Παρασκευή, 16 Αυγούστου, 2024

Το σπουδαιότερο ποιμενικό πανηγύρι στην Κρήτη

Για σαράντα χρόνια ο παπα-Βασίλης Χατζηδάκης ευλογεί τα χιλιάδες αιγοπρόβατα στο μεγαλύτερο ποιμενικό πανηγύρι της Κρήτης στην Αση-Γωνιά Αποκορώνου.
Φέτος, κατά που λένε επισκέπτες, ήταν το καλύτερο από κάθε άλλη χρονιά και είναι κρίμα που το αγνόησαν, το απαξίωσαν, οι μεγάλοι τηλεοπτικοί σταθμοί της Κρήτης. Φαίνεται πως όταν δεν έχουν ανταγωνισμό, δεν τους ενδιαφέρει να προβάλουν κάτι από τη θαυμαστή παράδοση του τόπου μας. Οπως κάθε χρόνο, οι βοσκοί από πριν ξημερώσει άρχισαν να κατεβάζουν τα ζώα από τη Μαδάρα. Από το γάλα του αρμέγματός των, εκατοντάδες επισκέπτες, ντόπιοι και ξένοι, απόλαυσαν όσο ήθελαν, ενώ πολλοί ήταν εκείνοι που γέμισαν και τα… νταρμετζανάκια τους.
Στην πλατεία, σε στρωμένα τραπέζια με άφθονα τα ελέη του Θεού και του Άι Γιώργη. Μέχρι και λουκουμάδες ντόπιοι. Στο Ποτιστήρι, δίπλα στις πηγές του νερού, το τραπέζι για τους… υψηλούς επισκέπτες που φέτος ήταν ο σεβ. μητροπολίτης κ. Δαμασκηνός, ο αρχηγός Γ.Ε.ΕΘ.Α. κ. Αποστολάκης, ο δήμαρχος Χανίων κ. Βάμβουκας και οι δήμαρχοι Αποκόρωνα, Σφακίων και άλλοι καθώς και πλήθος αξιωματούχων των Ενόπλων Δυνάμεων και της Αστυνομίας.
Τιμή στον καβαλάρη Αγιο και προστάτη του Πεζικού απέδωσαν οι ευσταλείς άνδρες της 1ης Μ. Αλεξιπτωτιστών από το Μάλεμε, που στο τραπέζι που επακολούθησε τραγούδησαν με λεβεντιά.
Η εικόνα του Αγίου λιτανεύτηκε σε όλο το χωριό, ενώ οι όμορφες Ασηγωνιωτοπούλες με τις παραδοσιακές ενδυμασίες ήταν παντού για να προσφέρουν τα εδέσματα του χωριού.
Ας σημειωθεί ότι αυτό το πανηγύρι είναι το αξιολογότερο στην Κρήτη και δεν αποτελεί ζωντανή εκδήλωση στον τομέα του θρησκευτικού τουρισμού μόνο, αλλά και σε αυτόν του γαστριμαργικού, μα και του φυσιολατρικού.
Επίσης, ο Άι Γιώργης γιορτάζεται επίσης πανηγυρικά και στην άλλη θαυμαστή εκκλησία του στο Ποτιστήρι την 3η Νοεμβρίου του Μεθυστή.

Το Αγιο Φως φέτος
Εκατοντάδες χιλιάδες ορθόδοξοι Ελληνες είχαν φέτος τη χαρά να παρακολουθήσουν, στο σύνολό τους, την τελετή αφής του Αγίου Φωτός στον Ναό της Αναστάσεως στα Ιεροσόλυμα το μεσημέρι του Μ. Σαββάτου. Αυτό, χάρη στον θρησκευτικό τηλεοπτικό σταθμό της Ορθ. Χριστ. Αδελφότητας “ΛΥΔΙΑ” από την Ασπροβάλτα Θεσ/νίκης και που στην Κρήτη παραχωρήθηκε η απ’ ευθείας μετάδοση σε τοπικό κανάλι.
Είχα τη χαρά να βρεθώ για μερικές φορές σ’ αυτή τη μοναδική τελετή και να έχω μια προσωπική εμπειρία, όπως και πολλοί άλλοι Χανιώτες προσκυνητές.
Για χρόνια προσπάθησαν μερικοί επιστήμονες να αμφισβητήσουν το γεγονός, με πειράματα και έρευνες για δήθεν κάποιο εμποτισμό λαμπάδων με υλικό που αυτοαναφλέγεται μετά από ορισμένη ώρα και όμως το συμπέρασμα, ας μου επιτραπεί να έχω την άποψη, ότι ήταν ανόητο. Επίσης, ξένοι επιστήμονες με υπερσύγχρονα φασματοσκόπια και άλλα μηχανήματα συμπέραναν ότι το γεγονός δεν εξηγείται από την επιστήμη.
Δεν χρειαζόταν φυσικά όλα αυτά, αφού η απόδειξη της εξ ύψους επέμβασης στην αφή του φωτός μπορεί να την έχει κάθε προσκυνητής εκεί, αλλά να την αντελήφθησαν και οι τηλεθεατές της παραπάνω μετάδοσης μέσα από το σπίτι τους.
Κάποιες φορές στην κατανυκτική και πανηγυρική τελετή της Ανάστασης σε μεγάλες εκκλησίες του τόπου μας, ίσως κάποιος “τσουδιστεί” λίγο από κάποιο κεράκι ή το λιγότερο να έχει κάποιες σταγόνες κεριού στα ενδύματά του. Στον Ναό της Αναστάσεως υπολογίζεται ότι ευρίσκονται περίπου 8 – 10.000 πιστοί που λαμβάνουν το Αγιο Φως κατά την παράδοση με δέσμη 33 κεριών, όσα τα χρόνια του Χριστού.
Εχουμε, λοιπόν, αυτές τις χιλιάδες δέσμες που μεταφράζονται σε κάπου 250.000 μεμονωμένα κεριά. Και προσέξτε: ΟΥΔΕΠΟΤΕ, όχι κανείς δεν είχε το παραμικρό κάψιμο, έστω και σε μια άκρη ρούχου του, αλλά ούτε καν στάξιμο κεριού παρ’ ό,τι όπως θα είδατε στις οθόνες σας, πολλοί, μάλιστα και γενειοφόροι, περιφέρουν τη φλόγα σχεδόν σ’ επαφή με το πρόσωπό τους, τα μαλλιά τους κ.λπ. Αυτό γιατί πραγματικά πρόκειται για το Θεόκτιστο φως και όχι φλόγα ή φωτιά. Οι σε μεγάλο μήκος μέσα στο δάπεδο του τεράστιου ναού απλωμένες πυροσβεστικές μάνικες δεν χρειάστηκε ποτέ να χρησιμοποιηθούν. Ποια άλλη χρεία αποδείξεων αναζητούν μερικοί; Και συμπληρώνω, για να μην υπάρξει παρεξήγηση ότι συγκρίνοντας το Αγιο Φως που εξέρχεται από τον Τάφο του Θεανθρώπου με αυτό των δικών μας εκκλησιών, που λαμβάνουμε μετά το “δεύτε λάβετε φως” για να υποβαθμίσω το δεύτερο. Ας σημειωθεί ότι την ίδια ευλογία και αξία για κάθε πιστό έχει το ανέσπερο αυτό φως και στις δύο περιπτώσεις με τη διαφορά ότι στην πρώτη περίπτωση κατεβαίνει στον πλέον αγιασμένο χώρο της πίστης μας, τον τάφο του Χριστού.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Ειδήσεις

Χρήσιμα