Η νοτιοκορεάτικη ταινία «Παράσιτα» (Parasite) στέφθηκε καλύτερη ταινία στα φετινά Όσκαρ, επιτυγχάνοντας έναν για πολλούς απρόσμενο θρίαμβο, παρότι το πολεμικό δράμα «1917» του Σαμ Μέντες θεωρείτο το μεγάλο φαβορί.
Όπως μεταδίδει το ΑΠΕ/ΜΠΕ, ο Μπονγκ Τζουν Χο αναδείχθηκε στον θριαμβευτή της τελετής απονομής των πιο περίβλεπτων βραβείων της διεθνούς βιομηχανίας του κινηματογράφου: με την ταινία του «Παράσιτα» (Parasite), μαύρη κοινωνική σάτιρα για τις κοινωνικές ανισότητες στη Νότια Κορέα, έγινε ο πρώτος ασιάτης που κέρδισε το βραβείο καλύτερης σκηνοθεσίας, ενώ το έργο του έγινε η πρώτη ξενόγλωσση ταινία στην ιστορία των Όσκαρ που κέρδισε το βραβείο της καλύτερης ταινίας. Είχε ήδη εξασφαλίσει το βραβείο καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας και, ήδη στην αρχή της βραδιάς, αυτό του καλύτερου πρωτότυπου σεναρίου.
Ο 50χρονος Μπονγκ κέρδισε βετεράνους, όπως ο Μάρτιν Σκορτσέζε και ο Κουέντιν Ταραντίνο. Παραλαμβάνοντας το βραβείο καλύτερης σκηνοθεσίας, αναφέρθηκε τιμητικά και στους δυο τους. «Όταν πήγαινα σχολείο, μελετούσα τα φιλμ του Μάρτιν Σκορτσέζε. Και μόνο που ήμουν υποψήφιος ήταν τεράστια τιμή. Ποτέ δεν πίστευα ότι θα κέρδιζα», είπε καταχειροκροτούμενος. «Όταν ακόμα οι περισσότεροι στις ΗΠΑ δεν γνώριζαν καν τις ταινίες μου, ο Κουέντιν πάντα τις έβαζε στους καταλόγους του» με τα αγαπημένα του φιλμ, συνέχισε ο Μπονγκ. «Εδώ είναι. Κουέντιν, σ’ αγαπάω!»
«Θα πίνω μέχρι το πρωί», είχε πει νωρίτερα, όταν παραλάμβανε το βραβείο καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας.
Ο Μπονγκ συνηθίζει να γυρίζει ταινίες η πλοκή των οποίων τις κάνει κωμωδίες και θρίλερ ταυτόχρονα, όπως για παράδειγμα το φιλμ «Μνήμες εγκλήματος» (Memories of Murder, 2003). Τα «Παράσιτα» είναι μακράν η πιο επιτυχημένη ταινία του μέχρι σήμερα. Ήδη πέραν της πολύ καλής εισπρακτικής της πορείας εξασφάλισε το κορυφαίο βραβείο στις Κάννες.
«Ήξερα ότι είχε τη δική του δύναμη, ότι θα πρόσφερε τροφή για σκέψη, αλλά δεν είχα συνειδητοποιήσει πως μπορούσε να είναι τόσο επιτυχημένη ταινία στις ΗΠΑ, στην Ιαπωνία, στη Γαλλία», παραδέχθηκε. «Πολλοί αμερικανοί θεατές είπαν ότι τα ‘Παράσιτα’ είναι πολύ απρόβλεπτη ταινία, νομίζω ότι αυτό απόλαυσε το κοινό», πρόσθεσε. Εξερευνά, επισήμανε, την «ευγένεια προς τα ανθρώπινα όντα», την «ανθρώπινη αξιοπρέπεια».
«Αν ξεπεράσετε το φράγμα των δύο εκατοστών των υποτίτλων, ανακαλύπτετε καταπληκτικές ταινίες», είχε σχολιάσει με χιούμορ ο Μπονγκ παραλαμβάνοντας τη Χρυσή Σφαίρα τον περασμένο μήνα. Οι άλλοι υποψήφιοι για το βραβείο καλύτερης σκηνοθεσίας ήταν ο Μάρτιν Σκορτσέζε (The Irishman), ο Κουέντιν Ταραντίνο (Once Upon a Time in Hollywood), ο Σαμ Μέντες (1917) και ο Τοντ Φίλιπς (Joker).
Τα σημαντικότερα βραβεία
Η νοτιοκορεάτικη ταινία «Παράσιτα» (Parasite), υβρίδιο θρίλερ και διαβρωτικής μαύρης κωμωδίας για τις κοινωνικές ανισότητες στη σύγχρονη Σεούλ, μπόρεσε να σπάσει το ως χθες ανυπέρβλητο γλωσσικό φράγμα, αφού σημείωσε μεγάλη επιτυχία σε διεθνές επίπεδο, για να πετύχει τελικά κάτι που δεν είχε ξανασυμβεί ποτέ στο Χόλιγουντ: να αποσπάσει βραβείο καλύτερης ταινίας, το πλέον βαρύτιμο της αμερικανικής ακαδημίας του κινηματογράφου, μαζί με αυτά της καλύτερης σκηνοθεσίας, του καλύτερου πρωτότυπου σεναρίου και της καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας.
Ακολουθεί κατάλογος των σημαντικότερων βραβείων:
Καλύτερης ταινίας
«Παράσιτα» (Parasite)
Καλύτερου Α΄ ανδρικού ρόλου
Χοακίν Φίνιξ (Joker)
Καλύτερου Α΄ γυναικείου ρόλου
Ρενέ Ζελβέγκερ (Judy)
Καλύτερης σκηνοθεσίας
Μπονγκ Τζουν Χο (Parasite)
Καλύτερου Β΄ ανδρικού ρόλου
Μπραντ Πιτ (Once Upon a Time in Hollywood)
Καλύτερου Β΄ γυναικείου ρόλου
Λόρα Ντερν (Marriage Story)
Καλύτερου πρωτότυπου σεναρίου
Μπονγκ Τζουν Χο (Parasite)
Καλύτερου προσαρμοσμένου σεναρίου
Τάικα Ουατίτι (Jojo Rabbit)
Καλύτερης ταινίας animation
Toy Story 4
Καλύτερου ντοκιμαντέρ
American Factory
Καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας
Parasite
Καλύτερου πρωτότυπου τραγουδιού
«(I’m Gonna) Love Me Again» (Rocketman).