Κυριακή, 6 Οκτωβρίου, 2024

Ξεχωριστό μάθημα Δημοκρατίας στο Μουσείο Τυπογραφίας

Ενα ξεχωριστό μάθημα γύρω από την καθοριστική συμβολή της τυπογραφίας στην κατάκτηση και την εξασφάλιση της ελευθερίας του λόγου, της έκφρασης και της Δημοκρατίας, είχαν την ευκαιρία να απολαύσουν οι μαθητές από 5 διαφορετικές χώρες που επισκέφθηκαν χθες το πρωί το Μουσείο Τυπογραφίας “Γιάννη και Ελένης Γαρεδάκη” στο Βιοτεχνικό Πάρκο Χανίων.

O λόγος για 5 σχολεία από τα Χανιά, τη Γερμανία, τη Γαλλία, την Ισπανία και την Τσεχία που συμμετέχουν στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα πρόγραμμα Erasmus+ KA2 με τίτλο: «Opera connect Europe».
Διοργανώτρια χώρα είναι η Γερμανία και συγκεκριμένα το σχολείο IBiS-Grundschule «Maria Montessori» από το Wittenberge και εταίροι τα σχολεία Základní škola a Mateřská από το Mnichovice της Τσεχίας, Organisme de Gestion EC école Saint Joseph από το Quimper της Γαλλίας και CPB Ciudad de Columbia από το Τres Cantos της Ισπανίας, ενώ από τα Χανιά συμμετέχει το 16ο Δημοτικό Σχολείο Χανίων.
Απώτερος στόχος των μαθητών και εκπαιδευτικών είναι να δημιουργήσουν μια παιδική όπερα, ευαισθητοποιημένοι πάνω στο περιβαλλοντικό θέμα μιας συγκεκριμένης ιστορίας, την οποία θα παρουσιάσουν στην τελευταία συνάντηση του Προγράμματος το 2020.
Στο πλαίσιο των επισκέψεων που ανταλλάσσουν, από τις 3 Νοεμβρίου φιλοξενούνται στα Χανιά 11 εκπαιδευτικοί και 18 μαθητές και μαθήτριες από τις παραπάνω χώρες, ενώ στο επίκεντρο της δράσης που υλοποιούν αυτές τις ημέρες βρίσκονταν οι έννοιες της Δημοκρατίας και της Βιωσιμότητας.
Για τον σκοπό αυτό κάθε σχολείο προσέγγισε τις παραπάνω έννοιες οργανώνοντας δράσεις ενάντια στην περιβαλλοντική καταστροφή και την κλιματική αλλαγή, και μελέτησε περιπτώσεις που τοπικές αντιστάσεις σταμάτησαν επενδυτικά σχέδια που έβαζαν σε κίνδυνο το δημόσιο χώρο, το περιβάλλον και τελικά την ίδια τη δημοκρατία.
Τα συμπεράσματα παρουσιάστηκαν χθες νωρίς το πρωί στο 16ο Δημοτικό Σχολείο στο εργαστήρι με θέμα «Action for democracy 2», ενώ στη συνέχεια παιδιά και εκπαιδευτικοί επισκέφθηκαν το Μουσείο Τυπογραφίας όπου ξεναγήθηκαν από την διευθύντρια του Μουσείου Έλια Κουμή.

TA “KITΡΙΝΑ ΓΙΛΕΚΑ”
Ενδεικτικά, στην παρουσίασή του το σχολείο της Γαλλίας μίλησε για την περίπτωση των «κίτρινων γιλέκων» ως σύμβολο διαμαρτυρίας ενάντια στην κυβέρνηση και τις μαζικές διαδηλώσεις που πραγματοποιήθηκαν εκεί.
Τα γεγονότα που διαδραματίστηκαν στη Γαλλία το τελευταίο διάστημα επηρέασαν τη σχολική κοινότητα και τα παιδιά μπήκαν στη διαδικασία να κουβεντιάσουν και να εργαστούν πάνω στην αξία της δημοκρατίας και της δυνατότητας να επιλέγεις και να αποφασίζεις ελεύθερα για τη ζωή και το μέλλον σου. Έτσι, το Σεπτέμβρη, δάσκαλοι και μαθητές συζήτησαν προτάσεις για μικρές αλλαγές στην καθημερινότητά τους που θα έδιναν χώρο και χρόνο για ελεύθερη έκφραση και δημιουργία. Στο πλαίσιο αυτό τα παιδιά έκαναν εκλογές και αποφάσισαν ν’ αλλάξουν το όνομα της σχολικής βιβλιοθήκης, την οποία ξαναβάφτισαν «η χώρα των παιδιών». Παράλληλα, κατάφεραν να γίνει αναπόσπαστο κομμάτι του καθημερινού προγράμματος το παιχνίδι, η μουσική και ο χορός.

ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Το γερμανικό σχολείο οργάνωσε δράσεις για το περιβάλλον, διεκδικώντας ένα διαφορετικό μέλλον για τον πλανήτη. Στις 19 Σεπτέμβρη οι μαθητές χωρίστηκαν σε 4 ομάδες. Η πρώτη αποφάσισε να ασχοληθεί με το λαχανόκηπο του σχολείου, η δεύτερη παρακολούθησε μια ταινίες με θέμα την κλιματική αλλαγή, η τρίτη έκανε πειράματα και μελέτησε το φαινόμενο του θερμοκηπίου και η τέταρτη κατέγραψε καθημερινές συμβουλές που αφορούν στο σεβασμό προς τον πλανήτη. Στις 20 Σεπτέμβρη πήραν μέρος μαζί με άλλα σχολεία σε μια διαδήλωση για ένα τοπικό περιβαλλοντικό θέμα στην κοντινή τους πόλη Neuruppin, ενώ αυτό το διάστημα οι μαθητές προετοιμάζουν μια κινητοποίηση στην πόλη τους το Wittenberge.

ΜΑΘΗΜΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
Tα νήπια του ισπανικού σχολείου ασχολήθηκαν με δραστηριότητες και παιχνίδια ευαισθητοποίησης γύρω από περιβαλλοντικά ζητήματα και παρουσίασαν τις παρατηρήσεις και τα συμπεράσματά τους στους μαθητές του δημοτικού. Τα μεγαλύτερα παιδιά μελέτησαν την περιπέτεια της δημοκρατίας και την εγκαθίδρυσή της στην Ισπανία. Ασχολήθηκαν με την ιστορία των δικαιωμάτων και επισκέφτηκαν το Δημαρχείο της περιοχής τους, όπου κάποιοι δημοτικοί σύμβουλοι τους εξήγησαν για το πώς λειτουργεί η δημοκρατία σε τοπικό επίπεδο και το πώς παίρνονται οι αποφάσεις.
Αντίστοιχα το σχολείο της Τσεχίας μελέτησε την ιστορία της δημοκρατίας στον τόπο του. Αφού οι μαθητές έκαναν εκλογές, ασχολήθηκαν μ’ ένα πρόγραμμα για το περιβάλλον και δήλωσαν συμμετοχή στη «βουλή των σχολείων» προετοιμάζοντας το τελευταίο διάστημα την παρουσία τους εκεί με προτάσεις και προβληματισμούς πάνω σε ζητήματα δημοκρατίας και βιωσιμότητας.

ΟΙ ΑΓΙΟΙ ΑΠΟΣΤΟΛΟΙ
Τέλος, το 16ο Δημοτικό Σχολείο Χανίων μελέτησε την περίπτωση των Αγίων Αποστόλων. Οι μαθητές μελέτησαν και παρουσίασαν την ιστορία της περιοχής πιάνοντας το νήμα από τη μακρινή δεκαετία του ‘30, όταν το μέρος ζωντάνευε από τις παιδικές κατασκηνώσεις, αργότερα το ’41 όταν λειτούργησε το 7ο Συμμαχικό νοσοκομείο, κι έπειτα μετά τη μάχη της Κρήτης που υπήρξε στρατόπεδο αιχμαλώτων. Μίλησαν ακόμα για τις δεντροφυτεύσεις που έγιναν για να υπάρχει σήμερα το όμορφο δασύλλιο που υπάρχει και το οποίο αποτελεί τον σημαντικότερο ίσως πνεύμονα πρασίνου δίπλα στο πολεοδομικό συγκρότημα των Χανίων, ενώ εξήγησαν ότι ο χώρος αυτός αποτελεί μια ανάσα για την πόλη, ως ένας χώρος αναψυχής, άθλησης και κολύμβησης, ο οποίος δεν τσιμεντοποιήθηκε χάρη στους αγώνες που έδωσαν οι πολίτες.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα