Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου, 2024

Το Θέατρο στα Μαθηματικά για μαθητές Ε’ και Στ’ Δημοτικού

» Δράση εφαρμογής της μεθοδολογίας TIM ( Theatre in Mathematics )

 

Η κατανόηση των Μαθηματικών θεωρείται στις μέρες μας πολύ σημαντική τόσο για την επαγγελματική σταδιοδρομία σε πολλούς τομείς όσο και για την προσωπική ανάπτυξη και ενεργό συμμετοχή στο κοινωνικό γίγνεσθαι.

Επιπλέον, οι βασικές μαθηματικές ικανότητες θεωρούνται μία από τις προτεραιότητες της εκπαιδευτικής συνεργασίας των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ωστόσο, ο τρόπος διδασκαλίας των μαθηματικών, ιδίως στο Δημοτικό και σε μεγάλο βαθμό και στο Γυμνάσιο απωθεί πολλούς μαθητές που δυσκολεύονται να κατανοήσουν τη μαθηματική σημειογραφία και να αντιληφθούν την καίρια σημασία των μαθηματικών στην καθημερινή ζωή και τον καίριο ρόλο τους στη σύγχρονη τεχνολογία. Ακριβώς αυτή η θεμελιακή σχέση των Μαθηματικών με την τεχνολογία, σε όλες τις μορφές της, τα καθιστά απαραίτητα σε ένα ευρύ φάσμα τεχνολογικών επαγγελμάτων και όχι μόνο.

