“Σκοντάφτοντας σε ανοιχτά σύνορα”
Κώστας Κατσουλάρης – Δημοσθένης Κούρτοβικ
Δοκίμιο
Εκδόσεις: Πατάκης
Ενώ τα ενδοευρωπαϊκά σύνορα γίνονται ολοένα πιο ανοιχτά, οι Έλληνες πνευματικοί δημιουργοί μοιάζει να προσκρούουν σε αόρατα εμπόδια, όταν κάνουν το βήμα πέρα από την ελληνική επικράτεια. Ιδιαίτερα η λογοτεχνία της χώρας μας δυσκολεύεται να βρει απήχηση στο εξωτερικό, κάτι που δεν ισχύει για τη λογοτεχνία πολλών άλλων μικρών ή σχετικά μικρών χωρών. Γιατί συμβαίνει αυτό; Με αφετηρία αυτό το ερώτημα, ο Κώστας Κατσουλάρης και ο Δημοσθένης Κούρτοβικ ξετυλίγουν μια μακρά συζήτηση γύρω από τον ελληνικό «εξαιρετισμό», την ελληνική ταυτότητα, τις ιδιομορφίες της λογοτεχνίας μας, τις παθογένειες της κριτικής, τις διεθνείς πολιτισμικές τάσεις, την ελληνική γυναικεία λογοτεχνία και πολλά άλλα, προσεγγίζοντας αυτά τα ζητήματα με πρωτότυπες απόψεις, αλλά χωρίς δογματικές αγκυλώσεις. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)
“Ιστορία της Ευρώπης”
Rohit Majumdar
Ιστορία
Μετφρ: Στέφανος Παπαγεωργίου
Εκδόσεις: Παπαζήσης
Επίτομη Ιστορία της Ευρώπης μέσα από τον φακό της Οικονομίας, της Τεχνολογίας, της Πληροφόρησης και του Πολέμου.
Η Ιστορία της Ευρώπης προσφέρει τη δυνατότητα σε σπουδαστές, καθηγητές και λάτρεις της Ιστορίας να παρακολουθήσουν τη γένεση της Σύγχρονης Ευρώπης. Η δομή του βιβλίου ακολουθεί έναν τελείως διαφορετικό από τις μέχρι σήμερα μεθόδους παρουσίασης των γεγονότων τρόπο, βοηθώντας τους σπουδαστές να ξεπεράσουν τις δυσκολίες που συναντούν όταν χρειάζεται στον χρόνο μελέτης τους να συνδέσουν πρόσωπα και γεγονότα. Η έκδοση χωρίζεται σε τέσσερις Ενότητες. Μέσα από διαφορετικές όψεις ερμηνείας της, περικλείεται ολόκληρη η Ιστορία της Ευρώπης μέσα στο πλαίσιο του παγκόσμιου γίγνεσθαι: από την Αναγέννηση μέχρι την προ-Ναπολεόντεια περίοδο, τα ολοκαυτώματα και την καθιέρωση της παγκόσμιας ισορροπίας, τον Ψυχρό Πόλεμο και τις πολιτικές και πολιτισμικές συγκρούσεις της Ευρώπης μετά το 1989.
Με χάρτες, επισημάνσεις και τη χρήση εικόνων, το κείμενο γίνεται ελκυστικό και διαδραστικό για τους αναγνώστες βοηθώντας τους να αναλογισθούν οι ίδιοι τις συνέπειες και τις αιτίες των γεγονότων. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)
“Πώς μαθαίνουμε”
Stanislas Dehaene
Επιστήμη
Μτφρ: Γιώργος Κυριακόπουλος
Εκδόσεις: Τραυλός
Πώς μαθαίνει ο εγκέφαλός μας; Πρόκειται για το πιο “καυτό” ερώτημα των επιστημόνων της Τεχνητής Νοημοσύνης, στην προσπάθειά τους να κάνουν τις μηχανές να “μαθαίνουν” ακριβώς όπως η “απόλυτη μηχανή μάθησης”, ο ανθρώπινος εγκέφαλος.
Πώς μπορεί ο εγκέφαλός μας να είναι τόσο αποτελεσματικός ήδη από τη γέννησή μας και πώς εξελίσσεται στη διάρκεια της ζωής; Ποια νευρωνικά κυκλώματα καθορίζουν την “πλαστικότητά” του στο πέρασμα των χρόνων; Ποιοι κανόνες διέπουν τους αλγορίθμους του εγκεφάλου μας καθώς σχηματίζουν τις μαθηματικές έννοιες, την αναπαράσταση του κόσμου, τις γλώσσες, την ανάγνωση, την καλλιτεχνική δημιουργία,… Πώς γίνεται να μαθαίνουμε καλύτερα και ταχύτερα; Άραγε, θα μπορούσαμε να αντλήσουμε έμπνευση από τους αλγορίθμους του εγκεφάλου μας, ώστε να κατασκευάσουμε πιο αποτελεσματικές μηχανές με τεχνητή νοημοσύνη, που θα μας μιμούνται ή ακόμη και θα μας ξεπεράσουν;
Ο εγκέφαλος ενός βρέφους, όμως, διαθέτει ήδη -σχεδόν από τη γέννησή του- αξιοσημείωτη γνώση, κληρονομημένη από τη μακρά εξελικτική του ιστορία. Είναι προικισμένος με μια έμφυτη, ιδιοσυγκρασιακή ικανότητα να αλλάζει τον εαυτό του (να προσαρμόζεται), και η συνεχής απόκτηση γνώσης τροφοδοτείται από έναν εξαιρετικά περίπλοκο αλγόριθμο μάθησης, μέσω του οποίου ο εγκέφαλος επεξεργάζεται και αποθηκεύει την εμπειρία του.
Η μάθηση είναι ο θρίαμβος του είδους μας. Μάλιστα, δεν είμαστε απλώς Homo sapiens, αλλά Homo docens – το είδος που διδάσκει τον εαυτό του! (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)