O Αύγουστος είναι ο μήνας της Παναγιάς!… Μια χαρούμενη περίοδος του χρόνου, παρά τον καύσωνα και παρά την οικονομική κρίση. Και είναι χαρούμενη, γιατί έχει το Δεκαπενταύγουστο, με μια μικρή εύκολη νηστεία και με τις Παρακλήσεις προς την Παναγία, κάθε βράδυ κατά τις 7, που γεμίζουν τα βράδια μας με άρωμα: άρωμα λιβανιού και γιασεμιού, άρωμα πατροπαράδοτης ομορφιάς και γαλήνης και σύσφιξης των σχέσεων, άρωμα Παναγίας και Χριστού. Κάνε λοιπόν, αν θέλεις, φίλη και φίλε, ένα δώρο στον εαυτό σου και στην οικογένειά σου: νήστεψε αυτό το Δεκαπενταύγουστο και όσο μπορείς (όταν δεν εργάζεσαι) πήγαινε στην Παράκληση της Παναγίας (έχουμε και πανέμορφα ξωκλήσια εδώ). Και προσπάθησε να κοινωνήσεις έστω μια φορά (π.χ. την ημέρα της Παναγίας)… Θέλεις και να εξομολογηθείς; Ακόμα καλύτερα – ευκαιρία είναι, άγιες μέρες!… Κι αν θέλεις, μπορείς να εκτυπώσεις από το Ίντερνετ την Παράκληση (είναι η λεγόμενη «μικρή» και η «μεγάλη» παράκληση, που ουσιαστικά έχουν το ίδιο μήκος και ψάλλονται στις εκκλησιές μας εναλλάξ) ή, ακόμα καλύτερα, πήγαινε στο βιβλιοπωλείο του κ. Γιώργου Λιουδάκη, στην οδό Επιμενίδη Μαρούλη, και πάρε το βιβλιαράκι με την Παράκληση αν ρίξεις μια ματιά ή και να το κρατάς στην εκκλησία, να βλέπεις τι λένε ο παπάς και ο ψάλτης. Καλό μήνα της Παναγιάς λοιπόν, «καλό δεκαπεντάρη», που λέγανε κι οι παλιοί, και της Παναγίας με το καλό… Για τη ζωή της Παναγίας δε βρίσκουμε πολλά στοιχεία στην Αγία Γραφή. Αυτό συμβαίνει, γιατί η Αγία Γραφή, και ιδιαίτερα η Καινή Διαθήκη, μιλάει μόνο για ό,τι έχει άμεση σχέση με το έργο του Ιησού Χριστού, τη διδασκαλία, το θάνατο και την ανάστασή Του, και δε δίνει λεπτομέρειες για άλλα γεγονότα ή άλλα πρόσωπα, όσο σημαντικά κι αν είναι. Έτσι, στο ευαγγέλιο διαβάζουμε λίγα γεγονότα από τη ζωή της Παναγίας, ενώ τα περισσότερα είναι γραμμένα σε άλλα πρωτοχριστιανικά βιβλία, που δεν περιλαμβάνονται στην Αγία Γραφή, αλλά διασώζουν πληροφορίες από την αρχαία παράδοση και την ιστορική μνήμη των πρώτων χριστιανών. Τέτοια βιβλία είναι το λεγόμενο Πρωτευαγγέλιο του Ιακώβου, που μιλάει για την οικογένεια, τη γέννηση και τα παιδικά χρόνια της Παναγίας, και ο Λόγος του αγίου Ιωάννου του Θεολόγου περί της κοιμήσεως της Υπεραγίας Θεοτόκου, που αναφέρει τα γεγονότα της κοίμησής Της.
Αυτά τα βιβλία οι φιλόλογοι τα κατατάσσουν στα λεγόμενα «απόκρυφα κείμενα», αλλά στην πραγματικότητα δεν είναι απόκρυφα, αλλά ορθόδοξα πρωτοχριστιανικά κείμενα. Απόκρυφα κείμενα ή απόκρυφα ευαγγέλια ονομάζονται τα βιβλία που έγραψαν διάφορες αιρετικές ομάδες κατά μίμηση των χριστιανικών τεσσάρων ευαγγελίων, αλλά τα κρατούσαν κρυφά και τα διάβαζαν μόνο οι οπαδοί τους. Αυτό δεν ισχύει για τα κείμενα που αναφέρονται στην Παναγία, τα οποία ανήκαν στους χριστιανούς, δεν περιέχουν αιρετικές διδασκαλίες, κυκλοφορούσαν φανερά και επιτρεπόταν να τα διαβάσουν όλοι. Από τις αρχαίες αυτές πηγές μαθαίνουμε τα εξής: Οι πρόγονοι της Παναγίας Γονείς της Παναγίας είναι οι Αγιοι Ιωακείμ και Άννα. Γονείς της Αγίας Άννας ήταν ένα άλλο άγιο ζευγάρι, ο ιερέας Ματθάν και η Μαριάμ (παππούς και γιαγιά της Θεοτόκου). Ο δίκαιος Ματθάν(*) ήταν ιερέας του αληθινού Θεού και ανήκε (όπως όλοι εκείνοι οι άνθρωποι) στη θρησκεία της Παλαιάς Διαθήκης, τη θρησκεία που είχε τις 10 εντολές και τους προφήτες και περίμενε τον ερχομό του Χριστού. Ο Ματθάν ήταν απόγονος του αρχαίου βασιλιά, προφήτη και ποιητή Δαβίδ, που είχε ζήσει χίλια χρόνια πριν. Γι’ αυτό οι προφήτες έλεγαν πως ο Χριστός θα είναι «υιός του Δαβίδ», δηλ. απόγονος του Δαβίδ. Γι’ αυτό επίσης ο Χριστός γεννήθηκε στη Βηθλεέμ, γιατί ήταν η πατρίδα του Δαβίδ. Ακόμη, οι προφήτες είχαν πει συμβολικά πως «από τη ρίζα του Ιεσσαί» (του πατέρα του Δαβίδ) θα βγει μια «ράβδος» (μια βέργα) που θα ανθίσει και το άνθος της θα είναι ο Χριστός.
Η ράβδος αυτή είναι η Παναγία. Ο Ματθάν και η Μαριάμ απέκτησαν τρεις κόρες, τη Μαρία, τη Σωβή και την Άννα. Η Σωβή μεγαλώνοντας έγινε η μητέρα της Αγίας Ελισάβετ, μητέρας του Αγίου Ιωάννη του Προδρόμου, ενώ η Άννα μητέρα της Παναγίας. Άρα Παναγία και Ελισάβετ ήταν πρώτες ξαδέρφες, Ιησούς και Ιωάννης δεύτερα ξαδέρφια – όμως δεν είχαν συναντηθεί ποτέ μέχρι τη βάφτιση του Ιησού από τον Ιωάννη στον Ιορδάνη, δεδομένου ότι ο Ιωάννης είχε φύγει στην έρημο από παιδί (Ευαγγέλιο κατά Λουκάν, 1, 80). (*) «Δίκαιους» ονομάζουμε συνήθως τους Αγίους που προέρχονται από την Παλαιά Διαθήκη, αντί να τους ονομάζουμε «Αγίους» (πολλές φορές του λέμε και Αγίους, π.χ. την Αγία Άννα). Έτσι, «ο δίκαιος Ματθάν»= ο άγιος Ματθάν. Συνεχίζεται…