορούν να μάθουν κάτι. Είναι μια δουλειά που αγαπήσαμε και κάναμε στο σχολείο αυτό και φαίνεται ότι ταίριαξε στον τόπο αυτό και στους ανθρώπους. Προσπαθήσαμε να κάνουμε το κάθε παιδί να αισθανθεί ότι έχει θέση στη τάξη, να βρει τον εαυτό του, την κλίση του, το όραμά του και εμείς να βοηθήσουμε σε αυτό το πράγμα. Όποιος και να είναι εκεί του χρόνου ο Φουρφουράς συνεχίζει να είναι αυτό που είναι και να τον αγαπάμε. Αυτό δεν αλλάζει».
ΚΑΘΟΡΙΣΤΙΚΟΣ Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΤΟΠΙΚΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
Από την πλευρά του ο επιμελητής του σχολικού μουσείου του Δήμου Ρεθύμνου κ. Χάρης Στρατιδάκης στα πλαίσια της ομιλίας του με θέμα «Πρωτοποριακά σχολεία του 19ου και 20ου αιώνα» αναφέρθηκε και στο σχολείο του Φουρφουρά το οποίο έχει βαθιές ρίζες στο παρελθόν όπως τόνισε και αποτελεί ένα από τα πέντε πρωτοποριακά σχολεία στην Κρήτη του 19ου και 20ου αιώνα. Σε ό,τι αφορά τη σύγχρονη «ματιά» στο μέλλον του εν λόγω σχολείου ο κ. Στατριδάκης τόνισε τη σημασία των τοπικών κοινωνιών που στη συγκεκριμένη περίπτωση αγκάλιασε και δέχθηκε κάτι νέο και πρωτοποριακό.
«Η προσπάθεια του Άγγελου Πατσιά και της ομάδας στο σχολείο του Φουρφουρά έρχεται σαν μια συνέχεια εντελώς πρωτοποριακή στις ρίζες που ήδη έχει. Νομίζω ότι τα στοιχεία που απαρτίζουν αυτό που έγινε τα τελευταία χρόνια στο Φουρφουρά είναι μοναδικά στα πανελλήνια χρονικά και κυρίως για τον τρόπο που τα υποδέχθηκε η τοπική κοινωνία. Το σύνηθες είναι οι τοπικές κοινωνίες να απορρίπτουν πειραματισμούς και αυτός είναι ο μεγάλος φόβος των δασκάλων. Στο Φουρφουρά και όλων των γύρω χωριών που επανδρώνουν το σχολείο οι άνθρωποι φάνηκαν ανοιχτοί, αγκάλιασαν την πρωτοβουλία του Άγγελου και το προχώρησαν ένα βήμα μπροστά. Μιλώντας σαν εκπαιδευτικός θα έλεγα ότι αποτελεί μια χαραμάδα για το μέλλον».
ΠΛΟΥΣΙΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ
Ο υπεύθυνος εκπαιδευτικών προγραμμάτων του σχολικού μουσείου του Δήμου Ρεθύμνου και μέλος της διοικούσας επιτροπής κ. Γιώργος Κανακάκης, μιλώντας για το σχολικό μουσείο της Αμνάτου ανέφερε πως τα εκπαιδευτικά προγράμματα έχουν ιδιαίτερη απήχηση καθώς 2,5 με 3 χιλιάδες παιδιά έχουν επισκεφτεί το μουσείο στα χρόνια της λειτουργίας του για να τα παρακολουθήσουν. Σε ό,τι αφορά το νέο σχεδιασμό ο κ. Κανακάκης τόνισε: «Ετοιμάζουμε καινούργια εκπαιδευτικά προγράμματα τα οποία θα βάλουν τα παιδιά σε διαδικασία να γράφουν με φτερό με μολύβι με το μολυβδοκόνδυλο και με την πλάκα. Θα πηγαίνουμε τα παιδιά εκδρομή στη φύση, στα ξωκλήσια, να φτιάξουμε σχολικό κήπο να δώσουμε ότι μπορούμε να δώσουμε στα παιδιά».
Σε ό,τι αφορά τον Άγγελο Πατσιά και το «Φουρφουριανό θαύμα» ο κ. Κανακάκης ανέφερε πως το σχολικό μουσείο θέλησε να τιμήσει έναν άνθρωπο το έργο του οποίου ανήκει στο μέλλον ωστόσο θα γράψει μια νέα ιστορία στα σχολικά δεδομένα. «Τιμάμε έναν άνθρωπο που έχει προσφέρει στο Ρέθυμνο και όχι μόνο στο Αμάρι. Ένας άνθρωπος που θα τον έλεγα Αμαριώτη πλέον γιατί είναι έξι χρόνια εκεί αλλά λόγω των συγκυριών πιθανόν θα μας αποχωριστεί. Όταν ο Άγγελος ήρθε στο χωριό πρώτη φορά νομίζω οι ντόπιοι τον αντιμετώπισαν λίγο επιφυλακτικά. Στην πορεία απέδειξε ότι πραγματικά έτσι πρέπει να είναι η εκπαίδευση. Όταν βάζουμε τα παιδιά σε διαδικασία να σκάψουν, να φάνε πρωινό από αυτά που έχουν φυτέψει, που έχουν παράξει, να δουν πως ήταν η ζωή παλαιότερα είναι κάτι διαφορετικό και νομίζω ότι αυτός ο άνθρωπος έχει δώσει το παν».


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα