Εύλογα ερωτηματικά προκαλεί η σπουδή της κυβέρνησης να πανηγυρίσει αναφορικά με την πώληση των περιφερειακών αεροδρομίων, με τις διαρροές μάλιστα να κάνουν λόγο για «προσφορά μαμούθ». Οι συγκρίσεις με αντίστοιχες ιδιωτικοποιήσεις αεροδρομίων στο εξωτερικό δείχνουν ότι το αεροδρόμιο Χανίων αλλά και τα υπόλοιπα 13, παραχωρήθηκαν έναντι… πινακίου φακής. Η ελληνογερμανική κοινοπραξία Fraport – Slentel κέρδισε τον διαγωνισμό για τα αεροδρόμια προσφέροντας στο Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ. εφάπαξ τίμημα 1,234 δισ. ευρώ, καθώς και ετήσια αμοιβή ύψους 22,9 εκατ. ευρώ για τα αεροδρόμια Χανίων, Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Κεφαλλονιάς, Ζακύνθου, Ακτίου, Καβάλας, Ρόδου, Κω, Σάμου, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σαντορίνης, Σκιάθου. Στις 9 Σεπτεμβρίου ο ίδιος όμιλος ανακοίνωσε την απόκτηση του 75,5% του αεροδρομίου της Λουμπλιάνα στη Σλοβενία, προσφέροντας ως αντάλλαγμα 177,1 εκατομμύρια ευρώ. «Το συγκεκριμένο αεροδρόμιο έχει ετήσια κίνηση επιβατών 1,2 εκατομμύρια την ώρα που το δικό μας στα Χανιά είχε το 2013 2,1 εκατομμύρια» σχολίασε στα “Χ.Ν.” ο α’ αντιπρόεδρος του Επιμελητηρίου Χανίων Χρήστος Μυλωνάκης. Μοιραία λοιπόν, βγαίνουν τα κομπιουτεράκια για να γίνει η σύγκριση. Διαιρώντας τα 1,2 δισ. που προσέφεραν Γερμανοί και Κοπελούζος για 14 αεροδρόμια, διαπιστώνουμε ότι για τον κάθε αερολιμένα έδωσαν περίπου 85 εκατομμύρια ευρώ. Αν λοιπόν ένα αεροδρόμιο με κίνηση 1,2 εκατομμύρια επιβάτες κοστολογείται στα 177 εκατομμύρια, αυτό των Χανίων με κίνηση σχεδόν διπλάσια πόσο θα έπρεπε να κοστολογηθεί; Η… απλή μέθοδος των τριών, μας οδηγεί στο νούμερο των 400 εκατομμυρίων ευρώ! Ας μείνουμε λοιπόν σε αυτό τον αριθμό και ας μην αναζητήσουμε πόσο θα έπρεπε να κοστίζουν συνολικά τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, λαμβάνοντας υπόψη πάντα τη δυναμική που αναπτύσσει ο ελληνικός τουρισμός τα τελευταία χρόνια. Ενδιαφέρον πάντως, σύμφωνα και με τον κ. Μυλωνάκη, παρουσιάζει και η μετοχική σύνθεση της Fraport. «Κύριος μέτοχος είναι το γερμανικό ομόσπονδο κρατίδιο της Έσσης με 31,35%, ενώ ακολουθούν το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο της Έσσης με περίπου 20%, η αεροπορική εταιρεία Lufthansa με περίπου 8%, και άλλοι ιδιώτες μέτοχοι». Τροφή για σκέψη η επισήμανση του κ. Μυλωνάκη. Η Γερμανία πιέζει την Ελλάδα για αποκρατικοποιήσεις και αγοραστής είναι ένα γερμανικό επενδυτικό σχήμα, την πλειοψηφία των μετοχών του οποίου έχει το γερμανικό κράτος!
ΠΩΛΗΤΗΣ ΚΑΙ… ΕΚΤΙΜΗΤΗΣ ΓΙΝΕΤΑΙ;
Το παράλογο της υπόθεσης όμως δεν σταματά εκεί. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ από το “ΒΗΜΑ”, βασικός τεχνικός σύμβουλος του Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ. στη διαδικασία διαμόρφωσης του σχεδίου αποκρατικοποίησης των αεροδρομίων ήταν η Lufthansa Consulting, θυγατρική του ομώνυμου αεροπορικού ομίλου, η οποία είχε προσληφθεί στις αρχές του 2012. Η ίδια εταιρεία δηλαδή που συμμετέχει στη Fraport. Με λίγα λόγια πρώτα εκτίμησε την αξία των αεροδρομίων για λογαριασμό της κυβέρνησης και στη συνέχεια τα αγόρασε η ίδια!
ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΣΤΟ ΒΑΘΟΣ… ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Με αφορμή την πώληση του αεροδρομίου, πολύς λόγος έχει γίνει για την παραμονή ή όχι στα Χανιά των εταιρειών χαμηλού κόστους όπως η Ryanair. Είναι δεδομένο ότι οι εταιρείες αυτές αναζητούν αεροδρόμια με χαμηλή φορολογία για να έχουν και χαμηλά ναύλα. Αυτό το πετύχαιναν τα τελευταία χρόνια στα Χανιά, συνεισφέροντας σε πάρα πολύ μεγάλο βαθμό στην αύξηση του τουριστικού ρεύματος προς τη Δυτική Κρήτη. Τι θα πράξουν από εδώ και πέρα; Αυτό θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από τις προθέσεις του νέου ιδιοκτήτη του αεροδρομίου. Είπαμε λοιπόν ότι στο συγκεκριμένο επενδυτικό σχήμα συμμετέχει η Lufthansa η οποία το 1997 ήταν από τους ιδρυτές της “Star Alliance” στην οποία μέλος είναι και η Aegean. Στις 18 Νοεμβρίου, ο πρόεδρος της Aegean, Θεόδωρος Βασιλάκης παραχώρησε συνέντευξη Τύπου στο Ηράκλειο. Σχολιάζοντας την παρουσία της Ryanair στην Ελλάδα ανέφερε -μεταξύ άλλων-: «Η Ryanair είναι και αυτή ένας ανταγωνιστής, ένας αξιόλογος ανταγωνιστής με άλλο προϊόν από εμάς. Αλλά ένας ανταγωνιστής που σε υποχρεώνει να είσαι πολύ πιο παραγωγικός, πολύ πιο ανταγωνιστικός και πολύ πιο οικονομικός». Πλέον όμως, η Ryanair θα “παζαρεύει” για τις τιμές στο “Δασκαλογιάννης” με τους νέους ιδιοκτήτες στους οποίους συγκαταλέγεται και η Lufthansa, εταιρεία που συνεργάζεται με την Aegean. Τι σύγκρουση συμφερόντων μπορεί να υπάρξει εκεί; Σε αυτό το πλαίσιο, το αεροδρόμιο Χανίων πέρασε σε χέρια ιδιωτών. Εναντι πινακίου φακής. Την ίδια ώρα που στο Ηράκλειο σχεδιάζουν ένα νέο αεροδρόμιο και πιέζουν για υποδομές στο υπάρχον…