Την πρώτη πανελλήνια σκηνική παρουσίαση της όπερας του Βάγκνερ «Τριστάνος και Ιζόλδη», παρουσιάζει σε μια μεγαλειώδη παραγωγή, η Εθνική Λυρική Σκηνή, που θα πραγματοποιηθεί στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών στις 21 Ιανουαρίου και για τέσσερις μόνο παραστάσεις.
Οι νέες ημερομηνίες έχουν ήδη ανακοινωθεί, καθώς οι δύο πρώτες παραστάσεις της παραγωγής, μεταφέρθηκαν λόγω των Εθνικών Εκλογών. Οι νέες ημερομηνίες των παραστάσεων είναι: 21, 28, 31 Ιανουαρίου & 4 Φεβρουαρίου, ενώ οι θεατές που έχουν αγοράσει εισιτήρια για τις παραστάσεις της 23ης και 27ης Ιανουαρίου, θα ενημερωθούν τηλεφωνικά από τα ταμεία και θα τους δοθεί η δυνατότητα είτε να μεταφέρουν τα εισιτήρια τους, είτε να τα ακυρώσουν και να λάβουν τα χρήματα τους πίσω.
Η νέα παραγωγή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής αποτελεί την πρώτη της αναμέτρηση στην 75χρονη ιστορία της με το έργο ορόσημο της μουσικής ιστορίας, σε μια πλήρως σκηνοθετημένη μορφή από Έλληνα σκηνοθέτη, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά σε κλειστή αίθουσα και από ελληνικά μουσικά σύνολα υπό τη διεύθυνση Έλληνα αρχιμουσικού.
Την Ορχήστρα και τη Χορωδία της ΕΛΣ θα διευθύνει ο καλλιτεχνικός διευθυντής του οργανισμού, Μύρων Μιχαηλίδης, την σκηνοθεσία υπογράφει ο διεθνής Έλληνας της όπερας Γιάννης Κόκκος, ενώ πρωταγωνιστούν μονωδοί διεθνούς ακτινοβολίας.
Ο Τριστάνος και Ιζόλδη, «είναι ένα έργο υψηλής συναισθηματικής φόρτισης, καθώς με τις καινοτομίες της αρμονίας και τον πλούτο της γραφής του, άλλαξε δια παντός την ιστορία της μουσικής». Η σύνθεση του έργου ολοκληρώθηκε ανάμεσα στο 1857 και το 1859, ενώ η πρεμιέρα του δόθηκε στο Μόναχο το 1865. Ο Βάγκνερ το έγραψε επηρεαζόμενος από το έργο του σπουδαίου φιλοσόφου ‘Αρθουρ Σοπενχάουερ, αλλά και από την έντονα συναισθηματική του σχέση με την Ματθίλδη Βέζεντονκ.
Όπως σε όλα τα έργα του Ρίχαρντ Βάγκνερ, το κείμενο είναι του ίδιου και βασίζεται σε μύθο πιθανώς κελτικής προέλευσης. Η πλοκή αφορά τον έρωτα του ιππότη Τριστάνου για την ιρλανδή πριγκίπισσα Ιζόλδη, την οποία φέρνει ως νύφη στο θείο του βασιλιά Μάρκο της Κορνουάλης. Κατά το ταξίδι της επιστροφής στο πλοίο, με αφορμή ένα μαγικό ποτό, Τριστάνος και Ιζόλδη εξομολογούνται τον έρωτά τους. Στην Κορνουάλη, κατά την απουσία του βασιλιά σε κυνήγι, συναντιούνται ερωτικά. Ο Μάρκος τους βρίσκει μαζί και σε συμπλοκή που ακολουθεί ο Τριστάνος τραυματίζεται θανάσιμα. Μεταφέρεται στον πύργο του στη Βρετάνη, όπου παραληρεί. Όταν η Ιζόλδη φτάνει κοντά του είναι πια αργά: ο Τριστάνος ξεψυχά στα χέρια της και εκείνη τον ακολουθεί καθώς οραματίζεται την παντοτινή ένωση μαζί του.
Ο διακεκριμένος Έλληνας σκηνοθέτης – σκηνογράφος Γιάννης Κόκκος με έδρα του το Παρίσι, ο οποίος υπογράφει τη σκηνοθεσία, τα σκηνικά και τα κοστούμια, σημειώνει: «Σε όλα τα έργα του παρελθόντος τίθεται η προβληματική των τριών χρόνων: της εποχής στην οποία ο συνθέτης/λιμπρετίστας τοποθετεί τη δράση, της εποχής στην οποία γράφηκε ή συντέθηκε το έργο μαζί με το ιστορικό της υπόβαθρο και, τέλος, της δικής μας εποχής, στην οποία υποδεχόμαστε το έργο. Πάνω στη σκηνή οι τρεις εποχές πρέπει να μπορούν να συνυπάρχουν μέσα από μία μορφή που θα εφευρεθεί. Εάν ευνοήσει κανείς μία όψη σε σχέση με τις άλλες δύο, περιορίζει την πρόσληψη του έργου. Επιχειρώ να ενώσω τα στοιχεία αυτά, προκειμένου να δημιουργηθεί μία αισθητική αποτελούμενη από τα τρία στοιχεία χρόνου στο πλαίσιο μιας μορφής, η οποία εκπλήσσει και ταυτόχρονα είναι προφανής».
Τους πρωταγωνιστικούς ρόλους, οι οποίοι θεωρούνται από τους πιο απαιτητικούς και δύσκολους του ρεπερτορίου, ερμηνεύουν διεθνώς αναγνωρισμένοι μονωδοί.
Ο Γερμανός τενόρος Τόρστεν Κερλ, ο οποίος θα ερμηνεύσει τον ρόλο του Τριστάνου, έχει σημειώσει μια λαμπρή πορεία στα σημαντικότερα λυρικά θέατρα του κόσμου και θεωρείται ως ο πιο περιζήτητος «ηρωικός τενόρος» διεθνώς.
Στον ρόλο της Ιζόλδης η κορυφαία Δανέζα σοπράνο Αν Πέτερσεν, η οποία έχει εισπράξει τις αποθεωτικές κριτικές του διεθνή τύπου ως «ιδανική Ιζόλδη». Η θεαματική της πορεία περιλαμβάνει επιτυχημένες εμφανίσεις σε σπουδαία λυρικά θέατρα όπως η Σκάλα του Μιλάνου, η Βασιλική Όπερα του Λονδίνου, η Όπερα του Παρισιού κ.ά.
Ο Γερμανός μπάσος Ράινχαρτ Χάγκεν θα ενσαρκώσει τον βασιλιά Μάρκο, ο βαρύτονος Μίχαελ Φιρ τον Κούρβεναλ, ενώ η Σουηδή δραματική υψίφωνος Καταρίνα Νταλάιμαν -άλλοτε διάσημη Ιζόλδη- εμφανίζεται ως Μπρανγκένε.
Το έργο πρωτοπαρουσιάστηκε στο Βασιλικό Αυλικό και Εθνικό Θέατρο του Μονάχου στις 10 Ιουνίου 1865. Στην Ελλάδα παραστάθηκε για πρώτη φορά πλήρες στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών τον Σεπτέμβριο του 1983 από την Γερμανική Κρατική Όπερα του (Ανατολικού τότε) Βερολίνου υπό την διεύθυνση του Ότμαρ Σουίτνερ σε σκηνοθεσία του Έρχαρντ Φίσερ. Τον Οκτώβριο του 1995 το έργο παρουσιάστηκε σε συναυλιακή μορφή στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών από τη Φιλαρμονική Ορχήστρα της Γαλλικής Ραδιοφωνίας υπό τον Μάρεκ Γιανόφσκι.
Οι τιμές των εισιτηρίων κυμαίνονται από 15 ευρώ (παιδικό- φοιτητικό), έως 80 ευρώ.
Το κοινό μπορεί να προμηθεύεται τα εισιτήριά του από ταμεία του Θεάτρου Ολύμπια (Ακαδημίας 59-61), τα ταμεία του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών (Βασ. Σοφίας & Κόκκαλη), τα εκδοτήρια του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών (Ομήρου 8), τηλεφωνικά στο 210 7282333 και μέσω ίντερνετ από τις διευθύνσεις www.nationalopera.gr και www.megaron.gr.