Ένας σταθμός μέτρησης της ποιότητας του αέρα στις Βρυξέλλες είναι το σύμβολο μιας δικαστικής και υγειονομικής μάχης. Η ειδική συσκευή έχει τοποθετηθεί σε έναν κύριο άξονα κυκλοφορίας. Η βελγική πρωτεύουσα έχει 11 συνολικά σταθμούς. Η ατμοσφαιρική ρύπανση μετριέται κάθε 10 δευτερόλεπτα, 24 ώρες το 24ωρο.
Η Αν Σεϊμόλ, αρμόδια ενός τέτοιου σταθμού εξηγεί: «Μόλις ο αέρας αναρροφάται μέσα στον αγωγό, φτάνει στον αγωγό που βρίσκεται στον σταθμό. Αυτός ο αγωγός μεταφέρει αέρα σε όλους τους αναλυτές που μετρούν τους ρύπους. Συνεπώς τι μετράμε; κυρίως, το διοξείδιο του αζώτου που είναι αυτή τη στιγμή ο προβληματικός ρύπος από την άποψη της ευρωπαϊκής οδηγίας. Δεν τηρούμε τα ευρωπαϊκά πρότυπα για τον συγκεκριμένο ρύπο».
Πολίτες καταγγέλλουν την ύπαρξη αυτών των σταθμών σε όλη την πόλη. Ορισμένοι βρίσκονται μακριά από τις οδικές αρτηρίες, γεγονός που θα μπορούσε να οδηγήσει σε μη ακριβή αποτελέσματα. Σε ό,τι αφορά την ποιότητα του αέρα, η πόλη των Βρυξελλών μπορεί να κάνει περισσότερα.
Ο επιστήμονας Φιλίπ Μαέτζ, τονίζει: «Η ποιότητα του αέρα στις Βρυξέλλες μπορεί να ειπωθεί ότι βρίσκεται κάπου στη μέση. Δεν είναι ούτε πολύ κακή ούτε πολύ καλή, δηλαδή αν συγκρίνουμε τον εαυτό μας με τα ευρωπαϊκά πρότυπα που ορίζονται στις ευρωπαϊκές οδηγίες, εμείς δεν είμαστε σε τόσο κακό επίπεδο. Σχεδόν όλα τα ευρωπαϊκά πρότυπα γίνονται σεβαστά. Από την άλλη πλευρά, αν επικεντρωθούμε στις συστάσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, απέχουμε πάρα πολύ απ’ αυτές και θα χρειαστούμε πολύ περισσότερη προσπάθεια ώστε μια μέρα να ελπίζουμε ότι θα φτάσουμε σε αυτά τα όρια».
Το Δικαστήριο της ΕΕ θεωρεί ότι τα εθνικά δικαστήρια είναι αρμόδια για να ελέγχουν αν και που θα τοποθετηθούν αυτοί οι σταθμοί. Ωστόσο, επιμένει στις προσπάθειες που πρέπει να καταβληθούν για τον καθαρισμό της ατμόσφαιρας στις Βρυξέλλες.
Η Κάτια Ξενοφόντος, εργαζόμενη στον οργανισμό «Bruxel’air» σημειώνει: «Η κυκλοφοριακή συμφόρηση είναι πραγματικά τρομερή στις Βρυξέλλες. Το Βέλγιο γενικά είναι μία από τις χώρες της Ευρώπης όπου έχουμε το περισσότερο πετρέλαιο ντίζελ και θα πρέπει να γνωρίζετε ότι στις Βρυξέλλες, όπως και σε όλες τις μεγάλες πόλεις της Ευρώπης, το πρώτο πράγμα που είναι υπεύθυνο για τη ρύπανση είναι πραγματικά το αυτοκίνητο, οι μεταφορές».
Για να ανταποκριθούν στο αίτημα της κοινωνίας των πολιτών, οι Βρυξέλλες επιδιώκουν να αποκτήσουν έναν νέο τύπο σταθμού μέτρησης, τους λεγόμενους συμπαγείς σταθμούς. Θα μπορούσαν να βοηθήσουν να πολλαπλασιάστουν τα σημεία μέτρησης και να τα τοποθετηθούν στα πιο μολυσμένα σημεία. Χρειάζονται περίπου 140.000 ευρώ κατά μέσο όρο για αυτούς τους σταθμούς που πληρούν τα πρότυπα που έχει ορίσει η Ευρωπαϊκή Ένωση. Οι Βρυξέλλες επιθυμούν να μπορέσουν να τα εγκαταστήσουν το αργότερο στις αρχές του επόμενου έτους.