«Και να αδερφέ μου, που ήρθε καιρός να μάθουμε να κουβεντιάζουμε
ήσυχα, ήσυχα κι απλά. …Θα βρούμε αυτά τα λόγια
που παίρνουνε το ίδιο βάρος/ σ’ όλες τις καρδιές/ σ’ όλα τα χείλη/ έτσι να λέμε πια
τα σύκα σύκα/και τη σκάφη σκάφη».
Mικρή παραλλαγή, δημοσιογραφική αδεία, το «να μάθουμε» αντί του «μάθαμε» όπως λέει ο γνωστός στίχος του Γιάννη Ρίτσου. Επειδή εμείς μέχρι και τούτη την ώρα που γράφονται οι γραμμές αυτές δεν μάθαμε. Όμως υπάρχει η ανάγκη, υπάρχει πλέον το κυρίαρχο αίσθημα των Κρητικών ότι πρέπει να μάθουμε να κουβεντιάζουμε και αναμεταξύ μας και βέβαια με τους ποικιλώνυμους αιρετούς μας ήσυχα, απλά και να λέμε τη σκάφη σκάφη και τα σύκα σύκα! Για όλα όσα αφορούν τα αναπτυξιακά έργα υποδομής-τουλάχιστον.
• Για τις ανάγκες της Κρήτης γενικά αλλά και τις ανάγκες κάθε νομού χωριστά. Η ανάγκη προκύπτει καθώς έχουν πλέον διαμορφωθεί επικίνδυνες συνθήκες για την ανάπτυξη του νομού αλλά και την σωματική ακεραιότητα πολιτών ειδικά των Χανίων, αλλά και άλλων νομών. Αιτία, οι ανισορροπίες χρηματοδοτημένων και χρηματοδοτούμενων έργων ανάπτυξης και μελετών στους νομούς της Κρήτης και ιδιαίτερα -όπως όλοι πλέον αναγνωρίζουν- στα Χανιά.
• Και γιατί ήρθε ο καιρός τώρα; Μήπως επειδή άλλαξε η κυβέρνηση; Μήπως επειδή μας είχαν «φλομώσει» οι προηγούμενοι όλων των κυβερνήσεων και ιδιαίτερα οι ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ στα ιδεατά σχέδια του ΒΟΑΚ; Μήπως επειδή παρά την αποτυχία της Περιφέρειας Κρήτης να εκτελέσει έργα οδικής ασφάλειας σε ΟΛΟ το επαρχιακό δίκτυο της Κρήτης και όχι μόνο στο Ηράκλειο την βλέπουμε σήμερα να ξαναζητά από το Υπουργείο Υποδομών να πάρει και να κατανείμει τις πιστώσεις για όλη την οδική ασφάλεια όλης της Κρήτης; Και πώς θα ξέρουμε πως τα Χανιά που ήταν και είναι ιδιαίτατα ριγμένα σε επίπεδο Κρήτης (και μετά τις περυσινές θεομηνίες αθεράπευτα μέχρι σήμερα κατεστραμμένα) θα τύχουν της χρηματοδότησης που έχουν ανάγκη;
• Και πώς θα μάθουμε να κουβεντιάζουμε Κρητικά και όχι Ηρακλειώτικα και Αθηνοκεντρικά όταν ήδη ξεκίνησαν ερωτήσεις στη Βουλή (βουλευτής ΚΙΝΑΛ κ. Κεγκέρογλου 20-9-19) που εμμέσως πλην σαφώς θέτει θέμα ισχυροποίησης της ΕΥΔΕ Κρήτης, δηλαδή της υπηρεσίας που απόσπασε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ από τον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης (ΟΑΚ) αποδυναμώνοντάς τον; Και όταν ο ίδιος βουλευτής θέτει ταυτόχρονα θέμα να δοθούν στην Περιφέρεια Κρήτης όλες οι πιστώσεις για τα αναγκαία έργα οδικής ασφάλειας; Πώς θα διασφαλιστεί ότι τα Χανιά και όσοι νομοί δικαιούνται, θα πάρουν προτεραιότητα και περισσότερες ίσως πιστώσεις;
«Διαφορετικό μοντέλο» τα Χανιά!!!
• Και δεν το λέει ο Ραν ταν πλαν ότι είναι ριγμένα γενικά τα Χανιά. Το έγραψε σε επίσημο υπόμνημά του προς τον υπουργό υποδομών του ΣΥΡΙΖΑ κ. Σπίρτζη ο μέχρι πρότινος αντιπεριφερειάρχης Χανίων κ. Απόστολος Βουλγαράκης. Ο οποίος δήλωσε στα Χανιώτικα Νέα στις 23/9/17 ότι «το θέμα στα Χανιά, δεν είναι ότι θα ξεκινήσουν τα έργα στο Β.Ο.Α. Κ το 2019, αλλά τι μελέτες θα έχουμε εμείς στα Χανιά για να ξεκινήσουμε κομμάτια του νομού όπως ζητάμε εμείς».
