■ Μέσα από το νέο παιχνίδι Εργαστηρίου του Πολυτεχνείου Κρήτης
Τελικά, ένα παιχνίδι µπορεί να υπάρχει στη ζωή µας, να δηµιουργεί µία ‘‘αποθήκη’’ καλής διάθεσης, χαµόγελων, συµµετοχής και συνύπαρξης, έστω και από απόσταση.
Αυτό συµβαίνει µε το παιχνίδι «121 Λέξεις» το οποίο αφορά σε ένα διάχυτο παιχνίδι αφήγησης και συλλογής µικροδιηγηµάτων στην πόλη των Χανίων, το οποίο είναι διαθέσιµο µέσω της πλατφόρµας διάχυτων παιχνιδιών Rollick Games που έχει αναπτύξει το Εργαστήριο ∆ιανεµηµένων Πληροφοριακών Συστηµάτων και Εφαρµογών (TUC/MUSIC) της σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών (ΗΜΜΥ) του Πολυτεχνείου Κρήτης.
Το ΑΠΕ-ΜΠΕ µίλησε για τη συγκεκριµένη εφαρµογή, το παιχνίδι των λέξεων και της συµµετοχής, µε τον Καθηγητή Νεκτάριο Γιολδάση µέλος Εργαστηριακού ∆ιδακτικού Προσωπικού (Ε.∆Ι.Π.) της Σχολής ΗΜΜΥ Πολυτεχνείου Κρήτης, ο οποίος συνεργάστηκε µε το συγγραφέα Φοίβο Σταµπολιάδη µε αφορµή το βιβλίο του, «Μπλουζ στην Ερηµιά».
Όπως εξήγησε ο καθηγητής κ. Γιολδάσης «Το παιχνίδι προσκαλεί τους πολίτες να αξιοποιήσουν δηµιουργικά τον χρόνο τους στη στάση, στο πάρκο, στον κήπο ή οπουδήποτε αλλού στα Χανιά. Το βασικό χαρακτηριστικό της συλλογής ιστοριών «Μπλουζ στην Ερηµιά» είναι ότι, αποτελείται από µικροδιηγήµατα έκτασης 121 λέξεων τα οποία, σαν φωτογραφικά στιγµιότυπα που παγώνουν µια ριπή του χρόνου και την απαθανατίζουν, ασχολούνται µε σηµαντικά ζητήµατα της ζωής όπως είναι ο έρωτας, ο θάνατος, η σχέση µας µε τους άλλους, οι προσωπικές µας διαψεύσεις και τα διλήµµατα, το νόηµα της ζωής και άλλα».
Όπως µας λέει, το παιχνίδι «121 Λέξεις» έχει λιγότερα στοιχεία παιχνιδιού και περισσότερα στοιχεία αφήγησης. Είναι δηλαδή ένας οδηγός πόλης; «Όχι. Απέχει από τη γενικά αποδεκτή ιδέα ενός κινητού οδηγού πόλης, o οποίος παρουσιάζει στους χρήστες πληροφορίες ή γεγονότα για τα αξιοθέατα γύρω τους. Ο βασικός του στόχος, είναι να εµπλουτίσει την καθηµερινότητα των κατοίκων και να µετατρέψει την περιήγησή τους µέσα στην πόλη σε µια πιο συναρπαστική εµπειρία µέσω της ανάγνωσης των διηγηµάτων. Κάθε ιστορία είναι η αφορµή να καταδυθεί ο αναγνώστης σε κόσµους φανταστικούς ή χτισµένους σε αληθινά βιώµατα του δηµιουργού της. Με αυτό το σκεπτικό το παιχνίδι 121 λέξεις προσπαθεί να δηµιουργήσει οάσεις µυθοπλασίας “διασπείροντας” µικρό-ιστορίες µέσα στο αστικό περιβάλλον. Οι ιστορίες είναι µικρές και αυτοτελείς, χωρίς κάποια προκαθορισµένη σειρά ανάγνωσης, µε φωτογραφίες του συγγραφέα, ώστε να γίνει η αφορµή, ο αναγνώστης-παίχτης να δηµιουργήσει αυθόρµητα τις δικές του ιστορίες και να γίνει κρίκος µιας µεγάλης παρέας που το κάθε µέλος της γίνεται τελικά πηγή έµπνευσης, δηµιουργίας και ενίοτε προβληµατισµού για τους άλλους».
Στο πλαίσιο του παιχνιδιού, οι 55 ιστορίες του βιβλίου «Μπλουζ στην Ερηµιά» του συγγραφέα κ. Σταµπολίαδη, έχουν τοποθετηθεί ιδεατά σε διάφορα σηµεία της πόλης, κυρίως σε στάσεις του αστικού ΚΤΕΛ Χανίων και είναι προσπελάσιµες, ανιχνεύσιµες, µέσα από το κινητό τηλέφωνο των χρηστών µε τη χρήση της εφαρµογής Rollick. Όταν οι χρήστες, που συµµετέχουν στο παιχνίδι, πλησιάζουν µια ιστορία, η εφαρµογή τους ειδοποιεί και τους προτρέπει να τη διαβάσουν.
«Ιστορίες που τους αρέσουν, µπορούν να τις κρατάνε στο ιδεατό «σακίδιο» τους, και όταν µαζέψουν αρκετές, µπορούν και αυτοί να µοιραστούν τις δικές τους µικρό-ιστορίες µυθοπλασίας», µας λέει ο κ. Γιολδάσης προσδοκία του οποίου µαζί µε τον κ. Σταµπολιάδη είναι «…µε αφορµή τα 55 µικροδιηγήµατα του βιβλίου, να παρακινηθούν οι πολίτες των Χανίων, να συνεισφέρουν πολλές ακόµη ιστορίες µυθοπλασίας, ώστε να γεµίσει η πόλη από άκρη σε άκρη. Να υπάρχει δηλαδή σε κάθε σηµείο της πόλης µια πηγή ψυχαγωγίας, έµπνευσης και δηµιουργίας». Το παιχνίδι διατίθεται δωρεάν στην πλατφόρµα διάχυτων παιχνιδιών Rollick Games, την οποία οι χρήστες µπορούν να τη χρησιµοποιούν για να σχεδιάζουν, να δηµοσιεύουν, να παίζουν και να διαχειρίζονται διάχυτα παιχνίδια χωρίς να χρειάζονται γνώσεις προγραµµατισµού.
«Κάθε ιστορία είναι η αφορµή να καταδυθεί ο αναγνώστης σε κόσµους που έπλασε ο συγγραφέας, είτε φανταστικούς είτε χτισµένους σε αληθινά βιώµατα και εµπειρίες. Κάθε ιστορία είναι το έναυσµα ώστε ο αναγνώστης να ξαναδιαβάσει µέσα του κάθε µία από αυτές και να ξαναδεί µε νέα οπτική τις φωτογραφίες που τις συνοδεύουν», αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο συγγραφέας Φοίβος Σταµπολιάδης, ο οποίος είναι γεννηµένος στην Αθήνα το 1977 σπούδασε Πολιτικές Επιστήµες στο Καποδιστριακό Πανεπιστήµιο και Μέσα Επικοινωνίας στο Πάντειο, ενώ διαθέτει µεταπτυχιακό τίτλο στο Τµήµα ∆ιεθνών Σχέσεων του Πανεπιστηµίου του Lancaster. Ασχολείται δε τα τελευταία 20 χρόνια µε τη φωτογραφία, έχοντας συµµετάσχει σε οµαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και την Κύπρο µε πολλές διακρίσεις, δηµοσιεύσεις σε έντυπα και ηλεκτρονικά περιοδικά φωτογραφίας. ∆ιηγήµατα και ποιήµατά του έχουν δηµοσιευτεί σε έντυπα και ηλεκτρονικά περιοδικά λογοτεχνίας, µε το βιβλίο του «Μπλούζ στην Ερηµιά» να πρωταγωνιστεί στην πλατφόρµα Rollick Games.
Όπως µας είπε: «Νέες εικόνες, νέα συναισθήµατα που γεννιούνται και παλιά που έρχονται στην επιφάνεια, µια νέα προσωπική αντίληψη για τα ζητήµατα που πραγµατεύεται και ο συγγραφέας, είναι τελικά το κέρδος της ανάγνωσης. Μια νέα ανάγνωση που µπορεί να γίνει και η αφορµή ο αναγνώστης-παίχτης να δηµιουργήσει ο ίδιος, µέσω της πλατφόρµας, αυθόρµητα τις δικές του ιστορίες στην διάρκεια της αναµονής του στην στάση. Να γίνει κρίκος δηλαδή, µιας µεγάλης παρέας που το κάθε µέλος της γίνεται τελικά πηγή έµπνευσης, δηµιουργίας και ενίοτε προβληµατισµού».
«Η κύρια ιδέα σε τέτοια παιχνίδια είναι ότι ο φυσικός χώρος αναµειγνύεται µε τον ψηφιακό χώρο σε διαδραστικές ιστορίες µε τη βοήθεια φορητών συσκευών σε ένα υβριδικό περιβάλλον όπου τα όρια µεταξύ του φυσικού και του φανταστικού είναι θολά και ο πραγµατικός κόσµος αναµιγνύεται µε τον ιδεατό που δηµιουργείται από το παιχνίδι», εξηγεί ο καθηγητής της σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών (ΗΜΜΥ) του Πολυτεχνείου Κρήτης. Για να συµµετάσχουν στο παιχνίδι αυτό, οι χρήστες πρέπει να έχουν εγκατεστηµένη την εφαρµογή Rollick στο κινητό τους (Android ή iOS), η οποία διατίθεται δωρεάν µέσω των σχετικών app stores, και να µπουν στον «κόσµο» του παιχνιδιού «121 λέξεις». «Εφόσον βρίσκονται στα Χανιά, θα έχουν πρόσβαση στις ιστορίες του βιβλίου, αλλά και σε ιστορίες άλλων χρηστών που µπορεί να υπάρχουν σε κάθε σηµείο της πόλης. Όταν πλησιάζουν κοντά σε µια ιστορία, η εφαρµογή θα προσπαθεί να τους ειδοποιεί αυτόµατα, εφόσον είναι ανοικτή. Η συλλογή ιστοριών από τους χρήστες γίνεται και αυτή από το κινητό τους µέσω της εφαρµογής Rollick. Αφού οι χρήστες κρατήσουν τουλάχιστον 5 ιστορίες στο ιδεατό “σακίδιό” τους, τότε µπορούν να δηµιουργούν τις δικές τους ιστορίες (µέχρι µια τη µέρα). ∆ηµιουργούν την ιστορία τους µέσα από την εφαρµογή, τη συνοδεύουν µε µια φωτογραφία δική τους και την τοποθετούν στο σηµείο της πόλης που θέλουν. Εφόσον δηµοσιευθεί, άλλοι χρήστες/παίκτες θα µπορούν να τη δουν και να τη διαβάσουν όταν πλησιάζουν κοντά».
H “ROLLICK GAMES”
Εξηγώντας τι ακριβώς είναι η πλατφόρµα Rollick Games, ο Καθηγητής είπε στο ΑΠΕ ΜΠΕ ότι: «Η πλατφόρµα Rollick Games είναι µια ολοκληρωµένη λύση που επιτρέπει το σχεδιασµό, την ανάπτυξη, τη δηµοσίευση, το παίξιµο και τη διαχείριση διάχυτων παιχνιδιών χωρίς γνώσεις προγραµµατισµού. Έχει σχεδιαστεί και αναπτυχθεί από το Εργαστήριο Κατανεµηµένων Πληροφοριακών Συστηµάτων Πολυµέσων (MUSIC) της Σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του Πολυτεχνείου Κρήτης και µπορεί να χρησιµοποιηθεί από οποιονδήποτε δωρεάν. Αναπτύχθηκε στο πλαίσιο του έργου G4M (Game for Marketing) και χρηµατοδοτήθηκε από την Περιφέρεια Κρήτης (ΕΣΠΑ 2014-2020), µε τη συγχρηµατοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η πλατφόρµα παρέχει µια πληθώρα χαρακτηριστικών τα οποία µπορούν να αξιοποιηθούν κατά βούληση από τους σχεδιαστές παιχνιδιών. Τέτοια χαρακτηριστικά είναι ιδεατοί χαρακτήρες, αλληλεπιδραστικά αντικείµενα, αποστολλές παικτών, µηνύµατα, ερωτήσεις, συζητήσεις, ιδιότητες/ικανότητες παικτών ή αντικειµένων, προσφορές, εικονική αγορά (marketplace) µε εικονικό νόµισµα και δυνατότητες ανταλλαγής αποκτηµάτων, και πολλά άλλα. ∆ίνει επίσης τη δυνατότητα για την ανάπτυξη παιχνιδιών ενός ή πολλών παικτών, παιχνιδιών µε ελεγχόµενη πρόσβαση, παιχνιδιών µε φυσική ή ιδεατή κίνηση στο χώρο, κ.α.».