Στα πλαίσια του προγράμματος “TIM – Theatre in Mathematics – Το Θέατρο στα Μαθηματικά” που ξεκίνησε τον Σεπτέμβριο του 2018 και ολοκληρώθηκε το Δεκέμβριο του 2021 αναπτύχθηκε μια μεθοδολογία που μπορεί να αντιμετωπίσει τα βασικά εμπόδια στον τρόπο διδασκαλίας των μαθηματικών στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Επιδιώκει να συμβάλει στη βελτίωση των παιδαγωγικών προσεγγίσεων των μαθηματικών, αξιοποιώντας τη δραματική τέχνη και την τεχνική του θεατρικού εργαστηρίου.
Η εκπαιδευτική μεθοδολογία ΤΙΜ, αξιοποιεί και συνδυάζει δύο υπάρχουσες προσεγγίσεις που έχουν αναπτυχθεί τα προηγούμενα χρόνια από εταίρους του έργου: Την προσέγγιση “Mathemart – Παίζοντας με τα μαθηματικά στο θεατρικό εργαστήρι” που έχει αναπτύξει ο συντονιστής του έργου (Κέντρο Κοινωνικού και Κοινοτικού Θεάτρου του Πανεπιστημίου του Τορίνο – http://www.socialcommunitytheatre.com/en/) και την προσέγγιση “Process Drama – αλλαγή ρόλων, προοπτικής και απόψεων στη διδασκαλία των μαθηματικών” που έχει αναπτύξει το Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Επιστημών της Δυτικής Νορβηγίας με έδρα το Μπέργκεν (https://www.hvl.no/en/). Στο έργο ΤΙΜ συμμετείχε και το Εργαστήριο Διανεμημένων Πληροφοριακών Συστημάτων και Εφαρμογών Πολυμέσων της Σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του Πολυτεχνείου Κρήτης TUC/MUSIC – http://www.music.tuc.gr) καθώς και το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση (https://theatroedu.gr/) ως τοπικός συνεργάτης στην Ελλάδα.
Αν και το έργο έχει ολοκληρωθεί με επιτυχία, παρά τις δυσκολίες που δημιουργήθηκαν με την πανδημία όσον αφορά την πιλοτική εφαρμογή της μεθοδολογίας στα σχολεία των συμμετεχουσών χωρών, η τοπική ομάδα εκπαιδευτικών που έχει συγκροτηθεί εδώ στα Χανιά συνεχίζει τη λειτουργία της σχεδιάζοντας και υλοποιώντας εκπαιδευτικές δράσεις. Δράσεις που απευθύνοντας σε μαθητές αλλά και σε εκπαιδευτικούς που επιθυμούν να υιοθετήσουν νέους τρόπους μάθησης και να οικειοποιηθούν τη μαθηματική γνώση μέσα από βιωματικές εμπειρίες που τους βοηθούν να δουν τα μαθηματικά με άλλο μάτι και να προσεγγίσουν έννοιες και τεχνικές που αναπτύσσουν τη μαθηματική ικανότητα και αντιμετωπίζουν τον λεγόμενο μαθηματικό άγχος.
Την Τρίτη 6 Ιουνίου 2023, σε συνεργασία με το Εργαστήριο Διανεμημένων Πληροφοριακών Συστημάτων και Εφαρμογών Πολυμέσων της Σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του Πολυτεχνείου Κρήτης, το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, το 19ο Δημοτικό Σχολείο Χανίων, το 1ο Πειραματικό Γυμνάσιο Χανίων και τον Δήμο Χανίων, η ομάδα εκπαιδευτικών ΤΙΜ υλοποίησε δράση εφαρμογής της μεθοδολογίας ΤΙΜ με εθελοντική συμμετοχή μαθητών Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού. Η δράση, πέρα από την άμεση εμπλοκή των συμμετεχόντων σε μια βιωματική προσέγγιση των μαθηματικών, επεδίωκε να προωθήσει τη μεθοδολογία ώστε να τη γνωρίσουν και να την αξιοποιήσουν περισσότεροι εκπαιδευτικοί. Επεδίωκε επίσης τη συλλογή οπτικοακουστικού υλικού για την αξιοποίηση της μεθοδολογίας από το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση.
Η δράση ήταν σπονδυλωτή και αρχικά είχε δύο δραστηριότητες – βαγόνια που βασίζονται και επεκτείνουν την προσέγγιση Mathemart αξιοποιώντας ένα Θεατρικό Παιχνίδι του Μανώλη Φιλιππάκη. Οι δραστηριότητες αυτές έγιναν παράλληλα από δύο ομάδες μαθητών. Στη συνέχεια, οι μαθητές συμμετείχαν από κοινού σε μια τελική δραστηριότητα Process Drama η οποία έχει αναπτυχθεί από την ομάδα εκπαιδευτικών ΤΙΜ Χανίων. Ειδικότερα, η δράση είχε τον τίτλο Το τρένο των μαθηματικών και διαρθρώθηκε ως εξής:
Βαγόνι 1 – Το σώμα μου και οι αριθμοί – Μονομαχία για την τιμή του Πυθαγορείου πίνακα
(εμψύχωση: Αλίκη Βιτωρίου, Λία Δοξάκη)
Βαγόνι 2 – Μετρώντας στη γλώσσα των υπολογιστών
(εμψύχωση: Νεκτάριος Μουμουτζής, Λιάνα Λυκοτραφίτη)
Βαγόνι 3 – Δραπετεύοντας από το νησί των πειρατών – Δίκαιη μοιρασιά (εμψύχωση: Θοδωρής Παράσχου, μουσική: Νίκος Σωτηρόπουλος)
Τη δράση παρακολούθησε εκ μέρους του Δήμου Χανίων η κ. Άννα Νεμπαυλάκη ώστε να διοργανωθούν ανάλογες δράσεις σε άλλα σχολεία του Δήμου την επόμενη σχολική χρονιά. Την τεκμηρίωση της δράσης με φωτογραφικό υλικό και βίντεο ανέλαβε ο Χρήστος Ραχιώτης, μέλος του Πανελλήνιου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση. Την ιδέα για τη δράση είχε η μαθηματικός Μαίρη Γαλάνη που συνέβαλε καθοριστικά και στο σχεδιασμό της. Επίσης συμμετείχαν υποστηρικτικά και άλλα μέλη της ομάδας ΤΙΜ Χανίων μεταξύ των οποίων η Γεωργία Μάρκου και η Δήμητρα Δίμιζα.
Περισσότερες πληροφορίες για το έργο ΤΙΜ και τα αποτελέσματά του μπορεί να βρει κάθε ενδιαφερόμενος στον ιστότοπο του έργου: https://www.theatreinmath.eu/. Από εκεί μπορεί να λάβει και την εργαλειοθήκη με συγκεκριμένες δοκιμασμένες δραστηριότητες Mathemart και Process Drama που μπορούν εύκολα να προσαρμοστούν ή να χρησιμοποιηθούν αυτούσιες από εκπαιδευτικούς. Μέσα από την εκπαιδευτική πλατφόρμα του έργου (https://tim.coursevo.com/ course_page?course_id=520) μπορεί επίσης να βρει επιπλέον δραστηριότητες και σχέδια μαθημάτων από την πιλοτική εφαρμογή του έργου. Αν επιθυμεί να συμμετέχει στην ομάδα εκπαιδευτικών ΤΙΜ Χανίων μπορεί να επικοινωνήσει ηλεκτρονικά στο nmoumoutzis@tuc.gr με τον υπεύθυνο του έργου εκ μέρους του Πολυτεχνείου Κρήτης.
Η ομάδα ΤΙΜ θα συνεχίσει τις δράσεις της και την επόμενη σχολική χρονιά με στόχο να διοργανωθούν και άλλες ανάλογες δράσεις καθώς και δράση κατάρτισης εκπαι-δευτικών που επιθυμούν να γνωρίσουν τη μεθολογία και να την εφαρμόσουν στο σχολείο τους, Δημοτικό ή Γυμνάσιο.

*Ο Νεκτάριος Μουμουτζής
είναι μέλος ΕΔΙΠ στη Σχολή ΗΜΜΥ του Πολυτεχνείου Κρήτης


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα