Οσα χάσαμε στις φλόγες
Mariana Enriquez
Μετάφραση: Χριστίνα Θεοδωροπούλου
Εκδόσεις: Πατάκη
Ο κόσμος της Μαριάνα Ενρίκες δεν είναι κατ’ ανάγκην ο δικός μας, αρκούν όμως μερικές φράσεις για ν’ αρχίσεις να τον βαδίζεις, να τον ανασαίνεις και να μην τον ξεχάσεις ποτέ χάρη σε μια μοναδική συνταρακτική ζωντάνια. Οι αυτοαποκαλούμενες “Φλεγόμενες Γυναίκες”, που διαμαρτύρονται ενάντια σε μια ακραία μορφή οικογενειακής βίας· η μαθήτρια που ξεριζώνει τα νύχια και τις βλεφαρίδες της με τη βοήθεια της συμμαθήτριάς της· τρεις φίλες που κάνουν χρήση ουσιών δίνοντας όρκους αιώνιας φιλίας στα χρόνια των επιβεβλημένων από την κυβέρνηση της Αργεντινής διακοπών ρεύματος· ο κατ’ εξακολούθηση δολοφόνος Πετίσο Ορεχούδο, μόλις εννέα ετών· hikikomori, μαύρη μαγεία, ζήλια, συναισθηματική απάθεια, δεισιδαιμονίες της υπαίθρου, εγκαταλειμμένα ή στοιχειωμένα κτίρια… Στις δώδεκα ιστορίες του βιβλίου ο αναγνώστης ξεχνάει αυτά που γνωρίζει και παρακολουθεί από κοντά τις αιφνίδιες ανατροπές και τις έρευνες για πτώματα που εξαφανίζονται ή επανεμφανίζονται την πιο απρόσμενη στιγμή… Οι ήρωές της -η κοινωνική λειτουργός, η εισαγγελέας ή ο ξεναγός-, όλοι τους παλεύουν για να υπερασπιστούν πλάσματα κοινωνικώς αόρατα, διερευνώντας έτσι το βάρος της ενοχής, τη συμπόνια, την απανθρωπιά, τις δυσκολίες της συμβίωσης και έναν τρόμο βαθύ και αληθινό.
Η Μαριάνα Ενρίκες είναι μια από τις πιο θαρραλέες και εντυπωσιακές αφηγηματικές φωνές της εποχής μας.
No Problem Manager
Γιάννης Μπούζας
Εκδόσεις: Κέδρος
Ο Χάρης, άνθρωπος μετριοπαθής και αλτρουιστής, με αίσθηση του χιούμορ, κέρδιζε γρήγορα τη συμπάθεια και τον σεβασμό της παρέας. Παντρεμένος με τη Δανέζα Κάλι, είχε αποκτήσει δύο παιδιά. Εργαζόταν στον ευρύτερο δημόσιο τομέα μέχρι τη στιγμή που όλα ανατράπηκαν. Εξαιτίας των μεταρρυθμίσεων που επιβλήθηκαν στη χώρα, έχασε τη δουλειά του, με αποτέλεσμα να αναθεωρήσει πολλές από τις απόψεις του. Η αγωνία και το άγχος για την επιβίωση έφεραν το δίλημμα: να φύγει στο εξωτερικό ή να μετακομίσει στη γενέτειρά του, στα Ιωάννινα.
Και τότε του ήρθε μια πρωτότυπη ιδέα. Επινόησε τον No Problem Manager, που έδινε λύσεις σε αναποφάσιστους. Έτσι άρχισε να κερδίζει χρήματα και να ανακαλύπτει νέες πτυχές του εαυτού του. Ωστόσο, ο καθημερινός αγώνας τον οδήγησε να παραμελήσει την οικογένειά του. Ύστερα από έναν χρόνο σκληρής δουλειάς βρέθηκε αντιμέτωπος με ένα καινούργιο δίλημμα· για άλλη μια φορά μπροστά σε μια απόφαση ζωής.