• Παράλληλα, με υπόμνημα «φωτιά» που έστειλε προς τον τότε υπουργό υποδομών κ. Σπίρτζη, με αρ. πρωτ. 203419/29-9-17 το οποίο η στήλη αποκάλυψε και δημοσίευσε στα Χανιώτικα Νέα 24-10-17 (http://www.haniotika-nea.gr/akoume-tous-ktipous-sto-chorio-mas/) γράφει μεταξύ άλλων πολλών :«Αυτό το διαφορετικό μοντέλο οδικής σύνδεσης της Π.Ε. Χανίων σε σχέση με την υπόλοιπη Κρήτη καθιστά σαφές πως το Υπουργείο σας πρέπει να θέτει την απαιτούμενη προτεραιότητα για την χρηματοδότηση της αναβάθμισης των κάθετων αξόνων της Π.Ε.Χανίων, καθώς αυτοί καλούνται να καλύψουν αντίστοιχες ανάγκες με αυτές του διευρωπαϊκού και διαπεριφερειακού δικτύου στην ενδοχώρα και στο νότο των Π.Ε. Ρεθύμνου, Ηρακλείου, Λασιθίου».
• Τα ίδια λέει και για τις μελέτες του ΒΟΑΚ που δεν είναι έτοιμες αλλά και τον καθαρισμό ρεμάτων. Δηλαδή λέει ότι μας έχουν αφήσει εκτός…παιδιάς έργων και μελετών.
• Όμως, Κρήτη είναι και τα Χανιά. Είναι;
Ομάδα ενεργών πολιτών για τα τροχαία
• Αυτό, λοιπόν, είναι που πρέπει να μάθουμε να κουβεντιάζουμε.
• Και είναι η ώρα τώρα επειδή περιθώρια να γίνουν πιστευτές υποσχετικές έργων για τον νέο Β.Ο.Α.Κ, υποσχετικές αναβάθμισης της οδικής ασφάλειας του υπάρχοντος ΒΟΑΚ και για την οδική ασφάλεια του επαρχιακού του δικτύου, δεν υπάρχουν πλέον.
• Hδη οι απαυδισμένοι Χανιώτες διαμαρτύρονται σε έντονα «γαλλικά» στα κοινωνικά δίκτυα. Τόσο για τις κυβερνήσεις όσο και για την Περιφέρεια και για τους δήμους που έχουν μεγάλα προβλήματα. Τα τοπικά ΜΜΕ κάνουν επίσης την δουλειά τους και αναδεικνύουν καθημερινά το θέμα της οδικής ασφάλειας και των ποικιλώνυμων ευθυνών για το χάλι μας στο νομό.
Προτεραιότητα τα φώτα
• Παρεμπιπτόντως, ενημερωθήκαμε ότι την προηγούμενη εβδομάδα συνεδρίασε η επιτροπή οικονομικών της Περιφέρειας Κρήτης για αγορά και τοποθέτηση στύλων ηλεκτροδότησης. Και δηλώθηκε ότι αναζητούνται πόροι. Όμως το έργο χρειάζεται τουλάχιστον 8 μήνες να γίνει. Και δεν ξέρουμε αν πρόκειται απλά για αντικατάσταση φθαρμένων ή και τοποθέτηση νέων. Πότε θα βρεθούν οι πόροι; Πού θα δοθούν; Πώς θα κατανεμηθούν ανά νομό; Είναι γνωστό ότι στο νομό Χανίων ο ΒΟΑΚ από Κίσαμο μέχρι Ρέθυμνο αλλά και στην ενδοχώρα του νομού υπάρχουν ελάχιστοι στύλοι ηλεκτροφωτισμού. Δεν είναι πρωτεύον ζήτημα οδικής ασφάλειας τα φώτα στα Χανιά; Δεν ιεραρχείται ως αναγκαίο έργο ΠΡΙΝ από καθαρισμούς, σημάνσεις κλπ ;Και πώς γίνεται στο νομό Χανίων να υπάρχουν λιγότερα φώτα στους δρόμους μας από όσα στην υπόλοιπη Κρήτη;
Ομάδα πολιτών για τα τροχαία
• Αγανακτισμένοι πλέον είναι οι Χανιώτες. Γι’ αυτό, ήδη, ιδρύθηκε και γιγαντώνεται μία αυθόρμητη εθελοντική ομάδα ενεργών πολιτών για τα τροχαία. Είναι σαν το προζύμι. Που θα φουσκώσει και θα γιγαντωθεί μέρα με τη μέρα όσο έχουμε τόσα ατυχήματα και δυστυχήματα στο νομό.
