Ο Αντιπεριφερειάρχης Χανίων, κ. Απόστολος Βουλγαράκης, απέστειλε σήμερα, Τρίτη 5 Μαρτίου 2019, την υπ’αριθ. πρωτ. 52802/5-3-2019 επιστολή στην Υπουργό Πολιτισμού & Αθλητισμού, κα Μυρσίνη Ζορμπά, όπως και στη Γενική Γραμματέα ΥΠΠΟΑ, κα Μαρία Βλαζάκη, με θέμα την κατάρρευση της χαρακτηρισμένης ως νεότερο μνημείο ιστορικής γέφυρας του Κερίτη, όπου ζητείται η βοήθεια τους στην αποκατάσταση της εν λόγω γέφυρας.
Συγκεκριμένα, ο κ. Βουλγαράκης αναφέρει:
«Κυρία Υπουργέ,
Κυρία Γενική Γραμματέα,
Κατά την πρόσφατη θεομηνία που έπληξε βαρύτατα το νομό Χανίων, κατέρρευσε ένα μεγάλο μέρος από την ιστορική γέφυρα του Κερίτη στον Αλικιανό Χανίων, που έχει χαρακτηριστεί από το Υπουργείο σας Νεότερο Μνημείο με την ΥΠΠΟ/ ΔΙΛΑ/1644/44519/27-8-09/ΦΕΚ 1052/Β/12-10-09 Υπουργική Απόφαση. Παράλληλα είναι ένα τόπος ιστορικής μνήμης, επειδή στο χώρο αυτό εκτελέστηκαν, στις 1 Αυγούστου 1941, 108 κάτοικοι του Αλικιανού και των γύρω χωριών. Για τους λόγους αυτούς οι κάτοικοι της περιοχής αντιμετωπίζουν το μνημείο με σεβασμό.
Η γέφυρα του Κερίτη, ένα από τα πολύ σημαντικά έργα της περιόδου της Κρητικής Πολιτείας, ήταν ένα από τα πολλά έργα εκσυγχρονισμού που υλοποιήθηκαν τότε, μετά από μακροχρόνια εγκατάλειψη της Κρήτης από τους Οθωμανούς. Η ανέγερσή της πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο ενός προγραμματισμού για τη βελτίωση της οδοποιίας, με έμφαση στις γέφυρες. Σχεδιάστηκε από το μηχανικό Χρήστο Τσολίνα, που επηρεάστηκε από ανάλογα Γαλλικά έργα. Δημοπρατήθηκε στις 20-11-1907 και κατασκευάστηκε από τον αρχιτέκτονα Αναστάσιο Λογοθέτη από τα Κύθηρα με τη συμμετοχή των κατοίκων του Αλικιανού. Ολοκληρώθηκε το 1911, όταν ανατέθηκε «η κατασκευή θωρακείων, κορωνίδος και ρείθρων» και εγκαινιάστηκε από τον πρωθυπουργό Ελευθέριο Βενιζέλο. Αποτελούσε μέχρι πρόσφατα τη μοναδική πρόσβαση σε ευρύτερες περιοχές του νομού Χανίων.
Η γέφυρα είναι τρίτοξη με χαμηλωμένα τόξα και ισχυρούς πεσσούς, θεμελιωμένη με τη χρήση 219 κ.μ. «σκυροδέματος θεμελίων». Οι εξωτερικές της επιφάνειες είναι κτισμένες από λαξευτό πωρόλιθο άριστης προσαρμογής και η μορφή της είναι επηρεασμένη τόσο από ανάλογα έργα της «Γαλλικής Σχολής», όσο και από την τοπική παράδοση, που έχει τις αρχές της στα χρόνια της Βενετοκρατίας, ενώ δεν λείπουν και νεοκλασικές επιδράσεις. Το έρμα που φέρει μεταξύ των δυο επιφανειών, όπως διαπιστώθηκε μετά την κατάρρευση, είναι από αργούς λίθους και χώμα. Πρόκειται για μια κατασκευή ισχυρή και άρτια από αρχιτεκτονικής απόψεως. Μέχρι πρότινος εξυπηρετούσε μια ευρύτατη περιοχή του νομού Χανίων, με κάποιες δυσκολίες εξαιτίας του μικρού πλάτους της, που προέβλεπε μια διαφορετική κυκλοφορία.
Εξαιτίας προβλημάτων, τα οποία θα προσδιοριστούν στο επόμενο διάστημα από τους ειδικούς, το μεσαίο τμήμα της γέφυρας κατέρρευσε κατά την πρόσφατη θεομηνία, παρά τις κατεπείγουσες έντονες προσπάθειες, που κατέβαλε η Περιφερειακή Ενότητα Χανίων για την υποστήριξή της. Σφοδρή επιθυμία μας, όπως και των κατοίκων του νομού, με δεδομένη την αξία και την ιστορική σημασία του μνημείου, είναι η αποκατάστασή της στην ίδια ακριβώς μορφή, ενώ παράλληλα θα μελετηθεί και το θέμα της δημιουργίας σε κατάλληλη θέση μιας σύγχρονης γέφυρας, ώστε να περιοριστεί η χρήση του νεότερου μνημείου.
Για τους παραπάνω λόγους παρακαλούμε το αρμόδιο Υπουργείο σας να μας υποδείξει τον τρόπο και τη διαδικασία καταρχήν υποστήριξης των τμημάτων που σώθηκαν και στη συνέχεια αποκατάστασης στην αρχική της μορφή. Από την πλευρά μας είμαστε στη διάθεσή σας για οτιδήποτε χρειαστεί στην προσπάθεια αυτή.
Τέλος θα ήθελα να ευχαριστήσω θερμά την Γ.Γ., κα Μαρία Βλαζάκη, για την άμεση ανταπόκρισή της να έρθει και να επισκεφθεί το ως άνω μνημείο άμεσα με τους συνεργάτες της.»