“Μια Μαρίνα Τζάφου”
Σωτήρης Δημητρίου
Διηγήματα
Εκδόσεις: Πατάκης
Μια μεγάλη βεντάλια διηγημάτων – απ’ τη δυτική μεθόριο μέχρι την καρδιά της μεγαλούπολης. Οι ιστορίες ποικίλες – απ’ το ακραίο αστείο μέχρι την δραματική όψη της ζωής. Μια τοιχογραφία ηρώων κατά κανόνα ηττημένων απ’ τον εαυτό τους ή απ’ τις συνθήκες. Γίνεται όμως άνθρωπος να θεωρήσει εαυτόν νικητή; (Σ. Δ., από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου).
“Τα δεσμά του έρωτα”
Jessica Benjamin
Ψυχολογία
Εκδόσεις: University Studio Press
Γιατί οι άνθρωποι υποτάσσονται στην εξουσία και μάλιστα αντλούν απόλαυση από την εξουσία που οι άλλοι ασκούν επάνω τους; Πού έγκειται η γοητεία της κυριαρχικότητας και της υποταγής και γιατί τις συναντούμε τόσο συχνά στην ερωτική ζωή; Γιατί είναι τόσο δύσκολο για τους άνδρες και τις γυναίκες να συναντηθούν ως ίσοι; Γιατί, πράγματι, συνεχίζουν να επαναλαμβάνουν τους ρόλους του αφέντη και του σκλάβου;
Στο “Τα Δεσμά του Έρωτα”, η διακεκριμένη φεμινίστρια θεωρητικός και ψυχαναλύτρια Jessica Benjamin εξηγεί γιατί αποδεχόμαστε και διαιωνίζουμε σχέσεις επιβολής και υποταγής. Μας αποκαλύπτει πως η κυριαρχικότητα αποτελεί μια σύνθετη ψυχολογική διαδικασία που παγιδεύει και τους δύο συμμετέχοντες σε δεσμά συνενοχής, καθώς καταδεικνύει τους τρόπους με τους οποίους η επιβολή υποκρύπτεται στην οικογενειακή μας ζωή, τους κοινωνικούς μας θεσμούς και ιδίως τις σεξουαλικές μας σχέσεις παρά τη συνειδητή μας δέσμευση στην ισότητα και την ελευθερία. (Από τη παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου).
“Γκανιάν”
Βασίλης Κιμούλης
Δοκίμιο
Εκδόσεις: Λογό_τυπο
Τι κοινό έχουν ο Βιάν με την Καραπάνου; Ο Μόρισον με τον Φρόυντ και η Χασκίλ με τον Αυρήλιο;
Ετερόκλητες παρέες, απρόσμενες συναντήσεις, εκλεκτικές συγγένειες· ένα πάρτυ έκπληξη στο χαρτί με καλεσμένους από το παρελθόν. Οικοδεσπότης, ο αναδυόμενος απ’ την κρυφή του ταυτότητα Βασίλης Κιμούλης, ο οποίος σε είκοσι τεύχη του street press «Η Πόλη Ζει» και στη στήλη του με τίτλο «γκανιάν / υπάρχει ο λόγ(γ)ος της πόλης πέρα από πατώματα και ταβάνια», επέλεξε είκοσι προσωπικότητες για να μας τις παρουσιάσει με τον δικό του –παράδοξο– τρόπο.
Εσύ σε ποιον ή ποια θα στοιχημάτιζες; Μη βιαστείς να απαντήσεις προτού γεμίσουν και τα είκοσι γκανιάν-τετράγωνα…
“Η δεσποινίς Χάας”
Μισέλ Ωντέν
Μτφρ: Αριάδνη Μοσχονά
Εκδόσεις: ΚΨΜ
Είναι είκοσι χρονών, ή τριάντα, ή λίγο παραπάνω, το 1934, και λίγο μετά. Ονομάζονται δεσποινίς Χάας. Είναι βιβλιοθηκάριος, θυρωρός, μαγείρισσα, κομμώτρια, μοδίστρα, φρεζαδόρα, νοσοκόμα, συγγραφίνα, υπηρέτρια, δασκάλα, δημοσιογράφος, παραδουλεύτρα, επόπτρια, μεταλλεργάτρια, βιβλιοπώλισσα, πιανίστρια, φυσικός, στημονίστρια, μαία, πωλήτρια… Δουλεύουν. Σχεδόν όλες με τα χέρια τους – χέρια μαμής, χέρια εργάτριας, χέρια πιανίστριας. Είναι βοηθοί, αναπληρώτριες, εποχικές, δεσποινίδες. Ονειρεύονται. Ζουν, μέσα στη χαρά και μέσα στον πόνο, μια ιστορία γεμάτη κρότο και τρόμο. Είναι αόρατες. Τα βιβλία ιστορίας τις έχουν αγνοήσει. Τις έχουν λησμονήσει. Ή, μάλλον, τις έχουν παραλείψει.
Η Μισέλ Ωντέν αναζήτησε τα ίχνη τους και κατόρθωσε να ανασυνθέσει μερικές ώρες από τη ζωή τους. Τα στιγμιότυπα αυτά συγκροτούν μία αφήγηση και μιλούν για το παρόν τους, την ιστορία τη δική τους, τη δική μου, τη δική μας.