Δυο γυναίκες,
δυο θεές
Ρέα Γαλανάκη
Εκδόσεις: Καστανιώτη
Με αφορμή το γλυπτό του Χαλεπά “Αθηνά βοσκοπούλα”, η πρώτη νουβέλα εστιάζεται στα 28 χρόνια που έζησε ο Χαλεπάς στην Τήνο, μετά το φρενοκομείο της Κέρκυρας και μέχρι να επιστρέψει στην Αθήνα, αναγνωρισμένος για δεύτερη φορά. Στο διάστημα αυτό, που ο θάνατος της μάνας μοίρασε στα δυο, ο Χαλεπάς δούλευε και ως βοσκός. Ποια ήταν η θυελλώδης σχέση με τη μάνα, πώς διασταυρώνονταν πρόσωπα και χρόνοι εντός του, είναι κάποια από τα αινίγματα που θίγονται.
Το ερωτικό πάθος της Αριάδνης για τον ξένο κι εχθρό στη μινωική Κνωσό Θησέα εξιστορείται στη δεύτερη νουβέλα. Η αφήγηση διαφέρει από τον μύθο που μας παρέδωσε η ελληνική αρχαιότητα. Όχι μόνον επειδή παίρνει τον λόγο μια γυναίκα, αλλά κι επειδή δίπλα στην ερωτευμένη κόρη αναδύεται το κύρος μιας πριγκίπισσας, ιέρειας και θεάς. Ωσάν να έπρεπε να κάνουν τα πράγματα τον μοιραίο, τον τελετουργικό τους κύκλο, ακόμη και σε έναν κόσμο που έφθινε καθώς αναδυόταν ο καινούργιος.
Στο Επίμετρο του βιβλίου η συγγραφέας παραθέτει τη βιωματική της σχέση με τις παραπάνω νουβέλες, που, ως όφειλαν, διαφέρουν αναμεταξύ τους σε πολλά.
Οσο πιο δυνατά
με έδερνε, τόσο
πιο δυνατά
του τραγουδούσα
Χ. Α. Χωμενίδης
Εκδόσεις: Πατάκη
Εάν έγραφα µια ελληνική κωµωδία, θα έβαζα κάποιον φανατικό ιδεολόγο -αδιάφορο ποιανής ιδεολογίας- να επιχειρεί να εκφωνήσει λόγο σε παραλία. Ένας αέρας κυκλαδίτικος να καλύπτει τη φωνή του και να του παίρνει τα χαρτιά, ένα κύµα να τον µουσκεύει, ένα µισόγυµνοκορµί να τον ανταγωνίζεται θρασύτατα. Θα τον έβαζα να µουλαρώνει και να τελειώνει τον λόγο του µε τη φράση: “Θα Ξαναγυρίσουµε και θα Τρέµει η Γης!”. Κι έπειτα ένα σµήνος γλάρων -σαν χορωδία αγγέλων ή τραγοπόδαρων σατύρων- να τον ειρωνεύεται γαβγίζοντας.
Το ελληνικό καλοκαίρι περιέχει τα πάντα. Δίνει λογαριασµό µονάχα στον εαυτό του”.
Μέσα από κείµενα µικρότερα και µεγαλύτερα, επίκαιρα αλλά όχι επικαιρικά, που σκιαγραφούν όψεις της πραγµατικότητας ή απογειώνονται προς τη µυθοπλασία, µε θρύψαλα, αναµµένα κάρβουνα και βότσαλα, ο Χρήστος Χωµενίδης αποπειράται µία πρώτη αυτοβιογραφία. Όχι δική του. Όλων µας.
Ερωτικές ιστορίες από χήρες Punjabi
Balli Kaur Jazwal
Μετάφραση: Λένα Ταχμαζίδου
Εκδόσεις: Αιώρα
Η νεαρή Νίκι ζει στο κοσμοπολίτικο δυτικό Λονδίνο και δουλεύει σε μια παμπ. Είναι κόρη Ινδών μεταναστών και έχει περάσει το μεγαλύτερο μέρος της ζωής της προσπαθώντας να αποστασιοποιηθεί από την παραδοσιακή κοινότητα των Σιχ, επιλέγοντας έναν πιο ανεξάρτητο -βλέπε, δυτικό- τρόπο ζωής. Εγκαταλείπει τη Νομική και πιάνει δουλειά ως εισηγήτρια σ’ ένα εργαστήρι δημιουργικής γραφής που οργανώνει το πολιτιστικό κέντρο της ινδικής κοινότητας του Λονδίνου. Το εργαστήρι απευθύνεται σε χήρες από το Παντζάμπ της Ινδίας.
Πολύ γρήγορα η Νίκι διαπιστώνει ότι κάτω από τις μαντίλες των γυναικών κρύβεται μια αναβλύζουσα πηγή αναμνήσεων και φαντασιώσεων. Λαχταρώντας να απελευθερώσει αυτές τις σεμνές γυναίκες, τις βοηθάει να καταγράψουν τις ανείπωτες ιστορίες τους και να εκφράσουν τη δημιουργικότητά τους. Σταδιακά το μάθημα μετατρέπεται σε αφήγηση σκανδαλιστικών ερωτικών ιστοριών. Ωστόσο, εντελώς απρόσμενα, οι αφηγήσεις των γυναικών αποκαλύπτουν τις σοκαριστικές λεπτομέρειες του θανάτου μιας νέας γυναίκας και απειλούν να ξεσκεπάσουν ένα σκάνδαλο που πολλοί επιθυμούν να παραμείνει θαμμένο.
Οταν η βία πλησιάζει
Malcolm Mackay
Μετάφραση: Αλκηστις Τριμπέρη
Εκδόσεις: Πόλις
Είσαι ένας ευσυνείδητος επαγγελματίας δολοφόνος. Ο καλύτερος στον χώρο. Προετοιμάζεσαι σχολαστικά και εκτελείς άψογα κάθε συμβόλαιο θανάτου. Ωστόσο κάποτε φτάνει η στιγμή που η μοναχική ζωή του εκτελεστή γίνεται αβάσταχτη. Έτσι ο Κάλουμ ΜακΛίν, ο εκτελεστής που πρωταγωνιστεί στην Τριλογία της Γλασκώβης, προετοιμάζει την αποχώρησή του κρυφά από τους εργοδότες του, με την ίδια σχολαστικότητα που προετοίμαζε τα χτυπήματά του.
Γύρω του μαίνεται ένας σιωπηλός, θανάσιμος πόλεμος. Οι μεγαλύτερες εγκληματικές οργανώσεις της Γλασκώβης συγκρούονται για την επικράτησή τους στον χώρο του υποκόσμου: μπράβοι, πλαστογράφοι, τοκογλύφοι, έμποροι ναρκωτικών, διεφθαρμένοι αστυνομικοί, αδίστακτες γυναίκες, πρόσωπα βίαια, κινούνται στη σκιά, έτοιμα να εξοντώσουν οποιονδήποτε στέκεται εμπόδιο στις φιλοδοξίες τους. Μακιαβελικά σχέδια και μηχανορραφίες συσκοτίζουν τις έρευνες της αστυνομίας. Όμως ο επιθεωρητής Φίσερ θα αξιοποιήσει τα στοιχεία που του δίνει μια αναπάντεχη ομολογία. Και ίσως αυτή τη φορά είναι η σειρά του να νικήσει…