Σάββατο, 26 Οκτωβρίου, 2024

Ξεκίνησε ο μοντέρνος Δρόμος του Μεταξιού. Η Ελλάδα συμμετέχει;

Οι μοντέρνοι δρόμοι του μεταξιού (Silk Roads) που ενώνουν την Αφρική, την Ασία, τη Μέση Ανατολή και την Ευρώπη δημιουργώντας τρία νέα κανάλια επενδύσεων και εμπορίου μεταξύ 60 χωρών και των 4 δισεκατομμυρίων ανθρώπων των εμπλεκόμενων χωρών έχουν ήδη ξεκινήσει. Η Κίνα ονομάζει τους Δρόμους του Μεταξιού: “Μία Ζώνη ένας Δρόμος” (One Belt One Road (OBOR)).
Την περασμένη Δευτέρα (22/2/2016) έφθασε το πρώτο εμπορευματικό τραίνο από την Κίνα στην Τεχεράνη, ως ένα μέρος της υποδομής του νότιου χερσαίου Δρόμου του Μεταξιού.
Το τραίνο διένυσε 10.400 χιλιόμετρα από την πόλη Yiwu της επαρχίας Zhejiang της Κίνας για να φθάσει στην Τεχεράνη. Χρειάστηκε να ταξιδέψει επί 2 εβδομάδες μέσω Καζακστάν, Ουζμπεκιστάν και Τουρκμενιστάν για να φθάσει στην Τεχεράνη. Η διαδρομή αυτή είναι η πρώτη χερσαία εφοδιαστική αλυσίδα (logistics) που προσφέρει μεταφορά φορτίων από τις ακτές του ειρηνικού της Ασίας στον Περσικό Κόλπο. Το Ιράν ετοιμάζεται ήδη να γίνει κόμβος-κλειδί μεταφοράς εμπορευμάτων μεταξύ Κίνας και Ευρώπης και αναπτύσσει ένα δίκτυο σιδηροδρόμων για να συνδεθεί με την Ευρώπη. Πριν μερικές εβδομάδες ο Πρόεδρος του Ιράν είχε επισκεφθεί τη Γαλλία και την Ιταλία και υπέγραψε συμφωνίες εκσυγχρονισμού και επέκτασης του σιδηροδρομικού δικτύου του Ιράν για να εξυπηρετήσει την υποδομή του Δρόμου του Μεταξιού.
Εναλλακτικά τα εμπορεύματα μπορούν να μεταφερθούν από την Τεχεράνη σε λιμάνι του Περσικού Κόλπου και από εκεί στην Ερυθρά Θάλασσα, την διώρυγα του Σουέζ και πιθανότερο προορισμό τα Ελληνικά ή Ιταλικά λιμάνια για να φθάσουν στην Ευρώπη.
Το πρώτο και πιο σημαντικό βήμα οικονομικής συνεργασίας στα πλαίσια του Δρόμου του Μεταξιού μεταξύ Ιράν και Κίνας ολοκληρώθηκε με επιτυχία. Είχε προηγηθεί στις 23 Ιανουαρίου 2016 η υπογραφή 17 συμφωνιών μεταξύ των δύο χωρών που θα οδηγήσουν σε συναλλαγές 600 δισ. δολαρίων την επόμενη δεκαετία.
Επίσης και το Ιράκ έχει ήδη υπογράψει μνημόνιο συνεργασίας για την ανάπτυξη υποδομών για το Δρόμο του Μεταξιού. Τα εμπορεύματα μπορούν από το Ιράν μέσω του Ιράκ και της Συρίας ή της Ιορδανίας και του Ισραήλ να φθάνουν στη Μεσόγειο θάλασσα.
Την 5/2/2016 έφθασε ένα άλλο τραίνο μεταφοράς εμπορευμάτων από την Κίνα στη Καλούγα της Ρωσίας 180 χιλιόμετρα πριν τη Μόσχα στα πλαίσια του βόρειου χερσαίου Δρόμου του Μεταξιού. Το προηγούμενο έτος η Ρωσία και η Κίνα υπέγραψαν συμφωνία υποστήριξης και ανάπτυξης του Δρόμου του Μεταξιού.
Εκτος των τριων Δρόμων του Μεταξιού (χερσαίος, θαλάσσιος, digital), η Κίνα έχει αναπτύξει την τελευταία δεκαετία μια στρατηγική που την ονομάζει “Στρατηγική των Μαργαριταρένιων κολιέ” (String of Pearls). Η στρατηγική αυτή επικεντρώνεται κυρίως στην απόκτηση πρόσβασης και ελέγχου σε σημαντικά διεθνή λιμάνια όπως αυτό του Πειραιά, τα οποία χρησιμοποιεί τόσο για την εξαγωγή των εμπορευμάτων της όσο και για εισαγωγή πρώτων υλών και ενέργειας. Η χώρα μας πρέπει να συμμετάσχει ενεργά σε αυτή τη νέα χάραξη διεθνών καναλιών διανομής εμπορευμάτων και υπηρεσιών. Εκτός από τα οικονομικά οφέλη, η συμμετοχή της  θα αποτελέσει ένα εργαλείο οικονομικής διπλωματίας το οποίο εάν αξιοποιηθεί ευφυώς θα βοηθήσει στην απόκτηση επί πλέον γεωστρατηγικών και χρηματοοικονομικών πλεονεκτημάτων.
Επί πλέον, η χώρα μας πρέπει να εκμεταλλευθεί την αντίστροφη ροή του δρόμου του μεταξιού για να προωθήσει τα δικά μας προϊόντα και υπηρεσίες αλλά και να προσελκύσει τουρίστες από τις χώρες αυτές.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα