“Πέφτουν” οι υπογραφές για την εφαρµογή των σχεδίων διαχείρισης για Μπάλο, Φαλάσαρνα, Λαφονήσι, έτσι όπως περιγράφονται στις σχετικές υπουργικές αποφάσεις.
Η υπογραφή θα γίνει µε τον πιο επίσηµο τρόπο στις 27 Φεβρουαρίου στο Καστέλι Κισσάµου, µε συµµετοχή εκπροσώπων του Υπουργείου Περιβάλλοντος, της Περιφέρειας Κρήτης, του ΟΦΥΠΕΚΑ, του ΕΛΚΕΘΕ, των δήµων Κισσάµου και Καντάνου – Σελίνου κα.
Με την υπογραφή του σχεδίου διαχείρισης από όλους τους εµπλεκόµενους φορείς, θα διατεθεί ένα ποσό 1,5 εκ. ευρώ για την πραγµατοποίηση έργων προστασίας των περιοχών αυτών.
«Με την προγραµµατική σύµβαση και την εφαρµογή των σχεδίων διαχείρισης δικαιώνεται ο αγώνας και ο δικός µας και του ∆ήµου Κισσάµου για την προστασία όλων αυτών των ευαίσθητων περιοχών που περιλαµβάνονται στο προεδρικό διάταγµα» δήλωσε στα “Χ.ν.” ο δήµαρχος Καντάνου- Σελίνου κ. Αντώνης Περράκης, τονίζοντας παράλληλα «την πολύ καλή συνεργασία των ∆ήµων για την περιοχή του Λαφονησίου που διαχειριζόµαστε µαζί. Θα συνεχίσουµε την κοινή προσπάθεια ώστε οι περιοχές µας να είναι επισκέψιµες αλλά προστατευµένες.»
Όπως εξηγεί ο κ. Περράκης από την έκδοση των Υπουργικών Αποφάσεων το Σεπτέµβριο του 2023 οι δύο δήµοι έχουν αναλάβει τον κύριο όγκο των παρεµβάσεων και µε την υπογραφή της προγραµµατικής σύµβασης θα επιµεριστούν οι ευθύνες και στις δηµόσιες υπηρεσίες, την Περιφέρεια, του ∆ήµους. «Έχουµε µια πολύ καλή συνεργασία τόσο µε το Υπουργείο Περιβάλλοντος, όσο και τον ΟΦΥΠΕΚΑ τους οποίους και ευχαριστούµε πολύ» καταλήγει ο κ. Περράκης.
ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΒΗΜΑ
Για ένα «πολύ σηµαντικό βήµα» κάνει λόγο ο ειδικός συνεργάτης για θέµατα περιβάλλοντος και χωροταξίας του ∆ήµου Κισσάµου κ. Κώστας Κουκουράκης.
Και ο κ. Κουκουράκης σηµειώνει πως «έχουµε από κοινού µε το ∆ήµο Καντάνου Σελίνου τοποθετήσει µπάρα στο Λαφονήσι ώστε να µην κατεβαίνουν τα οχήµατα στην προστατευτέα περιοχή, έχουµε περιφράξει τους κέδρους, µπήκαν και φύλακες που είναι εκεί όλο το χρόνο. Αυτό ενώ µειώθηκαν κατά 65% τα έσοδα γιατί από 400 και 500 οµπρέλες βάζουµε 90, από 200 κωδικούς στην καντίνα 100 και θα µειωθούν ακόµα και άλλο προκειµένου να περιοριστεί ο χρόνος παραµονής των επισκεπτών και να µην έχουν χιλιάδες άτοµα. Επίσης οι ∆ήµοι έβγαλαν τα τροχόσπιτα, οι ∆ήµοι έκαναν περιφράξεις των ευαίσθητων σηµείων, οι ∆ήµοι επωµίστηκαν την επιστασία, οι ∆ήµοι έβγαλαν τις παράνοµες κατασκευές».
Αναφορικά µε την περιοχή των Φαλασάρνων ο κ. Κουκουράκης υπογραµµίζει πως από φέτος θα τοποθετηθεί µπάρα ώστε τα οχήµατα να µην κατεβαίνουν στην παραλία και ετοιµάζονται ιδιωτικοί χώροι στάθµευσης περιµετρικά όπως έχει γίνει και στο Λαφονήσι.
Για τον Μπάλο παρότι ο δηµοτικός χώρος στάθµευσης είναι σχεδόν έτοιµος, η αγορά ηλεκτρικών λεωφορείων για την µετακίνηση των επισκεπτών και προβλέπεται στα σχέδια διαχείρισης, απαιτεί χρηµατικούς πόρους και προσλήψεις που αυτή τη στιγµή είναι δύσκολο να βρεθούν. Εκτιµάται όµως πως µε την έναρξη υλοποίησης των σχεδίων δράσης και τη συµβολή και άλλων φορέων, το ζήτηµα αυτό θα ξεπεραστεί, καθώς για τον Μπάλο προβλέπεται ένα ποσό 550.000 ευρώ.
ΜΠΑΛΟΣ – ΓΡΑΜΒΟΥΣΑ
Σηµειώνεται ότι στα σχέδια δράσης για Μπάλο – Γραµβούσα, προβλέπεται για τον κάθε φορέα:
• ΟΦΥΠΕΚΑ: Εκπόνηση σχεδίου διαχείρισης για τον καθορισµό του αριθµού και των προδιαγραφών των τουριστικών πλοίων και των σκαφών αναψυχής, καθορισµός αριθµού θέσεων εγκατάστασης και τεχνικών χαρακτηριστικών πλωτών ναυδέτων, καθορισµός αριθµού τεχνικών προδιαγραφών και χωροθέτησης υποδοµών αναψυχής (αναψυκτήριο, οµπρελοκαθίσµατα, υπερυψωµένοι αποσπώµενοι ξύλινοι διάδροµοι, χώροι υγιεινής κα.). Σήµανση, συντήρηση µονοπατιών σύµφωνα µε τις τεχνικές προδιαγραφές. ∆ηµιουργιά περιµετρικού µονοπατιού στο “Τηγάνι”, δηµιουργία ελευθέρης ζώνης γύρω από τη λιµνοθάλασσα πλάτους 3 µέτρων για την αναπαραγωγή και διαβίωση των δίθυρων που κινδυνεύουν µε εξαφάνιση, τοποθέτηση πινακίδων για ενηµέρωση επισκεπτών. Επίσης δηµιουργία υποθαλάσσιων καταδυτικών διαδροµών µεταξύ Ήµερης Γραµβούσας και της Χερσονήσου.
• ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ: Εγκατάσταση πλωτών ναυδετών για το δέσιµο των σκαφών. Καταγραφή και αξιολόγηση υφιστάµενων υποδοµών (λιµενική υποδοµή στην Ήµερη Γραµβούσα, στο Μπάλο κα.)
• ∆ΗΜΟΣ ΚΙΣΣΑΜΟΥ: Εγκατάσταση ή διαµόρφωση υφιστάµενων εγκαταστάσεων αναψυχής (αναψυκτήριο, χώροι υγιεινής). Τοποθέτηση ειδικής µπάρας απαγόρευσης- ελεγχόµενη εισόδου οχηµάτων, κατασκευή χώρου στάθµευσης (έχει γίνει) και λειτουργία του, προµήθεια µικρών ηλεκτροκίνητων λεωφορείων για τη µεταφορά των επισκεπτών στο σηµείο εκκίνησης του µονοπατιού. Ανάπτυξη και λειτουργία διαδικτυακής πλατφόρµας για την αγορά ηλεκτρονικού εισιτηρίου.
• ΜΟΥΣΕΙΟ ΦΥΣΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ: ∆ηµιουργία κέντρου έρευνας και ενηµέρωσης στην Ήµερη Γραµβούσα. ∆ράσεις διατήρησης και διαχείρισης των οικοτόπων και ειδών χλωρίδας και πανίδας.
• ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΗ ∆ΙΟΙΚΗΣΗ: Κατεδάφιση παράνοµων κατασκευών και διαχείριση των αποβλήτων κατεδάφισης σε Ήµερη Γραµβούσα, Μπάλο κα.
ΦΑΛΑΣΑΡΝΑ
Για τα Φαλάσαρνα, προβλέπεται:
• ΟΦΥΠΕΚΑ: Σχέδιο διαχείρισης, µε καθορισµό αριθµού τουριστικών πλοίων και σκαφών αναψυχής, καθορισµός αριθµού θέσεων εγκατάστασης για ναυδέτες, τεχνικές προδιαγραφές για αναψυκτήρια, οµπρελοκαθίσµατα, ξύλινους διαδρόµους, χώρους υγιεινής κ.α. Σήµανση και συντήρηση µονοπατιών, ενηµερωτικές πινακίδες. Από κοινού µε το Λιµενικό Σώµα σύνταξη και σχέδιο φύλαξης και εποπτείας.
• ∆ΗΜΟΣ ΚΙΣΣΑΜΟΥ: Αποκλεισµός της πρόσβασης µηχανοκίνητων οχηµάτων σε διάφορα σηµεία πρόσβασης στην παραλία Φαλάσαρνας. Εγκατάσταση νέων ή διαµόρφωση υφιστάµενων εγκαταστάσεων (αναψυκτήρια, χώροι υγιεινής, ξύλινοι διάδροµοι). Μελέτης και εφαρµογή συστήµατος διαχείρισης απορριµµάτων. Προµήθεια οχήµατος παντός εδάφους.
• ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ: Καταγραφή και αξιολόγηση υφιστάµενων υποδοµών αναψυχής και οδοποιίας.
• ΜΟΥΣΕΙΟ ΦΥΣΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ:∆ράσεις διατήρησης και διαχείρισης των οικοτόπων και ειδών χλωρίδας και πανίδας.
ΛΑΦΟΝΗΣΙ
Οι Υπουργικές αποφάσεις και το “Σχέδιο δράσης” προβλέπει για το Λαφονήσι:
• ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ: Εκπόνηση µελέτης αποκατάστασης για τις απαλλοτριωµένες περιοχές, καταγραφή και αποµάκρυνση των ξενικών χωροκατακτητικών ειδών χλωρίδας, αποκατάσταση των αµµοθινών κυρίως σε περιοχές που χρησιµοποιούνται ως έκνοµοι χώροι στάθµευσης. Αποκατάσταση υγροτόπου “Βουλισµένης”.
• ΟΦΥΠΕΚΑ: Σχέδιο διαχείρισης για τα σκάφη αναψυψής, την τοποθέτηση ναυδετών, τον καθορισµό φέρουσας ικανότητας υποβρύχιων αυτόνοµων δυτών, τον καθορισµό τρόπου µεταφοράς στερεών και υγρών αποβλήτων, καθορισµός χρηστών και όδευσης τροχοφόρων οχηµάτων για την εξυπηρέτηση των υποδοµών. Σήµανση συντήρηση µονοπατιών, τοποθέτηση ενηµερωτικών πινακίδων. ∆ηµιουργία υποθαλάσσιων καταδυτικών διαδροµών. Ανάπτυξη και λειτουργία διαδικτυακής πλατφόρµας για την αγορά ηλεκτρονικού εισιτηρίου. Πρόσληψη προσωπικού φύλαξης µε έσοδα από τα εισιτήρια, τα αναψυκτήρια, συστηµατικές περιπολίες, πρόστιµα για παράβαση της περιβαλλοντικής νοµοθεσίας από κοινού µε το Λιµενικό Σώµα.
• ΜΟΥΣΕΙΟ ΦΥΣΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ: Χαρτογράφηση των θαλάσσιων οικοτόπων, απαγόρευση τρατών βυθού σε περιοχές µε λιβάδια Ποσειδωνίας, καθολική απαγόρευση αλιείας σε κοραλλιογενείς υφάλους κα. ∆ράσεις διατήρησης και διαχείρισης οικοτόπων, ειδών χλωρίδας και πανίδας.
• ∆ΗΜΟΙ ΚΑΝΤΑΝΟΥ-ΣΕΛΙΝΟΥ και ΚΙΣΣΑΜΟΥ: Εγκατάσταση πλωτών ναυδετών (η συγκεκριµένη αρµοδιότητα δίνεται στους ∆ηµους, ενώ η ίδια αρµοδιότητα για το Μπάλο ορίζεται για την Περιφέρεια), εγκατάσταση και λειτουργία υποδοµών αναψυχής και οδοποιίας. Τοποθέτηση µπάρας για την απαγόρευση της κίνησης οχηµάτων προς την παραλία Βουλισµένης (έχει ήδη γίνει από τους ∆ήµους) καθώς και δηµιουργία χώρων στάθµευσης (επίσης έχει υλοποιηθεί). Μελέτη και εφαρµογή συστήµατος διαχείρισης απορριµµάτων.