Η Κομισιόν αποφάσισε να καταχωρίσει μια Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία Πολιτών (ΕΠΠ) με τίτλο “Πρωτοβουλία της κοινωνίας των πολιτών για την απαγόρευση των πρακτικών μαζικής βιομετρικής παρακολούθησης”.
Πολλές από τις μεθόδους παρακολούθησης με χρήση βιομετρικών δεδομένων σχετίζονται ακόμη και με την βιομετρική παρακολούθηση χρόνου εργασίας υπαλλήλων δακτυλικών αποτυπωμάτων, ενώ μέχρι και τατουάζ βιομετρικής παρακολούθησης τελειοποιήθηκε πριν από περίπου 3 χρόνια στις Η.Π.Α.
Καμπάνια για την απαγόρευση της βιομετρικής παρακολούθησης
Τουλάχιστον εννέα οργανώσεις της κοινωνίας πολιτών από την Ευρώπη εγκαινίασαν πρόσφατα την την καμπάνια «ReclaimYourFace», η οποία αποσκοπεί στην απαγόρευση της μαζικής βιομετρικής παρακολούθησης, έχοντας ως βασικό πρόταγμα «τη δημιουργία ενός δημόσιου διαλόγου με διαυγείς διαδικασίες για τη χρήση βιομετρικών δεδομένων, ο οποίος θα αφορά τις προκλήσεις που ανακύπτουν σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο από τη χρήση των τεχνολογιών αναγνώρισης προσώπου σε δημόσιους χώρους Ευρωπαϊκών Κρατών».
Όπως σημειώνεται στην σχετική ανακοίνωση «περισσότερα από 15 Ευρωπαϊκά Κράτη έχουν ήδη πειραματιστεί με τη χρήση τεχνολογιών ανάλυσης βιομετρικών δεδομένων σε δημόσιους χώρους, δυστυχώς κρυφά και χωρίς διαυγείς διαδικασίες.
Γι’ αυτό το λόγο οι οργανώσεις Homo Digitalis (Ελλάδα), Hermes Center (Ιταλία), Bits of Freedom (Ολλανδία), Iuridicum Remedium (Τσεχία), SHARE Foundation (Σερβία), Chaos Computer Club (Γερμανία), Access Now, Article 19, EDRi και Privacy International ενώνουν τις δυνάμεις τους και καλούν τις αρχές σε εθνικό & τοπικό επίπεδο να δρουν με διαύγεια σχετικά με την ανάπτυξη και τη χρήση επιβλαβών βιομετρικών τεχνολογιών στους δημόσιους χώρους, τους δρόμους και τις γειτονιές».
Πιλοτική εφαρμογή στο Ευρωπαϊκό κοινοβούλιο
Σε εφαρμογή πάντως δοκιμαστικά από το Δεκέμβρη, και για δύο μήνες, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έθεσε σε λειτουργία ένα καινούριο σύστημα βιομετρικής παρακολούθησης της προσέλευσης των βουλευτών. Το εν λόγω σύστημα εγκρίθηκε από το Γραφείο του Ευρωκοινοβουλίου, που συναποτελείται από βουλευτές διαφορετικών ομάδων κομμάτων και θα καταγράφει την προσέλευση των ευρωβουλευτών στις συνεδριάσεις μέσω ενός βιομετρικού συστήματος δεδομένων που θα ταυτοποιεί το δακτυλικό τους αποτύπωμα. Ταυτόχρονα, θα τους παρέχει κατευθείαν ηλεκτρονικά την ημερήσια άδεια εισόδου.
Οι διοργανωτές της Ευρωπαικής Πωτοβουλίας Πολιτών παροτρύνουν την Κομισιόν να προτείνει μια νομική πράξη για τον μόνιμο τερματισμό των αυθαίρετων και χωρίς διακρίσεις χρήσεων βιομετρικών στοιχείων με τρόπους που μπορούν να οδηγήσουν σε μαζική παρακολούθηση ή οποιαδήποτε αθέμιτη παρέμβαση στα θεμελιώδη δικαιώματα.
Η Επιτροπή θεωρεί ότι η ΕΠΠ είναι παραδεκτή από νομικής άποψης, καθώς πληροί τις αναγκαίες προϋποθέσεις και, κατά συνέπεια, αποφάσισε να την καταχωρίσει. Η Επιτροπή δεν εξέτασε σε αυτό το στάδιο την ουσία της πρωτοβουλίας.
Επόμενα βήματα
Ύστερα από τη καταχώριση της ΕΠΠ, οι διοργανωτές μπορούν να ξεκινήσουν, μέσα στους επόμενους 6 μήνες, τη διαδικασία συλλογής υπογραφών υποστήριξης. Εάν η πρωτοβουλία συγκεντρώσει, μέσα σε ένα έτος, 1 εκατομμύριο δηλώσεις υποστήριξης από τουλάχιστον 7 διαφορετικά κράτη μέλη, η Κομισιόν θα πρέπει να αντιδράσει εντός 6 μηνών. Η Επιτροπή μπορεί να αποφασίσει είτε να δώσει συνέχεια στο αίτημα είτε όχι. Και στις δύο περιπτώσεις, θα πρέπει να αιτιολογήσει το σκεπτικό της.
Ιστορικό
Η ευρωπαϊκή πρωτοβουλία πολιτών θεσπίστηκε με τη Συνθήκη της Λισαβόνας ως ένα μέσο για να μπορούν οι πολίτες να συμβάλλουν στη διαμόρφωση της ατζέντας της ΕΕ. Άρχισε να εφαρμόζεται επισήμως τον Απρίλιο του 2012.
Αφού καταχωριστεί επίσημα, μια Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία Πολιτών επιτρέπει σε 1 εκατομμύριο πολίτες από τουλάχιστον το ένα τέταρτο των κρατών μελών της ΕΕ να ζητήσουν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να υποβάλει πρόταση για νομική πράξη σε τομείς στους οποίους έχει τη σχετική αρμοδιότητα.
Οι προϋποθέσεις παραδεκτού είναι οι εξής:
1) η προτεινόμενη δράση δεν βρίσκεται καταφανώς εκτός του πλαισίου των αρμοδιοτήτων της Επιτροπής δυνάμει των οποίων μπορεί να υποβάλει πρόταση για την έκδοση νομικής πράξης,
2) δεν είναι κατάφωρα καταχρηστική, επιπόλαιη ή κακόβουλη και
3) δεν αντίκειται με προφανή τρόπο στις αξίες της Ένωσης.
Από την έναρξη της ΕΠΠ, η Επιτροπή έχει καταχωρίσει συνολικά 76 πρωτοβουλίες πολιτών και έχει απορρίψει 26 επειδή δεν πληρούσαν τις προϋποθέσεις
Το σύστημα συγκέντρωσης της Επιτροπής
Η Επιτροπή διαθέτει ένα κεντρικό σύστημα για τη συγκέντρωση δηλώσεων υποστήριξης.
Αυτό παρουσιάζει διάφορα πλεονεκτήματα, όπως:
• ελαχιστοποιεί την προετοιμασία
• παρέχεται δωρεάν
• δεν απαιτείται έγκριση (το σύστημα πληροί ήδη τα τεχνικά πρότυπα και τα πρότυπα ασφαλείας – για να χρησιμοποιηθεί πρέπει απλά να υπογραφεί συμφωνία με την Κομισιόν)
• η ρύθμισή του γίνεται γρήγορα (για να χρησιμοποιηθεί το σύστημα, αρκεί να ενημερωθεί η Επιτροπή, μέσω του λογαριασμού διοργανωτή, 10 εργάσιμες ημέρες πριν από την έναρξη της συγκέντρωσης δηλώσεων
• σε ορισμένες χώρες, οι υποστηρικτές της πρωτοβουλίας σας μπορούν να κάνουν χρήση της ηλεκτρονικής ταυτοποίησης για να υπογράψουν
• το σύστημα είναι πλήρως προσβάσιμο για άτομα με αναπηρία
• Το σύστημα μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί το σύστημα για την συλλογή ηλεκτροκινών διευθύνσεων υποστηρικτών (για συνεχή επικοινωνία μαζί τους σχετικά με την πρωτοβουλία).
Διαβάστε εδώ πως υλοποιείται “κρυφά και χωρίς διαυγείς διαδικασίες” η τεχνολογική υποδομή για βιομετρική παρακολούθηση μέσω καμερών επιτήρησης στα Χανιά και σε όλη την Ελλάδα:
ΟΧΙ στο “Step to Smart” βιντεοεπιτήρηση στην Ελλάδα
Η διαμόρφωση των συνθηκών της βιντεοεπιτήρησης του υπαίθριου δημόσιου χώρου στην Ελλάδα κατά τα επόμενα χρόνια, είναι απόλυτα συνυφασμένη με την πιλοτική ανάπτυξη εφαρμογών και δράσεων “έξυπνων πόλεων” στον πρώτο δήμο της Ελλάδας που πρόκειται να μετασχηματιστεί σε “Smart City”, του Δήμου Χανίων. Λόγω της συμμετοχής του στο αντίστοιχο πλαίσιο του Προγράμματος Συνεργασίας INTERREG V-A “Ελλάδα–Κύπρος 2014–2020”, πρόκειται να αποτελέσει το πρότυπο βάσει του οποίου θα επέλθει ομοίως ο ψηφιακός μετασχηματισμός όλων των πόλεων της Ελλάδας σε “Smart Cities”.
Μετά τη 2η Ημερίδα που διεξήχθη στις 24 Φεβρουαρίου 2020 στα Χανιά και αφορούσε την υλοποίηση στο Δήμο Χανίων του ευρωπαϊκού έργου (Πράξης) “Smart Cities” στο πλαίσιο του αναφερόμενου Προγράμματος, ανέφερα ότι υπάρχουν “υποψίες”. Πλέον, μετά και την 3η Ημερίδα η οποία διεξήχθη διαδικτυακά στις 4 Δεκεμβρίου 2020 στα Χανιά αντίστοιχα για το ευρωπαϊκό έργο (Πράξη) Step2Smart του ιδίου Προγράμματος και στην οποία έμειναν ουσιαστικά αναπάντητα ακόμη και από το Δήμαρχο Χανίων τα σχετικά ερωτήματα, είναι εμφανής δημόσια η ύπαρξη “κρυφής ατζέντας” όσον αφορά την εγκατάσταση και λειτουργία καμερών ασφαλείας με εμβέλεια λήψης εικόνας από υπαίθριο δημόσιο χώρο σε πολλαπλά σημεία της πόλης των Χανίων από τη Δημοτική Αρχή του Δήμου Χανίων, ως λέγεται τώρα για τη ρύθμιση της κυκλοφορίας.
