Μια τοιχογραφία ύψους δέκα μέτρων, που απεικονίζει το “Σφράγισμα του Ηγεμόνα” κοσμεί τον εξωτερικό τοίχο του Δημοτικού Πάρκινγκ στην οδό Περίδου.
Το έργο επιμελήθηκαν οι καλλιτέχνες Steve O’Donnel, Γιώργος Γύπαρης και Γιώργος Breibisch, από την All about Design, οι οποίοι προσέφεραν αφιλοκερδώς την εργασία τους, όπως ανακοινώθηκε.
Σε γραπτή δήλωσή του, ο δήμαρχος Χανίων κ. Σημανδηράκης αναφέρθηκε στο “Σφράγισμα του Ηγεμόνα” που απεικονίζεται στην τοιχογραφία, εξηγώντας πως είναι «ένα εύρημα που χρονολογείται από τον 15ο αιώνα π.Χ. και αποτυπώνει την μορφή ενός άντρα ο οποίος στέκεται πάνω από κτήρια στην αρχαία Κυδωνία».
Ο ίδιος ανάφερε πως «όλη αυτή η προσπάθεια έχει γίνει από τον Πρόεδρο και το Διοικητικό Συμβούλιο της Δημοτικής Επιχείρησης “Κύδων ΑΕ” και αναμένεται να συνεχιστεί και σε άλλους τοίχους και σε άλλες επιφάνειες της πόλης, θεωρώντας ότι έτσι δίνουμε ένα μήνυμα. Γεμίζουμε με χρώμα την καθημερινότητα μας και παράλληλα, δίνουμε ένα στίγμα ξεχωριστό ως τόπος».
Από μεριάς του, ο Πρόεδρος της Κύδων ΑΕ, Μιχάλης Καλογριδάκης, τονίζει σε γραπτή δήλωσή του πως «στη συνέχεια προβλέπεται η ανάπλαση του εξωτερικού χώρου σε χώρο πρασίνου καθώς και οι κάθετοι κήποι στο πολυόροφο κτήριο του σταθμού αυτοκινήτων, που έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα Horizon, προϋπολογισμού περίπου των 500.000 ευρώ».
Τέλος, εκ μέρους της ομάδας All about Design, που επιμελήθηκε το έργο, ο Steve O’Donnel, εξέφρασε τη χαρά του για την αποτύπωση που έγινε στον τοίχο του 10μετρου κτιρίου, ενός μέρους από την τοπική ιστορία και τόνισε ότι προσβλέπει στις επόμενες δράσεις εντός του κέντρου.
Σε ανακοίνωση του Δήμου Χανίων, σημειώνεται πως «με μία αποτύπωση, μοναδική για την μινωική Κρήτη του 1450-1400 π.χ., το πήλινο “Σφράγισμα του Ηγεμόνα”θεωρείται από τα σημαντικότερα και σπανιότερα έργα της μινωικής τέχνης, μία από τις ελάχιστες απεικονίσεις πόλεων της εποχής. Την κορυφή του κτηριακού συγκροτήματος που ερμηνεύεται ως ανάκτορο ή μινωική πόλη (η Μινωική Κυδωνία), στέκεται επιβλητική ανδρική μορφή -πιθανώς ο τοπικός άρχοντας ή θεός-προστάτης. Από γεωμορφολογικής άποψης ταυτίζεται με το σημείο στο οποίο βρέθηκε, κατά τη διάρκεια των ελληνοσουηδικών ανασκαφών, τον Λόφο Καστέλλι στα Χανιά».
Μήνυση και Αυτόφωρο για το γκράφιτι “Σφράγισμα του Ηγεμόνα”
Για το σχεδιασμό του γκράφιτι “Σφράγισμα του Ηγεμόνα” σε κτήριο δίπλα στο Δημοτικό Πάρκινγκ “ΚΥΔΩΝ” στα Χανιά, ο αρτίστας από το Δουβλίνο Steve O’Donnel μας λέει σε συνέντευξή του ότι συνεργάστηκε με δύο “ταλαντούχους καλλιτέχνες” με ονοματεπώνυμα Γιώργος και Γιώργος! Σε σχετικό ρεπορτάζ αναφέρονται και τα ονοματεπώνυμά τους αλλά μέχρι εκεί και τίποτε άλλο. Γκραφιτάδες χωρίς κωδικά ονόματα στο γκράφιτι (tag)! Παγκόσμια πρωτοτυπία! Ούτε και στο ολοκληρωμένο πλέον γκράφιτι έχουν αυτά αποτυπωθεί ως υπογραφές.
Σε ιδιαίτερα εμφανές σημείο του γκράφιτι έχει αποτυπωθεί ένα λογότυπο “ομάδας” στην οποία φαίνεται πως εντάσσονται οι ανωτέρω, ως διαφημιστικό αυτής – προφανώς το επέτρεψε και αυτό ο κ. Δήμαρχος Χανίων. Η αρμόδια Εφορεία Αρχαιοτήτων το επέτρεψε ομοίως; Είχε δώσει και αυτή σχετική έγγραφη έγκριση/άδεια για το σχεδιασμό του γκράφιτι; Αλήθεια, για το σχεδιασμό του σε κτήριο που στεγάζει οργανισμό κοινής ωφέλειας στον τομέα της ενέργειας, τηρήθηκαν οι όροι συγκατάθεσης/παραχώρησης και οι εκ του Νόμου προϋποθέσεις;
Η επιλογή “καλλιτεχνών του δρόμου” – γκραφιτάδων για τη σχεδίαση ενός μεγάλων διαστάσεων γκράφιτι-τοιχογραφίας με πρωτοβουλία του Δήμου Χανίων, έπρεπε οπωσδήποτε να γίνει υπό την αυστηρή προϋπόθεση να ήταν νόμιμοι καθ’ όλη τη διάρκεια της δράσης τους στο γκράφιτι. Όποιος ήθελε να συμμετάσχει στο σχεδιασμό θα έπρεπε να δηλώνει το κωδικό όνομα – γκράφιτι υπογραφή – tag που χρησιμοποιούσε και χρησιμοποιεί ακόμη στο γκράφιτι καθώς και ότι δεν έχει ποτέ σχεδιάσει γκράφιτι χωρίς άδεια επί δημόσιου, δημοτικού ή ιδιωτικού κτηρίου, γκράφιτι το οποίο να απεικόνιζε το κωδικό του όνομα ή την ομάδα γκράφιτι όπου ανήκε ή ανήκει ακόμη. Ούτε τα αυτονόητα δεν τηρήθηκαν δηλαδή. Το μόνο που τηρήθηκε ήταν η ύπαρξη φωτογράφου δίπλα στον κ. Δήμαρχο την ώρα που με το σπρέι στο χέρι σχεδίαζε και αυτός ένα τμήμα του γκράφιτι.
Με ποια κριτήρια κ. Δήμαρχε έγινε η επιλογή του ξένου αρτίστα και των δύο Γιώργηδων; Ελέγχθηκε από πριν εάν έχουν βανδαλίσει με γκράφιτι δημόσια-δημοτικά κτήρια και δημοτική περιουσία στα Χανιά; Δεν αναρωτήθηκες κ. Δήμαρχε μήπως έτσι με ηθική αυτουργία σου ενδεχομένως “ξεπλένονται” και αναδεικνύονται από τη Δημοτική Αρχή των Χανίων βάνδαλοι γκραφιτάδες που δρουν στην πόλη μας; Χωρίς να έχουν αποκαταστήσει ή αποζημιώσει το Δημόσιο, το Δήμο και τους ιδιώτες για τις φθορές που προκάλεσαν με γκράφιτι; Χωρίς να έχουν κριθεί ή έστω να έχουν ζητήσει δημόσια συγνώμη; Σε μια πόλη όπως τα Χανιά που λόγω της εφαρμογής του “Μοντέλου” έχει το προνόμιο να είναι η πρώτη και μοναδική πόλη στην Ελλάδα όπου το πρόβλημα των γκράφιτι έχει σταματήσει εδώ και 4 έτη και πλέον είναι υπό αυστηρό έλεγχο, η αναφερόμενη επιλογή φαντάζει μόνο ως φάρσα.
Η Δημοτική Αρχή αρνείται εμπράκτως να υποστηρίξει το «Μοντέλο» και απεναντίας ενεργεί υποσκάπτοντας την εφαρμογή του, αρνείται να δημιουργήσει μια κουλτούρα νομιμότητας στην επόμενη γενιά των ντόπιων γκραφιτάδων, δηλαδή τη γνώση ότι δεν πρόκειται ποτέ να αναδειχθούν ως καλλιτέχνες και να έχουν και χρηματικές απολαβές μέσω του γκράφιτι στα Χανιά εφόσον στη συνολική τους διαδρομή στην “τέχνη του δρόμου” έχουν παρεκκλίνει από τη νομιμότητα. Η μόνη εξήγηση για την άρνηση αυτή είναι το γεγονός ότι για τη Δημοτική Αρχή οι γκραφιτάδες είναι “χρήσιμοι” αφού με μοναδική αιτιολόγηση τους βανδαλισμούς με γκράφιτι εγκαθιστά εξωτερικές κάμερες ασφαλείας στα δημοτικά κτήρια όπως π.χ. στα σχολεία. Το λόγο πλέον έχουν οι Αρχές αφού έχει ήδη υποβληθεί σχετική Μήνυση εναντίον όλων όσων εμπλέκονται και μάλιστα εντός του χρονικού ορίου ισχύος του Αυτοφώρου.
Θα ’λεγε κανείς, που να τα ξέρει αυτά ο εκ Κισσάμου ορμώμενος κ. Δήμαρχος Χανίων, αφού εκεί το μόνο που δυστυχώς υπάρχει ακόμη είναι το εμβληματικό γκράφιτι στο σχολικό συγκρότημα του ΓΕΛ-ΕΠΑΛ Κισσάμου, για το περιεχόμενο του οποίου όποιος θέλει να ενημερωθεί ας googl-άρει: ΓΚΡΑΦΙΤΙ ΚΙΣΑΜΟΥ.
Συγχαρητήρια κ. Δήμαρχε Χανίων, άντε και εις κατώτερα!