Για την Ιζαμπέλ
Ενα μάνταλα
Αντόνιο Ταμπούκι
Μετάφραση: Σταύρος Παπασταύρου
Εκδόσεις: Αγρα
Πώς να χαρακτηρίσει κανείς μια ιστορία σαν αυτή; Εκ πρώτης όψεως θα μπορούσε να μοιάζει με φανταστικό μυθιστόρημα, ίσως όμως να ξεφεύγει από κάθε πιθανό προσδιορισμό. Ο Ταμπούκι έβαλε ως υπότιτλο “Ενα μάνταλα”· όμως, αν κοιτάξουμε καλύτερα, με κριτήρια εντελώς ανατολίτικα, θα δούμε πως πρόκειται τελικά για μια αναζήτηση, για μια έρευνα που φαίνεται σα να διεξάγεται από κάποιον μεταφυσικό Φίλιπ Μάρλοου. Ωστόσο, με τη μεταφυσική, σε αυτή τη σπασμωδική και περιπλανώμενη έρευνα, συνταιριάζεται μια εντελώς γήινη άποψη της ζωής: γεύσεις, μυρωδιές, τόποι, πόλεις, φωτογραφίες που συνδέονται με τον κόσμο της φαντασίας μας, με τα όνειρά μας, αλλά και με την καθημερινή μας εμπειρία. Τότε, λοιπόν; Στο σημείωμά του ο Ταμπούκι μάς προτρέπει να σκεφτούμε έναν μοναχό ντυμένο στα κόκκινα, τον Χαίλντερλιν και κάποιο ναπολιτάνικο τραγούδι. Ετερόκλητα συστατικά, θα μπορούσε να πει κάποιος. Ίσως όμως είναι καλύτερα να μην ψάχνουμε για συνάφεια σε ένα από τα πιο εκκεντρικά και προφητικά μυθιστορήματα που μας έχει χαρίσει ποτέ η ιταλική λογοτεχνία. Ένα μυθιστόρημα που κυκλοφόρησε μετά τον θάνατο του μεγάλου συγγραφέα.
Νίκος Καββαδίας,
Ο αρμενιστής ποιητής
Νίκος Καββαδίας
Συνεντεύξεις, αλληλογραφία, ανέκδοτο και άγνωστο έργο, μαρτυρίες, ο ναυτικός του φάκελος, τα καράβια
Επιμέλεια: Μιχάλης Γελάσης
Εκδόσεις: Αγρα
Νέα σημαντικά στοιχεία για τον Νίκο Καββαδία έρχονται στην επιφάνεια σαραντατέσσερα χρόνια μετά τον θάνατό του.
Ύστερα από πολύχρονη έρευνα του δημοσιογράφου και μελετητή Μιχάλη Γελασάκη, παρουσιάζεται ένας τόμος με ανέκδοτο και αθησαύριστο έργο, άγνωστες συνεντεύξεις του ποιητή, τον ναυτικό του φάκελο, τα καράβια που ταξίδεψε, ανέκδοτη αλληλογραφία, σπάνιες μαρτυρίες, αδημοσίευτες φωτογραφίες, τη σχέση του με τον Γιώργο Σεφέρη και άλλα ευρήματα με επεξηγηματικά κείμενα, υποσημειώσεις, λεζάντες και παραπομπές.
Η έκδοση αυτή επαναπροσδιορίζει την ανάγνωση και τη μελέτη γύρω από τον “Ιδανικό κι ανάξιο εραστή, των μακρυσμένων θαλασσών και των γαλάζιων πόντων”, ο οποίος παραμένει ένας από τους δημοφιλέστερους και πιο διαβασμένους Έλληνες ποιητές.
Ο μυστηριώδης ανθρωπογεωγραφικός κόσμος του Κόλια, όπως τον έλεγαν οι φίλοι, γίνεται ακόμα πιο συναρπαστικός, με σταθερό φόντο τις ατελείωτες ώρες μοναξιάς “στην πλάτη της θαλάσσης”, όπου μόνη συντροφιά ήταν ο ήχος των μορσικών σημάτων.