» Επίσκεψη – ξενάγηση 7ου Γυμνασίου Νίκαιας
Οι μαθητές που ξεναγήθηκαν στο προαύλιο των παλιών φυλακών από την εκπαιδευτικό Ειρήνη Καλαϊτζάκη, βρέθηκαν στο Ιτζεδίν στο πλαίσιο ενός εργαστηρίου προφορικής ιστορίας με θέμα τον αντιδικατατορικό αγώνα που υλοποιούν σε συνεργασία με τον Σύλλογο Εξορισθέντων Φυλακισθέντων Αντιστασιακών 1967-1974 (ΣΦΕΑ).
«Από πέρυσι έχουμε έργα εργαστήριο προφορικής ιστορίας και ασχολούμαστε με θέματα ιστορίας. Πέρυσι εστιάσαμε σε θέματα τοπικής ιστορίας και φέτος στον αντιδικτατορικό αγώνα», εξήγησε, μιλώντας στα “Χ.ν.”, η φιλόλογος Λουίζα Κουστουμπάρδη.
Στο πλαίσιο του εργαστηρίου 31 μαθητές που συμμετέχουν συγκεντρώνουν προφορικές μαρτυρίες ερχόμενοι σε επαφή με τα μέλη του ΣΦΕΑ και παράλληλα επισκέπτονται χώρους που σημάδεψαν τον αγώνα κατά της χούντας.
«Στους χώρους που επισκεπτόμαστε εντάξαμε και το Ιτζεδίν καθώς λειτούργησε για ένα διάστημα εκείνη την περίοδο ως φυλακή», ανέφερε η κα Κουστουμπάρδη και πρόσθεσε ότι ήδη οι μαθητές έχουν επισκεφθεί τα κρατητήρια του Ειδικού Ανακριτικού Τμήματος της Ελληνικής Στρατιωτικής Αστυνομίας (ΕΑΤ-ΕΣΑ), ενώ του χρόνου θα επισκεφθούν τον Ωρωπό, τα Μουσεία Εξορίας Αη – Στράτη και Μακρονήσου κ.ά.
«Τα παιδιά γνώριζαν για τη χούντα από τους παππούδες τους αλλά δεν είχαν έρθει σε επαφή με ανθρώπους που αντιστάθηκαν, που έζησαν βασανιστήρια ή φυλακίστηκαν. Έτσι ακούνε αυτές τις μαρτυρίες με δέος και συγκίνηση, εντυπωσιάζονται και παίρνουν έμπνευση από αυτές», τόνισε η κα Κουστουμπάρδη και πρόσθεσε ότι με αυτό τον τρόπο η ιστορία γίνεται ενδιαφέρουσα και συναρπαστική για τα παιδιά: «Αυτό που τους λέμε εμείς είναι ότι η ιστορία μας δείχνει και πως πρέπει να σταθούμε οι ίδιοι απέναντι στα ιστορικά γεγονότα της εποχής μας. Δηλαδή όρθιοι, περήφανοι και αγωνιζόμενοι».
Η Χανιώτισσα εκπαιδευτικός Ειρήνη Καλαϊτζάκη που ξενάγησε τα παιδιά στον χώρο και τους μίλησε για την ιστορία του τόνισε ότι στα χρόνια της χούντας γράφτηκαν οι τελευταίες “γκρίζες” σελίδες των Φυλακών Καλαμίου καθώς αυτές έπαψαν να λειτουργούν τον Φεβρουάριο του 1971. «Όλες οι σκοτεινές περίοδοι της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας άφησαν στο Ιτζεδίν το αποτύπωμά τους. Από την ημέρα που άνοιξε ως φυλακή το 1901 έως και τα μέσα Φεβρουαρίου του 1971 που έκλεισε», επεσήμανε η κα Καλαϊτζάκη, ενώ τόνισε ότι την τελευταία περίοδο λειτουργίας των φυλακών του Ιτζεδίν δεν γίνονταν τόσο σκληρά βασανιστήρια και οι λίγοι πολιτικοί αλλά και ποινικοί κρατούμενοι που βρίσκονταν σε αυτό όταν αυτό έκλεισε, μεταφέρθηκαν στις φυλακές Αλικαρνασσού.
ΣΥΝΑΡΠΑΣΤΙΚΟ ΜΑΘΗΜΑ
Οι μαθητές που συμμετέχουν στο εργαστήριο μίλησαν με τα καλύτερα λόγια για το «συναρπαστικό αυτό μάθημα ιστορίας». «Το εργαστήριο με εντυπωσίασε από την πρώτη στιγμή, όπως με ενθουσίασε η τριήμερη εκδρομή στα Χανιά και οι επισκέψεις που κάναμε», ανέφερε η μαθήτρια της Α΄ Γυμνασίου Μελίνα Πασχαλινοπούλου ενώ τόνισε ότι η ίδια είχε ακούσει ξανά για το Ιτζεδίν καθώς είχε επισκεφθεί κατά το παρελθόν τα Χανιά με την οικογένειά της.
Η μαθήτρια της Γ΄ Γυμνασίου Ευαγγελίνα – Δέσποινα Αθανασίου, τόνισε ότι μέσα από το πρόγραμμα οι μαθητές αποκτούν πρωτόγνωρες εμπειρίες, γνωρίζουν από κοντά την ιστορία κι αυτό τους προκαλεί έντονα συναισθήματα. «Πιστεύω ότι αυτά που μαθαίνουμε θα πρέπει να τα γνωρίζουν οι νέοι», τόνισε, ενώ μαθητής της Γ΄ Γυμνασίου Ξενοφών Καράμπελας ερωτηθείς τι θα κρατήσει από το πρόγραμμα απάντησε: «Τις συνεντεύξεις που έχουμε κάνει και τα μέρη που επισκεπτόμαστε καθώς ερχόμαστε κοντά στην αληθινή ιστορία και δεν την μαθαίνουμε μέσα από μαρτυρίες τρίτων».
Ο μαθητής Β΄ Γυμνασίου Παναγιώτης Κουτσόπουλος τόνισε ότι μέσα από τις επισκέψεις και τις συναντήσεις με πρωταγωνιστές των γεγονότων «το μάθημα της ιστορίας γίνεται πιο διαδραστικό», ενώ η μαθήτρια της Β΄ Γυμνασίου Βασιλική Βλάχου ανέφερε ότι πριν το εργαστήριο γνώριζε κάποια πράγματα για τη δικτατορία και τις συνέπειές «αλλά όχι στον βαθμό που γνωρίζω τώρα». «Μαθαίνοντας την ιστορία μέσα από τη ματιά ανθρώπων που έζησαν την εποχή γίνεται πιο συναρπαστική η ιστορία, δεν είναι απλώς κάτι που διαβάζουμε μέσα σε ένα βιβλίο, αλλά κάτι που μας αφηγείται ένα πρόσωπο που έχει ζήσει τα γεγονότα», πρόσθεσε.