• Κάντε κάτι ΤΩΡΑ! Καθολικό το αίτημα. Κάντε π.χ. άμεσα ένα κυκλικό κόμβο στη Σούδα. Βάλτε φώτα στους επαρχιακούς δρόμους και τον υπάρχοντα ΒΟΑΚ. Κάντε καθαρισμούς και σημάνσεις αλλά και τοποθέτηση ΝΕΩΝ φανών σε επικίνδυνα σημεία. Όπως το έργο που εγκαινίασε τον Μάρτιο ο κ. Αρναουτάκης στο δρόμο Ηράκλειο -Λασίθι. Μια τοποθέτηση που έγινε (σύμφωνα με την ανακοίνωση) για την βελτίωση του επίπεδου οδικής ασφάλειας του εθνικού δικτύου της Κρήτης, με επιπλέον σήμανση πέραν της υφιστάμενης, και στα πλαίσια του 12ου υποέργου: «ΠΡΟΜΗΘΕΙΑ ΑΝΑΛΑΜΠΩΝ ΦΑΝΩΝ ΣΕ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΑ ΣΗΜΕΙΑ ΤΟΥ ΟΔΙΚΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ ΚΡΗΤΗΣ».
• Εδώ στα Χανιά σε ποια επικίνδυνα σημεία έγιναν έστω κάποιες τέτοιες ανάλογες τοποθετήσεις; Προβλέπεται να γίνουν; Σε ποιο έργο είναι ενταγμένα; Και με τι ποσόν;
• Ναι, ο ΒΟΑΚ είναι το μεγάλο αναπτυξιακό έργο της Κρήτης. Ναι, χρειαζόμαστε πειστικό σχέδιο με χρονοδιάγραμμα για να πεισθούμε τώρα ότι κάτι θα γίνει επιτέλους από τον Κρητικό Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη. Oχι επειδή είναι Κρητικός και Χανιώτης. Αλλά επειδή η Κρήτη είναι το αποπαίδι της χώρας σε ότι αφορά εθνικό δρόμο, ενώ συμβάλλει τα μέγιστα στο ΑΕΠ της χώρας. Δεν θα μας κάνουν χάρη. Μας το χρωστούν. Και χρωστούν και στα Χανιά.
• Επειδή το νέο έργο ΒΟΑΚ θα πάρει τουλάχιστον 4-5 χρόνια για να ολοκληρωθεί εάν όλα πάνε καλά και σύμφωνα με το σχέδιο που θα παρουσιαστεί, εντωμεταξύ τι θα γίνεται; Θα σκοτωνόμαστε καθημερινά στο Β.Ο.Α.Κ και στο επαρχιακό δίκτυο του νομού Χανίων; Δεν πάει άλλο.
• Υπάρχει ανακοίνωση ότι στις αρχές Οκτώβρη, θα έλθει στην Κρήτη και στα Χανιά ο υπουργός υποδομών κ. Κώστας Καραμανλής. Μετά των βουλευτών Κρήτης και Χανίων προφανώς. Να μας πουν για τον νέο ΒΟΑΚ και την οδική ασφάλεια.
Το αυγό του Κολόμβου
• Εδώ θα πούμε τι περιμένουμε για την οδική ασφάλεια. Όπως ξέρουμε οι εργολαβίες για την οδική ασφάλεια όλων των νομών υπογράφονται από την Περιφέρεια. Μια πρώτη παρενέργεια υπογραφής όλων των εργολαβιών στο Ηράκλειο, όχι απαραίτητα ηθελημένη, αλλά παρενέργεια, είναι ότι έως ότου τελειώσουν οι πρώτες εργολαβίες τελειώνουν οι χρηματοδοτήσεις που προβλέπονται για το πρώτο, ας πούμε έτος. Και πάμε για το δεύτερο. Στον επόμενο προϋπολογισμό, δηλαδή. Καταϊδρωμένοι και εφόσον εξασφαλιστούν κι άλλες πιστώσεις.
• Γιατί, λοιπόν, οι συνολικές πιστώσεις που θα διατεθούν για όλους τους νομούς της Κρήτης να μην κατανέμονται εξαρχής ανάλογα με τις ανάγκες που αποδεδειγμένα υπάρχουν για την οδική ασφάλεια εκάστου νομού και στις 4 Περιφερειακές ενότητες του νησιού;
• Ωστε να κάνουν εκείνες τον προγραμματισμό και να εξασφαλίζεται ότι η όποια βελτίωση του υπάρχοντα ΒΟΑΚ αλλά και του επαρχιακού δικτύου κάθε νομού δεν θα έχει ευνοημένους και μη; Και να υλοποιείται έτσι και η πολλάκις επικαλούμενη «αποκέντρωση» και ισόρροπη ανάπτυξη; Είναι βέβαιο ότι δεν μπορούμε να λύσουμε το… ωώδες ερώτημα της κότας και του αυγού σχετικά με το τις πταίει για την ανυπαρξία χρηματοδοτήσεων μελετών και έργων.
• Ομως, μήπως με κατανομή των κονδυλίων οδικής ασφάλειας στις 4 Π.Ε. του νησιού, ανάλογα με τις ανάγκες , καταφέρουμε να «στήσουμε» και στην Κρήτη όρθιο
το αυγό του Κολόμβου;