Εκεί που ανευρέθηκε ο τίμιος σταυρός από την συναυτοκράτειρα μητέρα του Μεγάλου Κωνσταντίνου που με βοήθεια του βρέθηκε ο Τίμιος Σταυρός και ανυψώθηκε με την ευλογία του τότε Πατριάρχη Ιεροσολύμων για να υψώνεται κάθε χρόνο στους αγίους τόπους της πρώτης ανύψωσής του.
Mε παράλληλη απόδοση τιμής στη συναυτοκράτειρα και τα σωματεία γυναικών του που γιορτάζουν το κλέος της.
Ιερουσαλήμ
Ιερουσαλήμ
της ετήσιας ύψωσης του τιμίου ΣΤΑΥΡΟΥ
(14 Σεπτέμβρης κάθε χρόνου)
Με συνθήκες πάντοτε οδυνηρές τόσο από σταυροφορίες, όσο από δύσκολες πολεμικές συνθήκες, όπως την εποχή του 1921 που ο Μεγάλος ποιητής Άγγελος Σικελιανός επισκέφθηκε το Πάσχα, το τόσο δύσκολο, στην Ιερουσαλήμ (που από το Μάη του 1916-1929, βρίσκεται υπό αγγλική εποπτεία).
Από τον Μάη του 1919 η Ελλάδα έχει εμπλακεί στον μικρασιατικό πόλεμο. Τον Μάρτη του 1921 το Α΄ Σώμα στρατού βρίσκεται στο Αφιόν Καραχισάρ και τον Απρίλη του ίδιου χρόνου το Ι΄ Σώμα βρίσκεται ανατολικά της Προύσης. Από την Ελλάδα του Βασιλέα Κωνσταντίνου αρχίσαν να καλούνται εφεδρείες. Στη Μικρά Ασία επιστρατεύτηκαν οι κλάσεις 1910-1921, που βρίσκονταν στη Μικρά Ασία.
Δεν είχαν χάσει το ηθικό τους, είχε όμως δημιουργηθεί στην Ελλάδα η δυσθυμία.
Σ’ αυτή την κατάσταση άφησε πίσω του ο Σικελιανός βασιλικούς και Βενιζελικούς να μισούνται βαθύτατα. Πλούσιους να πλουτίζουν περισσότερο και φτωχούς να φτωχαίνουν πιο πολύ.
ΙΕΡΟΥΣΑΛΗΜ ΙΕΡΟΥΣΑΛΗΜ
Η διανόηση παρακολουθεί έκπληκτη και αδρανής. Αυτήν όμως την εποχή η Ευρώπη προσπαθούσε, μετά τις πληγές του πρώτου παγκοσμίου πολέμου να ανασυνταχθεί, ενώ σπερματικά προετοίμαζε τον δεύτερο πόλεμο.
Στην Αμερική αρχίζουν οι μικροπροειδοποιητικές μικροδονήσεις που προοιωνίζουν από το 1929 (από την πρώτη παγκόσμια καταστροφική κρίση), ενώ οι αποικίες εκείνου του καιρού κρατούσαν ΚΑΛΑ, όπως, τώρα, με τη νέα παγκόσμια μορφή τους.
Αυτή η έκρυθμη κατάσταση έκανε, γράφει στην εισαγωγή, στην ΙΕΡΟΥΣΑΛΗΜ του Σικελιανού, η σπουδαία μελετήτριά του η καθηγήτρια, Ρίτσα Φράγκου.
Ειδικά σημειώνει η καθηγήτρια Ρίτσα Φράγκου-Κικίλια ότι: η ανάγκη να συνθέσει κάποιο έργο ο Σικελιανός ίσως να υπήρξε το κίνητρο για την πραγμάτωση του ταξιδιού του στην Ιερουσαλήμ, ήταν η κατάκτηση της ποιητικής αλήθειας που, γιατί σίγουρα ήθελε να κερδίσει το νόημα της διάρκειας του και να έρθει ξάφνου σ’ επαφή με το αιώνιο και παγκόσμιο. Γιατί πέραν του γεγονότος ότι τον Σικελιανό. Τον προκαλούσε ακόμη περισσότερο η πίστη του. Πιστεύοντας ότι η σωτηρία του ανθρώπου θα ερχόταν, από εκεί που ξεκίνησε, από την Ελλάδα που είναι λουσμένη από τον αρχαιοελληνικό της πολιτισμό και τον Χριστιανισμό. Ως καλός χριστιανός που ήταν αυτός
Όμως, πέραν του γεγονότος ότι τον Σικελιανό τον προκαλούσε αυτή η πολύπαθη και εκτυφλωτική Ιερουσαλήμ, που η πέτρα των σπιτιών της αλλάζει χρώματα – κατά που τα χτυπάει το φως του ήλιου. Όμως τον προκαλούσε περισσότερο το γεγονός πως η Ιερουσαλήμ η ευλογημένη και καταραμένη απ’ τον Θεό, αγία πόρνη στον αινο και στο θρήνο υπήρξε ανέκαθεν πεδίο διεκδίκησης των τριών μεγάλων μονοθεϊστικών θρησκειών αφού ήξεραν όπως αι οι τρεις, είχαν να αποδείξουν ότι η πόλη αυτή τους ανήκε.
Για να σχολιάσει από το ποιητικό και υπεύθυνα «Βεβαιωμένο» στην επαφή με το αιώνια και παγκόσμιο. Με το ταξίδι του Σικελιανού στην Ιερουσαλήμ να ξεκινάει από παλιά, γιατί για τον ποιητή όλα είναι ένα ξεκίνημα…
Ιερουσαλήμ
Ιερουσαλήμ
Να είναι η θεϊκή άβυσσος του πόνου. Για να πει ότι ο ποιητής, κατεβαίνει στην άβυσσο του εαυτού του, λέγοντας «Ω μυστικό κατέβασμά μου στην ύστερη άβυσσο του εαυτού μου…..».
Σ’ αυτή την Άβυσσο της βαθιάς ψυχής του ο Μεγάλος ποιητής Σικελιανός περιγράφει απόψεις-κρίσεις του για την ύψωση του Σταυρού. Τότε, που για πρώτη φορά η Ελλάδα είχε βρεθεί το 1921 σε κρίσιμη κατάσταση.
Ο Σικελιανός αναφέρεται στο αγιοταφικό ζήτημα θέλοντας να καταρτίσει πρόγραμμα προσκυνημάτων. Αναφέρεται στην Μ. Πέμπτη του 1921 στο Ναό της Ιερουσαλήμ που είναι όλη η ψυχή της ανθρωπότητας. Εκεί σ’ ένα ναό- με τείχη του ιππικού να φρουρούν τον πανάγιο τάφο. Ενώ το απόγευμα (του 1921) ο πατριάρχης ν’ ανεβαίνει στο θρόνο του για το Μεγάλο προσκύνημα στα ύψη της λάμψης της υψώσεως τους και κατεβαίνει στα βάθη της αβύσσου για την εορτή της υψώσεως του Σταυρού, ανάμεσα σε εκατομμύρια υψώσεις ΣΤΑΥΡΩΝ της Χριστιανοσύνης σε ολόκληρη την αιωνία ανθρωπότητα.
ΜΑΥΡΗ ΙΕΡΟΥΣΑΛΗΜ
Για να είναι τώρα υπερυψωμένος ο Μεγάλος Σταυρός της αμερικανικής κατοχής και της Ισραηλινής στρατιωτικής συγκυριαρχίας.
ΙΕΡΟΥΣΑΛΗΜ – ΙΕΡΟΥΣΑΛΗΜ
Στις σύγχρονες υψώσεις του τιμίου Σταυρού έχει το δικό της Σκοτάδι…Όμως εμείς το 1929 φθάσαμε στη δική μας ΙΕΡΟΥΣΑΛΗΜ με τη δική μας ανύψωση, με την εικόνα στο τέμπλο και την τελετή του πνευματικού γεγονότος της πανήγυρις της ύψωσης του τιμίου σταυρού για ανάδειξη του συλλόγου των κυριών και των δεσποινίδων ενώ η σύγχρονη Ιερουσαλήμ είναι γεμάτη σκοτάδι.