Πολλά Χανιωτάκια κάνουν διακοπές στο αρχιπέλαγος. Είναι η ανταµοιβή τους για την αποφοίτηση τους από το Λύκειο.
Η αγωνία των γονιών τους στο ζενίθ. Ο λόγος; Γνωρίζουν ότι για τα περισσότερα είναι η πρώτη φορά που ταξιδεύουν εκτός πλαισίου.
Σε άγνωστα περιβάλλοντα. Είναι άµαθα κι ας έχουν δικαίωµα ψήφου. Γνωρίζουµε ότι η άχρονη γνώση δεν είναι (µόνο) στα βιβλία, στις συζητήσεις, αλλά και στα ταξίδια και στις περιπλανήσεις µας.
Αυτό είναι το θέµα του σηµειώµατος και του εργαστηρίου για παιδιά 10-12+ ετών που θα συντονίσω την ερχόµενη Τετάρτη στην Παιδική-Εφηβική Βιβλιοθήκη του Κήπου ‘‘Πως οργανώνουµε ένα ταξίδι’’.
1η σκηνή
Συχνά βλέπουµε έφηβους να περπατάνε στην πόλη µε το κεφάλι κάτω και τα χέρια τους κολληµένα στο κινητό. Το αποτέλεσµα; Η περιφερειακή τους όραση είναι οριακά αρκετή για να αποφεύγουν να πέφτουν πάνω σε δέντρα ή διαβάτες.
2η σκηνή
Τώρα, ας τους φανταστούµε να είναι σε µια αγροτική περιοχή. Το πεζοδρόµιο έχει αντικατασταθεί από µονοπάτι. Αυτό θα τους κινητοποιήσει. Η αλλαγή στα ερεθίσµατα που προσλαµβάνουν θα τους αναγκάσει να κοιτάζουν γύρω τους και ψηλά.
Θα αντιµετωπίσουν τα απρόοπτα µε ψυχραιµία; Μήπως θα τροµάξουν;
Θα το δούµε παρακάτω.
3η σκηνή
Χανιώτης παππούς προσκαλεί τις έφηβες εγγονές του στον κηπάκο του. Τα κορίτσια εντυπωσιάζονται µε τα φυτά. Όµως την προσοχή τους τραβάει µια µικρή σκαλίδα.
«Παππού, τι είναι αυτό;», ρωτάνε.
«Αγροτικό εργαλείο», απαντά.
Κι όταν ο παππούς τους δείχνει τη χρήση της σκαλίδας προσπαθούν να τον µιµηθούν.
«Α, είναι δύσκολο και κουραστικό», σχολιάζουν κι εγκαταλείπουν την προσπάθεια.
4η σκηνή
Την προπερασµένη Κυριακή 10δες παιδιά και έφηβοι συγκεντρώθηκαν στην αυλή του Λυκείου Σούδας για να παρακολουθήσουν την ήλιο-παρατήρηση-άστρο-παρατήρηση που οργάνωσε ο Σύλλογος Φίλων Αστρονοµίας Κρήτης και το Λύκειό τους. Μεγάλο το ενδιαφέρον τους. Οι περισσότεροι έµειναν µέχρι αργά. Ένδειξη ότι υπάρχει ελπίδα κάποιοι να εξελιχθούν από ετερόφωτους σε αυτόφωτους.
Επιβίωση
Ας φανταστούµε τώρα πόσο δύσκολο είναι να επιβιώσουν παιδιά και έφηβοι στο ύπαιθρο…
Έχουν µάθει να µαζεύουνε ξύλα ή πώς να µαγειρεύουνε σε ανοιχτή φωτιά;
Γνωρίζουν πώς να ανάψουν φωτιά χωρίς σπίρτα;
Αναγνωρίζουν βρώσιµους τύπους χόρτων;
Γνωρίζουν πώς να στήνουν παγίδες ή πώς να πιάσουνε ένα περιστέρι ή ένα ψάρι χωρίς αγκίστρια;
Θα έχουν ένα ελβετικό σουγιά; Γνωρίζουν τις λειτουργίες του; Τι πιθανότητες έχουν να βρούνε καρότα ή λάχανα; Που θα τα έβραζαν;
Θα έφτιαχναν καλύβα; Προβλήµατα και σενάρια αµέτρητα. Ας υποθέσουµε ότι καταφέρνουν και ικανοποιούν την πείνα τους.
