Κυριακή, 29 Σεπτεμβρίου, 2024

Το τίµηµα της αδράνειας στην εκπαίδευση…

Η συνάντηση των υπουργών Παιδείας των χωρών µελών της UNESCO στο Παρίσι την περασµένη εβδοµάδα δεν βγήκε στα δελτία ειδήσεων.

Κι όµως ήταν σηµαντική. Προέκυψε µια πολυσέλιδη έκθεση – κάλεσµα για όλες τις κυβερνήσεις. Θέµα της το τίµηµα της αδράνειας!
Στην έκθεση τονίζεται ότι αν µέχρι το 2030, δεν ληφθούν µέτρα, το ετήσιο κοινωνικό κόστος των παιδιών χωρίς βασικές δεξιότητες θα εκτιναχθεί στα 10 τρισεκατοµµύρια δολάρια. Υπάρχει επείγουσα ανάγκη για επένδυση στην εκπαίδευση και την ανάπτυξη δεξιοτήτων σήµερα.
Το κόστος της εγκατάλειψης του σχολείου και της έλλειψης βασικής ποιοτικής εκπαίδευσης είναι δυσθεώρητο. Όµως, ο κοινωνικός αντίκτυπος έχει µεγαλύτερη βαρύτητα. Στο σηµείωµα παρουσιάζω συνοπτικά το µήνυµα της UNESCO ότι «Η εκπαίδευση είναι από τις καλύτερες επενδύσεις για τα άτοµα, τις οικονοµίες και τις κοινωνίες» και µοναδικές ιδεατές χανιώτικες δράσεις.

Οι συστάσεις της UNESCO για ποιοτική εκπαίδευση…

Να παρέχετε 12 χρόνια δωρεάν, χωρίς αποκλεισµούς + διακρίσεις, δίκαιη και ποιοτική εκπαίδευση. Τα σχολεία να είναι προσιτά σε όλους.
Να διασφαλίζετε ότι τα εκπαιδευτικά συστήµατα ανταποκρίνονται στις ανάγκες των φύλων.
Οι κυβερνήσεις να διαθέτουν τουλάχιστον το 4-6% του ΑΕΠ τους στην εκπαίδευση.
Να δηµιουργήστε-ενδυναµώσετε περιβάλλοντα µάθησης, χωρίς αποκλεισµούς, που δεν θα προκαλούν άνιση δυναµική εξουσίας, µεροληψία και στερεότυπα για το φύλο.
Τα αναλυτικά προγράµµατα, και οι παιδαγωγικές προσεγγίσεων να σέβονται τις διαφορές και να προάγουν την ισότητα.
Να επενδύετε στην προσχολική εκπαίδευση για να θέσετε τα θεµέλια για µάθηση και να αξιοποιήσετε τις δυνατότητές της.
Να παρέχετε ακαδηµαϊκή υποστήριξη και επιλογές 2ης ευκαιρίας σε άτοµα που διέκοψαν τις βασικές τους σπουδές.
Να βελτιώσετε τις σχολικές υποδοµές, µειώνοντας το µέγεθος των τάξεων, ειδικά σε µειονεκτικές περιοχές, και διασφαλίζοντας µικρότερες αποστάσεις από το σχολείο.
Να βελτιώσετε την ποιότητα της εκπαίδευσης προσλαµβάνοντας εκπαιδευτικούς µε κίνητρα και ποικιλοµορφία.
Οι εκπαιδευτικοί να είναι δίκαιοι και να εµπλέκουν όλους τους µαθητές εξίσου.
Να υποστηρίζετε τη συνεχή επαγγελµατική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών, ώστε να είναι σε θέση να ξεκλειδώνουν το γνωστικό δυναµικό των µαθητών.
Να ευαισθητοποιήσετε τοπικές κοινωνίες και γονείς ώστε όλα τα παιδιά να ολοκληρώνουν την βασική τους εκπαίδευση.
Τοπικοί φορείς + γονείς να συµµετέχουν στις σχολικές δραστηριότητες και στη διαχείριση πόρων.
Να προάγετε την ψυχική ευηµερία των µαθητών µέσω της πρόληψης (και της ανταπόκρισης) σε όλες τις µορφές βίας και της ανάπτυξης κοινωνικό-συναισθηµατικών δεξιοτήτων.
Να κάνετε συναρπαστικές παρεµβάσεις για να συνδέετε τους µαθητές µε τον κόσµο της εργασίας.
Η επαγγελµατική εκπαίδευση και κατάρτιση να ανταποκρίνεται στις ανάγκες της αγοράς εργασίας και να αντιµετωπίζει τους φραγµούς συµµετοχής λόγω φύλου.
Να διεξάγετε αυστηρές αξιολογήσεις και έρευνα για την αποφυγή της σχολικής διαρροής, µε έµφαση τα παιδιά που διατρέχουν υψηλό κίνδυνο µαθησιακής φτώχειας και εγκατάλειψης.

