Οι “Πολιτιστικές διαδρομές του Συμβουλίου της Ευρώπης” περνάνε μέσα και από την τέχνη της τυπογραφίας, με τους συμμετέχοντες στο Forum που ξεκινάει σήμερα επίσημα στα Χανιά να επισκέπτονται χθες το απόγευμα το “Μουσείο Τυπογραφίας Γιάννη και Ελένης Γαρεδάκη”.
Οι σύνεδροι ξεναγήθηκαν στο χώρο του Μουσείου από τη διευθύντρια κα Έλια Κουμή και άκουσαν μια ολιγόλεπτη τοποθέτηση του ιδρυτή του Μουσείου κ. Γιάννη Γαρεδάκη.
«Είδα ένα πολύ όμορφο μουσείο, άριστα σχεδιασμένο με πραγματικά θαυμάσια αντικείμενα. Όπως όλα τα μουσεία πρέπει να δουλεύεις, να τα ανανεώνεις, να προσελκύεις νέους επισκέπτες αλλά το σημαντικότερο είναι τα εκθέματα. Και διέκρινα το πάθος για τη συλλογή που έχει ο ιδιοκτήτης κ. Γαρεδάκης και πως θέλει να μοιραστεί τη γνώση της τυπογραφίας με τον κόσμο» δήλωσε στα “Χ.ν.” ο κ. Mike Robinson επικεφαλής πολιτιστικής κληρονομιάς του Πανεπιστημίου του Νότιγχαμ και βασικός εισηγητής στις σημερινές εργασίες του Forum.
O κ. Robinson που επισκέπτεται για πρώτη φορά τα Χανιά και την Κρήτη ρωτήθηκε για την ιδέα του κ. Γαρεδάκη για τη δημιουργία “Πολιτιστικής διαδρομής της Τυπογραφίας”.
«Είναι μια ιδέα που για να υλοποιηθεί απαιτεί πολύ χρόνο, θα πρέπει να είναι διεθνής και να συμμετέχουν σε αυτές τρεις χώρες το λιγότερο. Όμως η ιδέα της τυπογραφίας υπάρχει σε κάθε χώρα και αυτό είναι κάτι σπουδαίο. Αν φτιάξεις ένα δίκτυο μουσείων γιατί όχι και μια Πολιτιστική Διαδρομή, είναι μια πολύ καλή ιδέα» δήλωσε χαρακτηριστικά.
Ως μεγαλύτερο όφελος από τις “Πολιτιστικές διαδρομές” που έχουν φτάσει τις 50, επικέντρωσε την προσοχή του στο ότι «συναντιούνται άνθρωποι από όλη την Ευρώπη και όχι μόνο, ανταλλάσσουν ιδέες, επικοινωνούν. Βλέπουμε τον ενθουσιασμό σε κάθε χώρα που πηγαίνουμε και ένα τέτοιο ενθουσιασμό διακρίνω και εδώ».
Μιλώντας στους συνέδρους ο ιδρυτής των “Χ.ν.” Γιάννης Γαρεδάκης έκανε μια σύντομη αναφορά στην ιστορία της τυπογραφίας και πώς ο ίδιος τη δεκαετία του ’60 εργαζόμενος ως “ρεπόρτερ” στην εφημερίδα “Παρατηρητής” είχε εντυπωσιαστεί από τη δουλειά των τυπογράφων της εφημερίδας. «Τις δεκαετίες ’80-’90 ξεκίνησα να αγοράζω τυπογραφικά μηχανήματα με μεγάλες δυσκολίες. Το 2005 κάναμε τα εγκαίνια της πρώτης αίθουσας και τους αμφιθέατρου και έκτοτε η έκθεση προχωράει πραγματικά με γρήγορους ρυθμούς. Ο χώρος αυτός ταυτόχρονα γίνεται ζωντανός, πολυπράγμων θα έλεγα, οργανισμός. Πολιτιστικές εκδηλώσεις, μουσικές παραστάσεις, ιστορικά και επιμορφωτικά σεμινάρια που έχουν σχέση με τον τόπο μας και όχι μόνο πραγματοποιούνται συνεχώς. Ο χώρος αναγνωρίζεται ως το μοναδικό, καλά οργανωμένο, Μουσείο Τυπογραφίας στην Ελλάδα και σταδιακά απλώνει τα φτερά του και διεθνώς. Το 2014 ξεκινάει το διαγωνισμό αφίσας για την τυπογραφία που ετησίως παίρνουν μέρος πάνω από 700 γραφίστες από 60-70 χώρες. Το 2016 ήταν υποψήφιο για το Ευρωπαϊκό Μουσείο της χρονιάς στο Συμβούλιο της Ευρώπης, το Μάιο του 2017 διοργανώθηκε εδώ το Ετήσιο Πανευρωπαϊκό συνέδριο του Συνδέσμου Μουσείων Τυπογραφίας Ευρώπης».
Επισήμανε πως ο κύριος χρηματοδότης του μουσείου είναι η εφημερίδα “Χανιώτικα Νέα” στην οποία υπήρξε εκδότης και διευθυντής για πολλές δεκαετίες. «Σε πορεία δύσκολη, συγκρουσιακή, μέσα από κομματικές φάσεις και αντιφάσεις αυτή η μικρή εφημερίδα δεν έπαψε ποτέ να προβάλλει τα όσα συνέβαιναν στην Ενωμένη Ευρώπη και τα τελευταία χρόνια για την πορεία και τη σημασία των πολιτιστικών διαδρομών που με πολύ πάθος εργάζεται ο κ. Στέφανο Ντομινιόνι».
Το “Μουσείο Τυπογραφίας” συμμετέχει στην πολιτιστική διαδρομή βιομηχανικής κληρονομιάς και όπως εξήγησε ο ιδρυτής του «όλα αυτά με έκαναν να ονειρεύομαι την πολιτιστική διαδρομή της τυπογραφίας, μιας τέχνης, ενός επιτεύγματος που κινδυνεύει να ξεχαστεί. Οι νέες γενιές ίσως δεν μάθουν ποτέ πώς ξεκίνησε το ταξίδι των τυπωμένων βιβλίων , τη σπουδαιότητα των γκραβούρων, των μεταξοτυπιών, της βιβλιοδεσίας ίσως να μην γνωρίζουν ποτέ τη σπουδαιότητα των λινοτυπικών μηχανών και της μονοτυπίας. Αυτά όλα θα τα αποτρέψει σίγουρα μια πολιτιστική διαδρομή της τυπογραφίας! Το σκέφτομαι, το μελετώ, θα δούμε αν η εφημερίδα μπορεί μέσα στη γενικότερη κρίση του Τύπου να συμβάλλει σε αυτό».