Πώς θα προσανατολιστούν; Τι κατεύθυνση θα ακολουθήσουν στην ερηµιά;
Η πραγµατικότητα
Η απάντηση στα παραπάνω ερωτήµατα είναι ότι δεν θα έκαναν τίποτα. Βίωσα µια µοναδική περίπτωση στην οποία δέκα έξι 16χρόνα, αγόρια & κορίτσια, από όλη την Ελλάδα χάθηκαν στο Εθνικό πάρκο της Costa Verde στην Βόρεια Πορτογαλία. Το πάρκο είναι διπλάσιο της επαρχίας Αποκορώνου. Ευτυχώς µετά από 8 ώρες ελικόπτερο της δασοφυλακής τα εντόπισε.
Ήταν εξαντληµένα χωρίς τροφή και νερό, µε γρατζουνιές και µικρό-εγκαύµατα, κλαµένα και φοβισµένα. Ευτυχώς, όλα σώα. Ο δασοφύλακας που κατέβασε το ελικόπτερο τα οδήγησε µε ασφάλεια στο λεωφορείο τους (από το βιβλίο µου Longitudes & Latitudes, 2023).
Το ταξίδι είναι που µετράει!
Παρέες παιδιών 10-12+ ετών οργανώνουν ταξίδια σε Ελλάδα και Ευρώπη. Με εφόδια χάρτες, ταξιδιωτικούς οδηγούς και αφηγήσεις.
Πού θα πάνε; Πού θα σταµατήσουν; Τι θα δουν;
Είναι τα µυστικά της κάθε παρέας παιδιών…
Όλα τα µυστικά θα αποκαλυφθούν στο εργαστήριό µας της 31.7.24.
Πληροφορίες-Κρατήσεις θέσεων:
Παιδική Βιβλιοθήκη Κήπου
τηλέφωνο 2821341774.
Τα οφέλη των παιδιών…
Τα παιδιά που συµµετέχουν στα θερινά εργαστήρια βελτιώνουν την δηµιουργικότητα, την προνοητικότητα τους, τη συνεργατική τους δεξιότητα και την γλώσσα τους.
Επιπλέον, οι βιωµατικές δράσεις βοηθούν τα Χανιωτάκια να αναπτύξουν…
* Τη χωρική τους αντίληψη µιας κι όλες οι δράσεις την εµπεριέχουν.
* Τη µνήµη εργασίας τους που θρέφεται σε απαιτητικά περιβάλλοντα.
* Την προοπτική τους µνήµη αφού η διάσταση του µέλλοντος υποβάλλεται άµεσα ή έµµεσα.
Συµπερασµατικά
Είναι αναγκαίο παιδιά και έφηβοι…
Να εκτίθενται νωρίς στην εφαρµοσµένη γνώση, όπως γίνεται στα θερινά εργαστήρια των Παιδικών Βιβλιοθηκών.
Να µάθουν να προγραµµατίζουν ένα µικρό ή µεγαλύτερο ταξίδι.
Να αναπτύξουν τη χωρική τους αντίληψη, να µάθουν να διαβάζουν ένα χάρτη και να εφαρµόζουν οδηγίες.
Να εφοδιαστούν µε δεξιότητες για να επιβιώσουν σε άγνωστα περιβάλλοντα.
Η γνώση περιµένει τα παιδιά να την ανακαλύψουν µε όπλα την περιέργεια, την παρατηρητικότητα και την παιγνιώδη συµπεριφορά τους.
Το φετινό καλοκαίρι τα Χανιωτάκια καλεσµένα των βιβλιοθηκών γίνονται διασώστες της Γαίας και της Γνώσης!
*Πτυχ. Ψυχολογίας-Ανάπτυξης Παιδιού, Master Εκπαίδευσης στη ∆ιά Βίου Μάθηση. Επικοινωνία polygnosi@otenet.gr
Τα βιβλία ‘In the search of mythical Talos’, ‘Μαθαίνω εύκολα΄ ‘Θυµάµαι εύκολα’ ‘Μελετώ αποτελεσµατικά’ διατίθενται από τα βιβλιοπωλεία Libraire και ΚΥΒΟΣ.