Το χρονοδιάγραµµα του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.) τέθηκε -µεταξύ άλλων- σε γεύµα που διοργάνωσε η Eurobank την Τρίτη το µεσηµέρι στο Ηράκλειο, µε εκπρόσωπους Μέσων Μαζικής Ενηµέρωσης από όλη την Κρήτη.
Η συζήτηση έγινε παρουσία του προέδρου της Eurobank Γιώργου Ζανιά και του διευθύνοντος συµβούλου της τράπεζας Φωκίωνα Καραβία, καθώς και πολλών υψηλόβαθµων στελεχών από την Αθήνα αλλά και την Κρήτη.
Τα στελέχη της τράπεζας εµφανίστηκαν αισιόδοξα για την πορεία της ελληνικής οικονοµίας και αναφέρθηκαν σε ζητήµατα επενδύσεων, ανάπτυξης και ενέργειας, παρουσιάζοντας στρατηγική και στόχους τους. Μέρος της συζήτησης αφιερώθηκε στον τουρισµό, όπου αναδείχθηκε η ανάγκη για περισσότερες πτήσεις στα αεροδρόµια του νησιού, ενώ σε ερώτηση των “Χ.ν.” για τη στεγαστική κρίση, ο κ. Καραβίας σχολίασε πως λύση θα είναι η χρηµατοδότηση νέων κατοικιών, καθώς διαπιστώθηκε ότι τα προγράµµατα της κυβέρνησης αύξησαν τη ζήτηση µε αποτέλεσµα να αυξηθούν οι τιµές. Αναφορά έγινε – µεταξύ άλλων – και στα “κόκκινα” δάνεια αλλά και στη χρηµατοδότηση µικροµεσαίων επιχειρήσεων.
Αναφορικά µε τον Β.Ο.Α.Κ. τα πράγµατα είναι πολύ αισιόδοξα για το κοµµάτι Χερσόνησος – Νεάπολη, όπου ήδη έχουµε τις προκαταρκτικές εργασίες, οι µελέτες ολοκληρώνονται και κλείνουν εκκρεµότητες µε τις απαλλοτριώσεις. Το συγκεκριµένο κοµµάτι του έργου υλοποιείται µε σύµπραξη ∆ηµοσίου – Ιδιωτικού τοµέα και δεν προβλέπει διόδια, µε την ολοκλήρωσή του να φαντάζει εφικτή µέχρι το 2027.
Για το κοµµάτι Ηράκλειο – Χανιά τα πράγµατα φαίνονται πολύ πιο δύσκολα και χρονοβόρα. Τον ∆εκέµβριο αναµένεται η οριστική απόφαση για τον ανάδοχο του έργου στο τµήµα Χανιά – Χερσόνησος όπου σήµερα προτιµητέος ανάδοχος είναι η ΓΕΚ Τέρνα.
Το επόµενο βήµα φαίνεται πως θα απαιτήσει αρκετούς µήνες ώστε να φτάσουµε στην παραχώρηση και στη σύµβαση του έργου.
Τα δύσκολα δεν τελειώνουν εκεί, αφού το τµήµα αυτό του ΒΟΑΚ περνά… µέσα από τις προσφυγές ∆ήµων στο Συµβούλιο της Επικρατείας αλλά και από τις (συνήθως πολύπαθες) απαλλοτριώσεις, ενώ σοβαρός παράγοντας καθυστερήσεων είναι η ανεπάρκεια µελετών όλα αυτά τα χρόνια.
Στο τµήµα Ηράκλειο – Χανιά προβλέπονται διόδια και το έργο θα χρηµατοδοτηθεί από τις 4 συστηµικές τράπεζες, ενώ η Eurobank ήδη συµµετέχει στο χρηµατοδοτικό πρόγραµµα του µικρού τµήµατος του ΒΟΑΚ στην ανατολική Κρήτη.
Ως προς το χρονοδιάγραµµα, µε όλα τα υπαρκτά και δυνητικά προβλήµατα, κανείς δεν µπορεί να µιλήσει µε βεβαιότητα. Η πλέον αισιόδοξη εκτίµηση, µιλά για υλοποίηση του έργου µετά το 2031.
Το πώς και το γιατί “καταφέραµε” πάλι τα Χανιά να µείνουν πίσω σε άλλο ένα µεγάλο αναπτυξιακό έργο, αυτό αποτελεί ένα ερώτηµα που πρέπει να απαντηθεί από σηµερινούς και παλαιότερους κατόχους αξιωµάτων είτε σε επίπεδο τοπικής αυτοδιοίκησης είτε κεντρικής πολιτικής σκηνής.