Είναι γνωστό ότι είναι υπόθεση δευτερολέπτων η εγκατάσταση λογισμικού αναγνώρισης οχημάτων/πεζών στα συστήματα ελέγχου των καμερών ασφαλείας όταν οι ψηφιακές IP κάμερες είναι ήδη εγκατεστημένες και λειτουργούν. Ακόμη και η συμμετέχουσα στην 3η Ημερίδα Αντιδήμαρχος του Δήμου Κω που είναι αρμόδια για τις εκεί εφαρμογές “Smart Cities” δήλωσε δημόσια ότι δεν γνωρίζει τι είναι το “Public Safety”, μια εφαρμογή που περιλαμβάνει την ευρεία εγκατάσταση καμερών ασφαλείας με τεχνολογία Αναγνώρισης Προσώπου, δηλαδή την αναγνώριση κάθε ανθρώπου από τις μοναδικές αποστάσεις συγκεκριμένων σημείων κάθε προσώπου μέσω αλγόριθμων Τεχνητής Νοημοσύνης.
Η ιδιαίτερη βαρύτητα του Δήμου Χανίων στη διαμόρφωση των συνθηκών της βιντεοεπιτήρησης στη χώρα μας, υποχρεωτικά φέρνει στο προσκήνιο κάποια στοιχεία άγνωστα μέχρι σήμερα στο ευρύ κοινό. Όπως, το ότι για την Αρχειοθέτηση της υπόθεσης των εξωτερικών καμερών ασφαλείας σε Δημόσια Σχολεία των Χανίων χρειάστηκε η αυτοκατάργηση της ανεξάρτητης Αρχής για τα προσωπικά δεδομένα (ΑΠΔΠΧ), αφού η Αρχειοθέτηση που έγινε χωρίς να υπάρξει απόφαση για τη νομιμότητα ή όχι των καμερών αυτών (αποφ. αρ. 21/2019) βασίστηκε στην απόκρυψη του γεγονότος ότι ο Καταγγέλλων – ο γράφων – είναι δημότης Χανίων, προκειμένου να μην τεκμηριώνεται “έννομο συμφέρον”. Η παρούσα Δημοτική Αρχή του Δήμου Χανίων αποδέχθηκε ανεπιφύλακτα και ανέλεγκτα την Αρχειοθέτηση, με δεδομένο το ότι ο νυν Δήμαρχος Χανίων σχετίζεται με την εγκατάσταση εξωτερικών καμερών ασφαλείας σε διψήφιου αριθμού Σχολεία των Χανίων λόγω αρμοδιότητας ως ο τότε θεματικός Αντιπεριφερειάρχης Παιδείας της Περιφέρειας Κρήτης. Ο ίδιος αρνείται να απαντήσει στα σχετικά εγγράφως υποβαλλόμενα κατ’ επανάληψη Αιτήματα προς το Δήμο Χανίων. Θα’ λεγε κανείς να επέμβει ο Εισαγγελέας, αλλά ο Εισαγγελέας που αποφάσισε ομοίως την Αρχειοθέτηση (Δικ. Ε18-7) είναι ακόμη υπό σχετικό έλεγχο κατόπιν της παρέμβασης του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου.
Μετά τις Αρχειοθετήσεις των υποθέσεων των εξωτερικών καμερών ασφαλείας σε δημοτικά κτήρια των Χανίων (βλ. Δημόσια Σχολεία, Δημοτικό Θέατρο “Δ. Βλησίδης”, Βίλα Κούνδουρου κ.α.), εφόσον ακολουθήσει και η εγκατάσταση καμερών σε οδικούς κόμβους και οδούς, θα ελέγχεται ψηφιακά σε ιδιαίτερα μεγάλο ποσοστό ο δημόσιος χώρος στο Δήμο Χανίων. Είναι δηλαδή σε εκκρεμότητα το ενδεχόμενο της ύπαρξης στα Χανιά ενός βασισμένου στην ΤΝ συστήματος ευρείας παρακολούθησης μέσω καμερών ασφαλείας με τεχνολογία Αναγνώρισης Προσώπου, με αιτιολογήσεις όπως “για τον έλεγχο τήρησης της Καραντίνας” ως ήδη γίνεται στην Κίνα και τη Ρωσία. Οι δημότες των Χανίων δεν αποδέχονται και δεν επιτρέπουν μια ενδεχόμενη τέτοια εξέλιξη. Ο Δήμαρχος Χανίων καλείται και πάλι δημόσια να δώσει σχετικές εξηγήσεις.