Επισημάνσεις σε εκδήλωση στα Χανιά
«Η Ελλάδα δεν χρειάζεται ιδιωτικά πανεπιστήμια, χρειάζεται ουσιαστική και πραγματική στήριξη του Δημόσιου Πανεπιστημίου». Αυτό μεταξύ άλλων επισημάνθηκε στη χθεσινή “Ανοικτή συζήτηση για το Δημόσιο Πανεπιστήμιο”. Μια εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία καθηγητών του Πολυτεχνείου Κρήτης και στην οποία μετείχαν άνθρωποι της εκπαίδευσης, γονείς και απλοί πολίτες.
Ενδιαφέροντα στοιχεία αναφορικά με την υποχρηματοδότηση του Πολυτεχνείου Κρήτης αλλά και γενικά της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης παρουσίασε ο πρώην αντιπρύτανης του ιδρύματος κ. Νίκος Καλλίθρακας. Επισήμανε αρχικά πως η χρηματοδότηση του Πολυτεχνείου Κρήτης από τον κρατικό προϋπολογισμό το 2011 ήταν λίγο πάνω από τα 3.500.000 ετησίως και το 2023 είχε πέσει στο 1.500.000 εκ. ευρώ όταν 800.000 ευρώ ήταν μόνο οι δαπάνες για ηλεκτρική ενέργεια, πετρέλαιο-καύσιμα. Ύδρευση-τηλεπικοινωνίες, καθαριότητα- φύλαξη! Στα συμπεράσματα του πρόταξε τη «δραματική μείωση των τακτικών προϋπολογισμών σε βαθμό που υπονομεύει την ομαλή λειτουργία των πανεπιστημίων, τη χρήση των εταιρειών ηλεκτρικής ενέργειας ως de facto δανειστών έκτακτης ανάγκης με αποτέλεσμα την απόλυτη εξάρτηση των Πανεπιστημίων από το Υπ. Παιδείας με τη συνεχή αναμονή έκτακτων επιχορηγήσεων για να κλείσουν τα χρέη που δημιουργούνται, μετακύλιση των ευθυνών (που δεν τους αναλογούν) προς τα Πανεπιστήμια και τις διοικήσεις τους που μάλιστα φέρνει σε ακόμα δυσμενέστερη θέση τα Περιφερειακά πανεπιστήμια».
Στις προτάσεις του ο κ. Καλλίθρακας τόνισε την ανάγκη για:
• Σοβαρή αύξηση (τουλάχιστον διπλασιασμό) των τακτικών προϋπολογισμών.
• Κεντρική διαπραγμάτευση του Υπ. Παιδείας με τους παρόχους ηλεκτρ. Ενέργειας (πιθανότατα μέσω διαγωνιστικής διαδικασίας).
• Παραγωγή ενέργειας από τα ίδια τα Πανεπιστήμια μέσω ΑΠΕ με στήριξη από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Να κληθεί η ΕΘΑΑΕ (Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης) να τεκμηριώσει τον τρόπο που έχει δομήσει τους λεγόμενους “δείκτες ποιότητας” με βάση τους οποίους γίνεται αναδιανομή τόσο των πόρων του τακτικού προϋπολογισμού όσο και του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.
ΠΕΡΙ ΙΔΡΥΣΗΣ ΙΔΙΩΤΙΚΩΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΩΝ
Αίσθηση προκάλεσε η εισήγηση του κ. Δημήτρη Δαμίγου καθηγητή ΕΠΜ, κοσμήτορα της Σχολής Μεταλλειολόγων-Μεταλλουργών Μηχανικών που απάντησε στα επιχειρήματα όσων υποστηρίζουν την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων.
Ειδικότερα:
• Με στοιχεία της Eurostat ανέφερε πως για τις 27 χώρες της Ε.Ε. μόλλις το 9,8% των προπτυχιακών φοιτητών, 13,3% αυτών που κάνουν master και μόλις 3,2% αυτών που κάνουν διδακτορικό φοιτούν σε ιδιωτικά πανεπιστήμια!
• Η κρατική χρηματοδότηση μειώθηκε την περίοδο 2009-2016 στην Ελλάδα σε ποσοστό 65%. Το 2019 η μέση δημόσια δαπάνη ανά φοιτητή στη χώρα μας ήταν 1780 ευρώ (το 17,5% του Ευρωπαϊκού μέσου όρου -10.312 ευρώ) όταν σε Βουλγαρία και Ρουμανία το αντίστοιχο κόστος ήταν 2.759 και 3.533 ευρώ.
• Στην υποστελέχωση, το 2020 αντιστοιχούσαν 47 φοιτητές για ένα μέλος Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού (13 φοιτητές ανά 1 μέλος ΔΕΠ μέσο όρο στην υπόλοιπη Ευρώπη). • Από το 2009 έως το 2017 το διδακτικό προσωπικό μειώθηκε κατά 24% και ο αριθμός των εγγεγραμμένων φοιτητών αυξήθηκε κατά 14% .
• Παρουσίασε στοιχεία από τις ΗΠΑ όπου η τριτοβάθμια παιδεία δεν είναι δωρεάν τονίζοντας πως κάθε φοιτητής οφείλει κατά μέσο όρο 37.718 ευρώ σε κρατικά δάνεια (την περίοδο 2000-2023 το χρέος των φοιτητικών δανείων αυξήθηκε κατά 399% και θεωρείται η επόμενη μεγάλη “φούσκα” της οικονομίας), ενώ στη Μεγ. Βρετανία οι φοιτητές από τα φτωχότερα στρώματα συσσωρεύουν χρέος 57.000 λίρες για να αποφοιτήσουν από ένα τριετές πρόγραμμα σπουδών! Στο γεγονός ότι η έρευνα σε όλον τον κόσμο γίνεται ως επί το πλείστον στα δημόσια πανεπιστήμια με μικρή ως ελάχιστη συμβολή των ιδιωτικών ειδικά σε θέματα που αφορούν τις ανάγκες της κοινωνίας έθιξε ο καθηγητής του ΗΜΜΥ κ. Γιώργος Χαλκιαδάκης.
Ο ίδιος επισήμανε πως οι δαπάνες που δίνει η Ελλάδα στην έρευνα είναι από τις μικρότερες στην Ευρώπη ενώ διαπιστωμένα αυτές επιστρέφουν πολλαπλάσιες στην κοινωνία. Στο πώς επιδρούν τα πανεπιστήμια στις τοπικές κοινωνίες με αναφορές στο Πολυτεχνείο και στο Πανεπιστήμιο Κρήτης και πως έχουν συμβάλλει σε αναπτυξιακά και όχι μόνο ζητήματα του νησιού στάθηκε μεταξύ άλλων ο καθηγητής Αρχιτεκτονικής κ. Νίκος Σκουτέλης. Στην έναρξη της εκδήλωσης χαιρέτισε ο αντιπρύτανης του Πολυτεχνείου Κρήτης κ. Αριστομένης Αντωνιάδης.