∆ράσεις ενάντια
στην αδράνεια στα ΧΑΝΙΑ

Αυτές τις µέρες γίνονται γιορτές αποφοίτησης σε όλα τα σχολεία της πόλης. Ευχάριστη έκπληξη θα ήταν αν χειροκροτούσαµε σε αυτές τις εντυπωσιακές εκδηλώσεις των Γυµνασίων-Λυκείων των Χανίων κάποιες µοναδικές απονοµές σε µαθητές.
Για παράδειγµα, πόσο υπερήφανοι θα ένοιωθαν µαθητές- και οι γονείς τους – αν επιβραβευόταν για την προσπάθεια που κατέβαλαν για την βελτίωση τους ή για τον αγώνα τους στην καταπολέµηση του εκφοβισµού.
Γνωρίζουµε από τις συνεχείς δηµοσιεύσεις στα ‘‘Χ.Ν.’’ για τις συµµετοχές 100δων µαθητών των Σχολείων µας σε προγράµµατα ERASMUS. Επίσης, διαβάζουµε για επισκέψεις σε χώρους εγγραµµατισµού, εργασίες πεδίου κι εναλλακτικούς τρόπους µάθησης.
Τέλος, µαθαίνουµε ότι γίνονται γιορτές µε τις γενναιόδωρες ανώνυµες χορηγίες γονέων γεγονός που δίνει µοναδικές ευκαιρίες σε προνοµιούχες και µη οικογένειες να συν-διασκεδάσουν και να χαρούν την αποφοίτηση των παιδιών τους.
Τέτοιες δράσεις που είναι ενάντια στην αδράνεια είναι σύµφωνες µε τις κατευθύνσεις της έκθεσης της UNESCO.
Τι µένει να κάνουµε;
Να ενισχύουµε και να επιβραβεύουµε αυτές τις δράσεις στα σχολεία της πόλης και της υπαίθρου!

∆ράση στην Βιβλιοθήκη της Σούδας

Αύριο συντονίζω τη δράση ‘‘Το ταξίδι είναι που µετράει’’ για παιδιά 10+ Πληροφορίες-∆ηλώσεις συµµετοχής τηλέφωνο 2821341221

Συµπερασµατικά

H UNESCO καλεί τα 194 κράτη µέλη της (κι εµείς υποστηρίζουµε)…
Να σεβαστούν τη δέσµευσή τους να µετατρέψουν την εκπαίδευση από προνόµιο, σε δικαίωµα για κάθε άνθρωπο.
Να διαθέτουν τουλάχιστον το 4-6% του ΑΕΠ τους στην εκπαίδευση.
Να ενθαρρύνουν συνεχώς δράσεις ενάντια στην αδράνεια στην εκπαίδευση για να αντιµετωπιστούν οι τρέχουσες προκλήσεις. ∆ηλαδή, η µείωση της φτώχειας, η γεφύρωση των διαφορών, η καταπολέµηση του εκφοβισµού και η αντιµετώπιση της κλιµατικής κρίσης.
Να διασφαλίζουν ότι το εκπαιδευτικό τους συστήµατα ανταποκρίνεται στις ειδικές ανάγκες του φύλου των µαθητών.
Στα Χανιά δεν είναι όλα ρόδινα. Προσεκτική ανάγνωση της έκθεσης αποκαλύπτει τις ελλείψεις µας.

*Ο Κυριάκος Βασιλομανωλάκης είναι Πτυχ. Ψυχολογίας-Ανάπτυξης Παιδιού, Master Εκπαίδευσης στη ∆ιά Βίου Μάθηση. Επικοινωνία polygnosi@otenet.gr

Τα βιβλία του ‘Μαθαίνω εύκολα΄ ‘Θυµάµαι εύκολα’, ‘Μελετώ αποτελεσµατικά’ διατίθενται
από τα βιβλιοπωλεία Libraire και ΚΥΒΟΣ.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα