Την πρόθεση της Ryanair να συνδέει όλο τον χρόνο τα Χανιά με ευρωπαϊκούς προορισμούς διατηρώντας τη βάση της στο αεροδρόμιο “Δασκαλογιάννης” εκφράζει μιλώντας στα “Χανιώτικα νέα” ο διευθύνων σύμβουλος της αεροπορικής εταιρείας, Eddie Wilson.
Απαραίτητη προϋπόθεση, η ανταπόκριση από την ελληνική Πολιτεία, κάτι που μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει, προκαλώντας εύλογα ερωτήματα.
Τα “Χανιώτικα νέα” είχαν την ευκαιρία να συνομιλήσουν διαδικτυακά με τον επικεφαλής του αεροπορικού “κολοσσού”, ο οποίος μίλησε με τα θερμότερα λόγια για τα Χανιά, επισημαίνοντας τις μεγάλες προοπτικές για την τοπική οικονομία στο θέμα της πολυπόθητης επέκτασης της τουριστικής περιόδου.
Ο κ. Wilson εξηγεί ότι υπάρχει έτοιμο, άμεσα υλοποιήσιμο σχέδιο, το οποίο προσκρούει σε δύο βασικά εμπόδια: Στην υψηλή τιμολογιακή πολιτικής της Fraport στα ελληνικά περιφερειακά αεροδρόμια και στις κλειστές -μέχρι σήμερα- πόρτες του Υπουργείου Τουρισμού που συναντά η Ryanair.
• Το περασμένο καλοκαίρι η Ryanair επέστρεψε στα Χανιά δίνοντας τεράστια ώθηση στην τοπική οικονομία και στο τουριστικό προϊόν, μετά από μια δύσκολη περίοδο που η απουσία σας από το αεροδρόμιο Χανίων ήταν αισθητή. Για εσάς ποιος είναι ο απολογισμός από το περυσινό καλοκαίρι σε ό,τι αφορά τον προορισμό Χανιά;
Τα Χανιά είναι ένας εξαιρετικός προορισμός και δεν χρειάζεται να σας το επιβεβαιώσω εγώ αυτό. Ξέρετε, η συνηθισμένη εικόνα που είχαμε για την Κρήτη, ήταν αυτή του ταξιδιώτη που κατέβαινε από το αεροπλάνο και κατευθυνόταν ανατολικά. Δηλαδή, στα Μάλια και στο Λασίθι. Πλέον, αυτό έχει αλλάξει ριζικά. Τα Χανιά γίνονται ένας δυναμικός και δημοφιλής προορισμός. Όντως το καλοκαίρι διαπιστώσαμε με χαρά τον αντίκτυπο που είχαμε στην τοπική οικονομία. Είχαμε την ευκαιρία με ανθρώπους που έδρασαν έξυπνα, άνοιξαν νωρίς τα εστιατόριά τους και τα τοπικά ξενοδοχεία τους και αξιοποίησαν τους επιβάτες που έφερε η Ryanair στα Χανιά. Κι αυτό θέλουμε να γίνεται σε μόνιμη βάση.
• Να πετάτε δηλαδή στα Χανιά όλο τον χρόνο και όχι μόνο τη θερινή περίοδο;
Ακριβώς. Μιλάμε για δυναμική παρουσία, τουλάχιστον 10 μήνες το χρόνο στα Χανιά και σε άλλα περιφερειακά αεροδρόμια της Ελλάδας, όπως κάνουμε και σε άλλες χώρες, όπως η Ιταλία, η Ισπανία, η Γαλλία. Και να σας δώσω ένα παράδειγμα ζητώντας σας να μαντέψετε. Πέρυσι στην Ελλάδα φέραμε 6 εκατομμύρια ταξιδιώτες. Στην Ιταλία πόσους πιστεύετε πως φέραμε;
• Φαντάζομαι, τριπλάσιους;
39 εκατομμύρια επιβάτες ταξίδεψαν στην Ιταλία με τη Ryanair πέρυσι. Και δεν μπορώ να καταλάβω γιατί δεν μας αφήνουν να κάνουμε το ίδιο και στην Ελλάδα.
• Τι έχει λοιπόν η Ιταλία που δεν έχει η Ελλάδα;
Να σας πω τι έχει: Μπάρι, Μπολόνια, Μπρίντεζι, Πεσκάρα, Παλέρμο κλπ. Έχει περιφερειακά, μικρά αεροδρόμια, με μικρές χρεώσεις, έχει ανθρώπους που έχουν αντιληφθεί ότι ο τουρισμός έχει αλλάξει ριζικά και ότι η παρουσία της Ryanair στη χώρα τους, δημιουργεί πολλαπλά οφέλη για την οικονομία και κυρίως άμεσες νέες θέσεις εργασίες. Αεροδρόμια που προσάρμοσαν τις χρεώσεις τους για να έχουν οφέλη οι τοπικές κοινωνίες.
• Υπό ποιες συνθήκες λοιπόν θα μπορούσε η Ryanair να πετά 10 μήνες τον χρόνο στα Χανιά ή σε άλλα περιφερειακά αεροδρόμια της Ελλάδας.
Θα σας πω ευθέως το πρώτο και βασικότερο. Καταργήστε τον απαράδεκτο “αναπτυξιακό φόρο” των 12 ευρώ ανά επιβάτη. Τι νόημα έχει να υπάρχει αυτός ο φόρος τη χειμερινή περίοδο στο αεροδρόμιο Χανίων; Μόνο κακό κάνει, καθώς καθιστά την Ελλάδα μη ανταγωνιστική απέναντι σε άλλους ευρωπαϊκούς προορισμούς. Είναι αδιανόητο να έχεις το αεροδρόμιο Χανίων ανοιχτό τον χειμώνα, να έχεις εργαζόμενους εκεί και να μην επιτρέπεις να έρθουν περισσότερες πτήσεις στα Χανιά, σε μια πόλη που θα μπορούσε να έχει τουρισμό όλον τον χρόνο! Αναλογιστείτε τι επισκεψιμότητα θα έφερνε αυτό στα μουσεία και στους αρχαιολογικούς σας χώρους, τι δυνατότητες θα άνοιγε για περιπατητικό τουρισμό κ.λπ.
• Αυτές τις προτάσεις σας, τις έχετε καταθέσει και στην σημερινή κυβέρνηση και σε προηγούμενες σωστά; Τι ανταπόκριση είδατε;
Από τον περασμένο Σεπτέμβρη καταθέσαμε για ακόμα μια φορά ένα σχέδιο ταχείας τουριστικής ανάπτυξης για την Ελλάδα στον αρμόδιο υπουργό. Σχέδιο τεκμηριωμένο, το οποίο συνδέει τον τουρισμό με την ανάπτυξη θέσεων εργασίας σε όλη την ελληνική περιφέρεια, με ανάπτυξη βάσεων της Ryanair σε όλη τη χώρα και κυρίως στη νησιωτική Ελλάδα.
Το σχέδιό μας αυτό περιλαμβάνει μεταξύ άλλων:
• Διπλασιασμό του αριθμού των επιβατών που φέρνουμε στη χώρα.
• Ραγδαία ανάπτυξη του τουρισμού στην ελληνική περιφέρεια και ιδιαίτερα στις περιοχές που λειτουργούν αεροδρόμια.
• Τουρισμό όλο τον χρόνο, όπως πετύχαμε να έχουμε στην Ιταλία, την Ισπανία, την Πορτογαλία και την Κροατία.
• Δημιουργία 4.000 νέων θέσεων εργασίας στην Ελλάδα.
Συνοπτικά αυτά, γιατί δεν έχουμε τον χρόνο να κάνουμε εκτενέστερη αναφορά. Δεν πήραμε λοιπόν καμία απάντηση από την ελληνική κυβέρνηση και δεν μπορώ να γνωρίζω γιατί. Αυτό μας αναγκάζει να αναπροσαρμόσουμε τα σχέδιά μας για το καλοκαίρι του 2022. Τα 65 καινούρια αεροσκάφης μας “737” θα μοιραστούν σε 15 άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Δυστυχώς η βάση μας στην Ρόδο θα κλείσει.
• Η βάση στα Χανιά θα ανοίξει πάλι και πόσα αεροπλάνα θα έχει; Γιατί για παράδειγμα στη Μάλτα γνωρίζουμε πως έχετε 8.
Στα Χανιά θα έχουμε δύο αεροπλάνα. Τη θερινή περίοδο. Θα θέλαμε να έχουμε περισσότερα. Αυτό ζητάμε. Για όλο τον χρόνο. Αλλά δεν μπορεί να γίνει αυτό με την τιμολογιακή πολιτική που ακολουθεί η Fraport η οποία διαχειρίζεται τα ελληνικά περιφερειακά αεροδρόμια. Πώς μπορώ εγώ να βάλω περισσότερα αεροπλάνα στα Χανιά, πώς μπορώ να βάλω πτήσεις τον Νοέμβριο και να φέρνω κόσμο με 9,99 ευρώ εισιτήριο όταν έχω τον φόρο των 12 ευρώ; Αυτό χρειάζεται την άμεση παρέμβαση του υπουργού Τουρισμού κ. Κικίλια, τον καλώ να το δει άμεσα, να κοιτάξει πώς εξελίσσεται το τουριστικό προϊόν στη Μεσόγειο. Ιούλιο και Αύγουστο είναι εύκολο να έρθει ο τουρίστας στα Χανιά. Θα έρθει και μόνος του! Δεν χρειάζεται κόπο. Το ζήτημα είναι να χτίσουμε μια μακρά τουριστική περίοδο.
• Το περασμένο καλοκαίρι είχαμε την ευκαιρία να μιλήσουμε με τον διευθυντή ψηφιακού μάρκετινγκ της Ryanair Dara Brady, ο οποίος μας περιέγραψε μια κάθε άλλο παρά καλή συνεργασία σας με τη Fraport. Βελτιώθηκε κάτι στη σχέση σας έκτοτε;
Κοιτάξτε, δεν είναι θέμα προσωπικής ή εταιρικής σχέσης. Ένα αεροδρόμιο να ξέρετε ότι βρίσκεται ανάμεσα στον ταξιδιώτη που θέλει να ξοδέψει και στον τοπικό επιχειρηματία που θέλει να εισπράξει. Είναι λοιπόν κομβικός ο ρόλος του τοπικού αεροδρομίου. Αντιλαμβάνομαι ότι η Fraport μεριμνά για το κέρδος της, υπερασπίζεται τα συμφέροντα των μετόχων της. Όταν όμως ανέλαβαν τα περιφερειακά αεροδρόμια της Ελλάδας, αναρωτιέμαι αν κάποιος τους εξήγησε ότι οι αποφάσεις τους έχουν αντίκτυπο στις τοπικές κοινωνίες, στις τοπικές και εθνικές οικονομίες, επηρεάζουν την τουριστική κίνηση της χώρας και γενικότερα την ανάπτυξη του τουρισμού στην Ελλάδα.
Για να σας το πω απλά, εμείς ζητάμε μια σταθερότητα για να σχεδιάζουμε μακροπρόθεσμα το πτητικό μας πρόγραμμα. Δεν θέλουμε να έρχεται κάποιος ξαφνικά να κάνει μεγάλες αυξήσεις να επιβάλει νέες χρεώσεις και φόρους. Αυτό προφανώς θέλει και ο τοπικός επιχειρηματίας στα Χανιά. Να ξέρει ότι θα επενδύσει σε ένα εστιατόριο, σε ένα ξενοδοχείο, έχοντας κατά νου ότι για τα επόμενα χρόνια θα υπάρχει δεδομένη ροή τουριστών στα Χανιά μέσα από πτήσεις όλο τον χρόνο. Να μπορεί να κάνει ένα πλάνο βιωσιμότητας για την επιχείρησή του. Είναι κοινή λογική ξέρετε.
• Συνεπώς τις επαφές και συναντήσεις που βλέπουμε να έχει η ελληνική κυβέρνηση με τους μεγάλους tour operators δεν τις έχει κάνει μαζί σας, δεν υπάρχει καμία επικοινωνία.
Θα ήθελα πραγματικά να συναντήσω τον υπουργό, να έχουμε επικοινωνία με την ελληνική κυβέρνηση, αλλά όπως σας είπα δεν υπάρχει ανταπόκριση από μέρους τους. Για τους τουρ οπερέιτορ τώρα, έχω να πω ότι αυτός είναι ο τουρισμός με τους όρους της δεκαετίας του ’90. Να φέρουν “πακέτο” ταξιδιώτες, να τους κατευθύνουν σε μεγάλα πολυτελή συγκροτήματα, να μην μένει ούτε ένα ευρώ στην τοπική οικονομία. Μην ξεχνάτε άλλωστε ότι όλα αυτά τα χρήματα από τα “πακέτα” των τουρ οπερέιτορ επιστρέφουν στις χώρες που εδρεύουν οι επιχειρήσεις αυτές και όχι στην Ελλάδα. Εμείς μιλάμε για τον σύγχρονο “έξυπνο” ταξιδιώτη. Αυτόν που διαλέγει μόνος του το κατάλυμά του, επιλέγει πού θα πάει να φάει, ποιο αξιοθέατο θα επισκεφθεί. Για τον ταξιδιώτη που θέλει να αφήσει το 100% των χρημάτων που έχει να ξοδέψει στο ταξίδι σε τοπικές επιχειρήσεις. Αυτό το νέο μοντέλο τουρισμού υπηρετούμε στη Ryanair και οι χώρες με τις οποίες έχουμε μια καλή συνεργασία και συνεννόηση βλέπουν τα άμεσα οφέλη. Σας προτρέπω και πάλι να δείτε τι έχουμε καταφέρει στην Ιταλία, την Κροατία, τη νότια Γαλλία, την Ισπανία και άλλου.
• Είπαμε για την κυβέρνηση, όμως με την τοπική αυτοδιοίκηση τι επαφές έχετε; Τι ρόλο μπορούν να παίξουν ο Δήμος, η Περιφέρεια Κρήτης;
Να αντιληφθούν τα οφέλη και τις προοπτικές και να πιέσουν την κεντρική κυβέρνηση ώστε να κάνει το καλύτερο δυνατόν για την τοπική οικονομία. Γιατί επιμένω, τα Χανιά αξίζουν, έχουν προοπτικές και τουρισμό όλον τον χρόνο και εμείς μπορούμε να φέρουμε και επισκέπτες και να βοηθήσουμε στη άμεση δημιουργία νέων θέσεων εργασίας στην πόλη σας.
Ανακοίνωση – κάλεσμα Ryanair στον υπουργό Τουρισμού
Χθες το απόγευμα, η Ryanair απηύθυνε με ανακοίνωσή της δημόσιο κάλεσμα στον υπουργό Τουρισμού να ανταποκριθεί στα αιτήματά της.
Όπως αναφέρει η σχετική ανακοίνωση, η εταιρεία «επιβεβαίωσε εκ νέου την πρότασή της στο ελληνικό δημόσιο. που υποβλήθηκε με αποτέλεσμα η αεροπορική εταιρεία να διπλασιάσει τον αριθμό των επιβατών στα 10 m p.a. τα επόμενα 5 χρόνια, επιταχύνοντας την παράδοση του πρόσφατα ανακοινωθέντος Σχεδίου Τουρισμού της Ελληνικής Κυβέρνησης».
Η Ryanair γνωστοποίησε ότι παρουσίασε ήδη ένα «σχέδιο ταχείας ανάπτυξης στο Υπουργείο Τουρισμού» . Η πρόταση της Ryanair περιλαμβάνει επίσης δέσμευση για βάση αεροσκαφών στα αεροδρόμια της Ελλάδας, ιδιαίτερα στις περιοχές και τα νησιά.
Τα οφέλη θα είναι:
«•Διπλάσιος αριθμός επιβατών από 5m έως 10m τον χρόνο.
•Μείωση της εποχικότητας με πάνω από 2 εκατομμύρια επιβάτες τον χρόνο σε περιόδους εκτός αιχμής
•Αύξηση του περιφερειακού τουρισμού με ανάπτυξη στα περιφερειακά αεροδρόμια που επί του παρόντος δεν εξυπηρετούνται
•Δημιουργία 1 δισ. ευρώ επιπλέον έσοδα από τον τουρισμό για την ελληνική οικονομία
•Μεταφέροντας επισκέπτες όλο το χρόνο όπως έχει ήδη πετύχει η Ryanair στην Ιταλία, Ισπανία, Πορτογαλία, Κροατία, Κύπρο
•Δημιουργία 4.000 θέσεων εργασίας».
Η εταιρεία σημειώνει πως «δυστυχώς, καθώς δεν έλαβε καμία απάντηση σχετικά με την πρότασή της για ανάπτυξη, η Ryanair, η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία της Ευρώπης και η μόνη αεροπορική εταιρεία που θα αναπτύσσεται σε όλα τα επίπεδα για τα επόμενα 5 χρόνια, διέθεσε και τα 65 ολοκαίνουργια αεροσκάφη της 737 «Gamechanger» για Καλοκαίρι ’22 σε άλλες 15 χώρες εντός της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένων της Ιταλίας, της Πορτογαλίας και της Κροατίας μεταξύ άλλων. Αντί να αναπτύξει τα αεροσκάφη της στην Ελλάδα για το καλοκαίρι του ’22, η Ryanair και δυστυχώς δεν θα ξανανοίξει τη βάση της στη Ρόδο».
Η Ryanair καλεί «τώρα τον υπουργό Τουρισμού της Ελλάδας, Βασίλη Κικίλια, να ακολουθήσει το παράδειγμα άλλων ευρωπαϊκών χωρών, περιοχών και αεροδρομίων στην Ιταλία, την Ισπανία, την Κροατία, την Ιρλανδία και την Πορτογαλία, που έχουν εισαγάγει με επιτυχία κίνητρα ανάκαμψης του τουρισμού για να τονώσουν τον τουρισμό στις περιοχές τους. Αυτά τα προγράμματα έχουν αποδειχθεί ανεκτίμητα για την ανάκαμψη και την ανάπτυξη του τουρισμού, παρέχοντας χαμηλότερα τέλη αεροδρομίων για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της περιοχής και την προσέλκυση αεροπορικών εταιρειών, όπως η Ryanair, που σε αντάλλαγμα οδηγεί σε κίνηση, συνδεσιμότητα και θέσεις εργασίας. Η Ryanair, σε αντίθεση με τους τουριστικούς πράκτορες, παραδίδει εκατομμύρια ανεξάρτητους τουρίστες που συνεισφέρουν το 100% των δαπανών τους στην τοπική ελληνική οικονομία. Η Ryanair έχει μεταμορφώσει τις περιφερειακές τουριστικές βιομηχανίες στην Ισπανία, την Ιταλία, την Κροατία, την Πορτογαλία, αλλά δυστυχώς δεν μπόρεσε να προσφέρει αυτή την δυνατότητα στις ελληνικές περιοχές λόγω του αυξανόμενου κόστους πρόσβασης στα αεροδρόμια και των μηδενικών κινήτρων για πτήσεις σε περίοδο εκτός αιχμής».
Σύμφωνα με την αεροπορική εταιρεία, «οι χρεώσεις των ελληνικών αεροδρομίων έχουν αυξηθεί απίστευτα έως και 40% από το 2019, ενώ η ελληνική κυβέρνηση. συνεχίζει να χρεώνει τέλος ανάπτυξης αεροδρομίου 12 ευρώ, γεγονός που καθιστά την Ελλάδα μη ανταγωνιστική έναντι άλλων χωρών της Ε.Ε. Απλώς δεν υπάρχει κανένα κίνητρο για τη Ryanair ή άλλες αεροπορικές εταιρείες να πετούν στα ελληνικά νησιά και περιοχές εκτός της περιόδου αιχμής Ιουλίου και Αυγούστου. Αυτές οι αυξήσεις των τιμών των αεροδρομίων από τη FRAPORT, τους ιδιοκτήτες της πλειοψηφίας των ελληνικών αεροδρομίων, βλάπτουν την ελληνική τουριστική βιομηχανία αποθαρρύνοντας την πρόσβαση χαμηλού κόστους αεροπορικές εταιρίες στην Ελλάδα, έναν από τους καλύτερους και ποικιλόμορφους τουριστικούς προορισμούς στην Ευρώπη».
Η Ryanair δηλώνει πως «αναμένει απάντηση από την ελληνική κυβέρνηση σχετικά με την πρότασή της να διπλασιαστεί ο αριθμός των επιβατών από 5 σε 10 εκατομμύρια και να δημιουργηθούν 4.000 θέσεις εργασίας. Καθώς η Ευρώπη ξεπερνά την κρίση του Covid-19, η Ryanair είναι η μόνη αεροπορική εταιρεία στην Ευρώπη που προσθέτει χωρητικότητα σε σημαντικό όγκο με 720 νέα δρομολόγια, 15 νέες βάσεις και την παράδοση 65 αεροσκαφών “Gamechanger” για το καλοκαιρινό της πρόγραμμα “22”».
Mr. Ryanair is absolutely right here.
Υπάρχουν πολλοί λόγοι να μειωθεί η ανεργία και ένας από αυτούς είναι και η πρόταση του διευθύνον συμβούλου της “Ryanair.”
Τωρα στην Ελλάδα έχουμε δυστυχώς την νοοτροπία μόνοι μας να “σκοτώνουμε τα αλογα”.
Αν μιλάμε για
θέσεις εργασίας στις υπηρεσίες του αεροδρομίου, θέσεις εργασίας στα ξενοδοχεία, θέσεις εργασίας στα εμπορικά καταστήματα και εννοείται και σε άλλους τομείς που όλοι μας ηδιμονες & μη γνωρίζουν;
Αν για κάθε συνεργασία που επρόκειτο να κάνει η κυβέρνηση δια μέσου κάποιου υπουργείου & με κάποιους δήμους για τα Ελληνικά συμφέροντα μέσα στον Ελλαδικό μας χώρο πρέπει να μην έχουν τον πρώτο λόγο και για τα ελληνικά αεροδρόμια εν τούτοις πρέπει να έχει τον πρώτο λόγο η Fraport τότε και τα μεροκάματα των Ελλήνων θα πρέπει να επιβαρύνουν την Γερμανική εταιρεία και να ξεκινούν με τα ποσά που ξεκινούν στην Γερμανία.
Επίσης στο ενδεχόμενο μιας μη συνεργασίας με την την εταιρεία Ryanair από λόγο ασυμφωνίας της Fraport τότε θα πρέπει να έχει ο Δήμος & η κοινωνία να λαμβάνει τις ανάλογες αποζημιωσεις από την εν λόγο τουριστική χασούρα….
Αν αυτό δεν είναι εφικτό τότε….
Ας αφήσουν λοιπόν τους αρμοδίους για τόσο σοβαρές συνεργασίες να αναλογιστουν & κάτσουν σε ένα τραπέζι όλοι να βρουν αληθινές λύσεις για το καλό του ευρύτερου κοινού και της τοπικής κοινωνίας.
Πολύ ωραίο άρθρο μπράβο σας.
Είμαι χανιώτισσα που ζω στο εξωτερικο, βόρρεια Ευρώπη. Η κακή αεροπορική σύνδεση με τα Χανιά με το που λήγει η high season, είναι ένας μεγάλος λόγος που δεν τολμώ να πάω φθινόπωρο-χειμωνα-αρχες άνοιξης στην πατρίδα μου.
Χανιά, αναβαθμιστείτε, χάνετε εκατομμύρια τοπικού χρήματος (τουλάχιστον). Και δεν μιλάω για touristland ε;…
ik kan het hier helemaal mee eens zijn. De moderne toerist wil zelf kiezen met wie hij reist, waarheen hij reist en waar hij verblijft. En de lokale economie heeft steun van deze individuele reizigers hard nodig.